Gå til innhold

Bør muslimske skoler tillates i Norge?  

64 stemmer

1. 1. Bør muslimske skoler tillates i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg mener nei men jeg er imot alle religiøse skoler.

Endret av Sommer2464
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

S

Endret av Sommer2464
Skrevet

Alle skoler bør være private, men finansiert av det offentlige gjennom skatter, og muslimske skoler er like gode som andre skoler. Hvis man ikke ønsker at barna skal gå på muslimsk skole, så kan man skrive dem inn i en annen skole. Problem løst 

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke. Men så er jeg også imot ALLE former for religiøse skoler. 

• Liker 10
Skrevet

Nei, ingen skoler bør være religiøse.

• Liker 10
Skrevet
CAPS LOCK skrev (8 minutter siden):

Alle skoler bør være private, men finansiert av det offentlige gjennom skatter, og muslimske skoler er like gode som andre skoler. Hvis man ikke ønsker at barna skal gå på muslimsk skole, så kan man skrive dem inn i en annen skole. Problem løst 

ikke enig. muslimske skoler lærer dem kun om å pugge koranen utenat omtrent. De kommer ikke til å lære noe nyttig der.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sommer2464 skrev (1 time siden):

Jeg mener nei men jeg er imot alle religiøse skoler.

Ja. Vi har religionsfrihet i Norge og en grunnlov som krever likhet for loven, så når vi tillater kristne privatskoler må vi også tillate muslimske. Å forby har vært vurdert før, men det strider mot grunnloven og menneskerettighetene, og er derfor ikke mulig å gjøre.

Maleficenta skrev (1 time siden):

ikke enig. muslimske skoler lærer dem kun om å pugge koranen utenat omtrent. De kommer ikke til å lære noe nyttig der.

Staten regulerer læreplanene og kan kreve at de skal lære visse fag. Slik de gjør med kristne og andre privatskoler.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt ikke. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes personlig det er rart man skjærer alle religioner over med èn kam. En viss religion er litt mer negativ til menneskerettigheter og likestilling enn de andre, og bør derfor behandles deretter.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (1 time siden):

Jeg synes personlig det er rart man skjærer alle religioner over med èn kam. En viss religion er litt mer negativ til menneskerettigheter og likestilling enn de andre, og bør derfor behandles deretter.

Likhet for loven står i grunnloven og menneskerettighetene. Derfor kan vi ikke drive forskjellsbehandling. Et totalforbud mot reliigøse skoler er heller ikke mulig, slik SV ville da de satt i den rødgrønne regjeringen.

Endret av Imariuz
  • Liker 3
Gjest Storebror
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Enig.  Det må være avgjørende hvor lik religionen er norske grunnverdier. Desto mer lenger fra norske verdier skolen er desto mer skeptisk bør man være til å la dem ha skole i Norge. 

Gjest Storebror
Skrevet

CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

Nei, problemet er ikke løst for foreldrene skal ikke alene få bestemme barnas opplæring. Vi har obligatorisk skole i Norge nettopp fordi det er til beste for barna og samfunnet at barna lærer grunnleggende ferdigheter og å passe inn i det norske samfunn. En muslimsk skole er neppe det beste for integrering inn i det norske samfunn. 

Skrevet

Helt imot.

Også imot religiøse skoler generelt.

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, Callisto83 said:

Jeg hører det du sier, men så leser jeg jo Timoteus 2:11-13, og kan ikke la være å ignorere det fullstendig: 

En kvinne skal ta imot læren i stillhet, hun skal underordne seg.  Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet.  For Adam ble skapt først, deretter Eva.

• Liker 1
Skrevet
Aliquis skrev (1 time siden):

Jeg hører det du sier, men så leser jeg jo Timoteus 2:11-13, og kan ikke la være å ignorere det fullstendig: 

Man kan sikkert også finne verre eksempler enn akkurat det i nye eller gamle testamentet. Eller i andre religioner. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at man i de siste tiårene har slitt veldig med radikalisme, sosial kontroll, segregering, ISIL, terror + mer, i enkelte muslimske miljøer i vestlige land.

Engelske Channel 4 hadde en "Dispatches" episode for noen år tilbake, med skjult kamera på innsiden av en av disse skolene i England, og avsløringene var mildt sagt sjokkerende. Selv Mustafa Kemal Atatürk forbød i sin tid såkalte madrasas i Tyrkia, for han ville lede landet i en mer opplyst retning.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (22 timer siden):

Svaret på spørsmålet er NEI.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig ikke.

Ingen skoler burde ha religiøs tilknytting. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er dette egentlig et spørsmål? 

Selvfølgelig skal vi ikke ha noe islam-skoler her i Norge. Det hadde gått  i strid mot det norske samfunnet. 
Småbarn skal ikke måtte trenge å pugge koranen til dem blir blå i ansiktet. 

• Liker 9
Skrevet

Nei skoler er for læring i et felleskap vi alle skal være, så hovedskoler bør ikke være religiøse. Det må isåfall være utenom ordinær skoletid 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...