AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #1 Skrevet 17. mai 2022 Er det innafor? Eller er det sånt man får reaksjoner på? Anonymkode: c80d9...a26
Lorieen Skrevet 17. mai 2022 #2 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det innafor? Eller er det sånt man får reaksjoner på? Anonymkode: c80d9...a26 Ikke innafor - men du får ikke bot, liksom. Gjør som du føler for.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 Da dropper du jo en vesentlig del av bunaden Anonymkode: f594d...e4c 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 Et sjal er et ytterplagg som brukes ved behov. Er det varmt, ta av sjalet, Hvis du trenger noe om hals/skuldre, må du helst bruke riktig sjal og ikke noe annet. Men å si at du må ha sjalet på til enhver tid er en historieløs misforståelse. Anonymkode: f8826...cb6 2
Gjest ti10 Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 Klart du kan det, hvis du vil. Mulig du får reaksjoner, men det er alltid noen hysteriske mennesker som bryr seg og har meninger om ting de ikke har noe med, men de trenger du ikke å bry deg om.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et sjal er et ytterplagg som brukes ved behov. Er det varmt, ta av sjalet, Hvis du trenger noe om hals/skuldre, må du helst bruke riktig sjal og ikke noe annet. Men å si at du må ha sjalet på til enhver tid er en historieløs misforståelse. Anonymkode: f8826...cb6 Enig. Jeg har rogalandsbunad og den har også sjal. Sjalet blir jo ikke brukt om det er 20 varmegrader og sol ute, det er jo idiotisk. Varmt = ikke noe sjal. Nøytralt = sjal. Kaldt = cape Anonymkode: ad71a...3a1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #7 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Jeg har rogalandsbunad og den har også sjal. Sjalet blir jo ikke brukt om det er 20 varmegrader og sol ute, det er jo idiotisk. Varmt = ikke noe sjal. Nøytralt = sjal. Kaldt = cape Anonymkode: ad71a...3a1 Men sjalet på rogalandsbunaden er fornuftig. Det er ikke sjalet på nordlandsbunaden. Det er et temmelig ubrukelig tørkle som har som sitt mål i livet å henge skjevt, dekke den fine rosa bak på vesten og som ikke gir noen varme i det hele tatt. Men det hører til så da synes jeg det skal brukes, selv om det er upraktisk. Anonymkode: bdb88...3f5 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 Tror du får reaksjoner, men antallet reaksjoner kommer vel an på hvor du bor. Jeg er fra Tromsø og venninna mi gikk med nordlandsbunad uten forkle og sjal et år. Hun fikk utrolig mange kommentarer, for alle vet jo hvordan den bunaden egentlig skal se ut. Det hjalp nok litt at hun gikk sammen med meg som også har bunad uten forkle og sjal (det hører ikke til), men likevel var det mange som kommenterte. Anonymkode: ea5db...df5 1
Dynetrekket Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 Har sett noen som ikke bruker sjal ja, men det er jo egentlig en del av bunaden.. Hvorfor vil du ikke bruke det? 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 Jeg synes det er helt utrolig hva folk mener de skal ha rett til å legge seg borti. Anonymkode: f917f...002 4
Daria Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 Jeg så flere uten sjal i Oslo i dag - det var tross alt ganske varmt i sola. Hvis noen reagerer så kraftig på det at de føler for å kommentere det, er det deres oppførsel som ikke er innafor. Jeg tenker en hel del om de som går med skitne hvite joggesko til bunad, men det ville da ikke falle meg inn å kommentere det - det er ikke mer greit å bry seg med sånt bare fordi noen har på seg bunad. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #12 Skrevet 17. mai 2022 Daria skrev (2 timer siden): Jeg så flere uten sjal i Oslo i dag - det var tross alt ganske varmt i sola. Hvis noen reagerer så kraftig på det at de føler for å kommentere det, er det deres oppførsel som ikke er innafor. Jeg tenker en hel del om de som går med skitne hvite joggesko til bunad, men det ville da ikke falle meg inn å kommentere det - det er ikke mer greit å bry seg med sånt bare fordi noen har på seg bunad. I Oslo kan det jo gå an. Der er det gjerne mange som har nordlandsbunad uten å ha så sterk tilknytning nordover. Men jeg hadde ikke satset på å troppe opp i Bodø eller Tromsø uten komplett nordlandsbunad. Og jeg er ellers enig i at det sjalet er en ubrukelig del av bunaden. Anonymkode: a8605...a98 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 19.33): Tror du får reaksjoner, men antallet reaksjoner kommer vel an på hvor du bor. Jeg er fra Tromsø og venninna mi gikk med nordlandsbunad uten forkle og sjal et år. Hun fikk utrolig mange kommentarer, for alle vet jo hvordan den bunaden egentlig skal se ut. Det hjalp nok litt at hun gikk sammen med meg som også har bunad uten forkle og sjal (det hører ikke til), men likevel var det mange som kommenterte. Anonymkode: ea5db...df5 hvorfor gikk hun uten forkle? sjal er nå en ting, det er jo et ytterplagg, men å gå uten forkle virker rimelig sært. Skjønner godt at hun fikk kommentarer. Anonymkode: 2de52...18a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 Jeg droppet sjalet for to år siden. Trives såå mye bedre i bunaden nå. En lettelse (så får tolk heller reagere om de vil.) Anonymkode: 0fbfd...e19 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #15 Skrevet 18. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: hvorfor gikk hun uten forkle? sjal er nå en ting, det er jo et ytterplagg, men å gå uten forkle virker rimelig sært. Skjønner godt at hun fikk kommentarer. Anonymkode: 2de52...18a Sjalet er av tynn bomull, det er ikke et ytterplagg slik som på mange bunader. Hun har en arvet bunad og forkleet var for langt tror jeg. Anonymkode: ea5db...df5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #16 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sjalet er av tynn bomull, det er ikke et ytterplagg slik som på mange bunader. Hun har en arvet bunad og forkleet var for langt tror jeg. Anonymkode: ea5db...df5 da må hun jo få gjort noe med det! Det er jo forkleet og sjalet som gir nordlandsbunaden sitt særpreg, så det virker merkelig å ikke bruke dem. Uten dem blir den vel til forveksling lik en romeriksbunad... Anonymkode: 2de52...18a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #17 Skrevet 18. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: da må hun jo få gjort noe med det! Det er jo forkleet og sjalet som gir nordlandsbunaden sitt særpreg, så det virker merkelig å ikke bruke dem. Uten dem blir den vel til forveksling lik en romeriksbunad... Anonymkode: 2de52...18a Hun har gjort noe med det. Jeg skrev jo at det var et år hun gikk uten. Anonymkode: ea5db...df5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #18 Skrevet 18. mai 2022 Jeg er så ekstrem at jeg mener: Skal du bruke bunad, hold deg til tradisjonen eller dropp hele greia. Anonymkode: c006a...c12 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #19 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Uten dem blir den vel til forveksling lik en romeriksbunad... Anonymkode: 2de52...18a Du spøker, håper jeg? Forskjellig farge, forskjellig snitt, forskjellig plassering og utseende på broderiene, og romeriksbunaden (L40, iallfall) brukes ofte med sølvbelte, noe nordlandsbunaden aldri har hatt. Anonymkode: a8605...a98
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #20 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du spøker, håper jeg? Forskjellig farge, forskjellig snitt, forskjellig plassering og utseende på broderiene, og romeriksbunaden (L40, iallfall) brukes ofte med sølvbelte, noe nordlandsbunaden aldri har hatt. Anonymkode: a8605...a98 jeg ser to blå kjoler med nokså like snitt, og broderier plassert på samme sted. Til forveksling like. Anonymkode: 2de52...18a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå