Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blodprøve i dag på uke 5+0 viste 995 U/l

Hva bør den ligge på ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke. Det er vel ikke så mange som får sjekket HCG verdiene sine. Hv asa legen da? Du fikk vel noen indikasjon om dette var bra eller dårlig?

Skrevet

Normale enlingesvangerskap

Dag Snitt Høy Lav Antall

14 48 119 17 12

15 59 147 17 18

16 95 223 33 23

17 132 429 17 21

18 292 758 70 19

19 303 514 111 23

20 522 1690 135 13

21 1061 4130 324 12

22 1287 3279 185 22

23 2034 4660 506 13

24 2637 10000 540 16

Her en liten indikasjon på hvor høy HCG burde være.

(tabellen gikk dessverre bare til 24 dager)

Du ligger under snittet, men er over det laveste som er målt.

Gjest Også mamma
Skrevet

HCG i blodet forteller bare legen at du skiller ut HCG-hormoner og altså er gravid.

Selve verdien forteller egentlig ingenting. Du er ikke mer eller mindre gravid. Ingenting å uroe seg for!

Skrevet

Det er tull!

Lav hcg kan fortelle at man kanskje har en begynnende spontanabort, veldig høy hcg verdi kan ofte komme av tvillinger, så har man det sjekker man det nøyere ved ultralyd tidlig. Hvis du tror du spontanaborterer så kan hcg verdien fortelle det, synker den; ja, da spontanaborter man, stiger den; nei.

Det er ikke alltid man bare vil vite om man er gravid, men faktisk "hvor gravid man er".

• Liker 1
Skrevet

Lav hcg kan fortelle at man kanskje har en begynnende spontanabort, veldig høy hcg verdi kan ofte komme av tvillinger, så har man det sjekker man det nøyere ved ultralyd tidlig. Hvis du tror du spontanaborterer så kan hcg verdien fortelle det, synker den; ja, da spontanaborter man, stiger den; nei.

Dette har jeg også lest, flere steder. :Nikke:

Skrevet

Og hva skal dere gjøre med det? Bekymre dere? Hormonverdiene i blodet varierer fra dag til dag og fra mamma til mamma. Kan godt gå gjennom et perfekt svangerskap uten høye verdier. Ikke tro alt dere leser i ukeblader, jenter...

Skrevet

De fleste får ikke målt HCG verdien for det er ikke nødvendig. Og nei det er riktig at man ikke kan gjøre noe med det i det svangerskapet, men er det veldig lavt og man har mistet flere ganger kan det være en indikasjon på at noe er galt. Også ved assistert befruktning måler man hvor høye HCG verdiene er etter ca 14 dager etter innsetting for å se om det er nok HCG sånn at man vet om svangerskapet vil vare eller det dessverre kommer til å gå til grunne de nærmeste dagene. Er det litt lavt blir det sjekket etter noen dager for å se om det går oppover eller nedover.

Men som sagt i de fleste tilfellene måles ikke HCG nivået, da holder det med en positiv graviditetstest.

Skrevet
Og hva skal dere gjøre med det? Bekymre dere? Hormonverdiene i blodet varierer fra dag til dag og fra mamma til mamma. Kan godt gå gjennom et perfekt svangerskap uten høye verdier. Ikke tro alt dere leser i ukeblader, jenter...

Og det var jo et veldig saklig svar må jeg si... :roll:

Hvis hovedinnlegger har fått målt hCG-verdiene, så er det sikkert en grunn til det. Og disse verdiene kan faktisk være en veldig viktig indikator på om fosteret er levedyktig eller ikke. Men fordi verdiene kan variere en del fra kvinne til kvinne, er det viktig å ta minst to blodprøver for å se om hCG stiger/synker i riktig tempo. Selv hadde jeg tidlig ganske høye hCG-verdier i dette svangerskapet og det var veldig betryggende. Når jeg tidligere har hatt flere spontanaborter, har verdiene vært lave/synkende og dermed gitt meg en pekepinn om hva jeg hadde i vente.

Skrevet

Ved norske sykehus er det ingen rutine for å undersøke HCG-verdiene i blodet til den gravide hverken ved premature rier eller blødninger.

Skrevet (endret)
Ved norske sykehus er det ingen rutine for å undersøke HCG-verdiene i blodet til den gravide hverken ved premature rier eller blødninger.

Iflg min erfaring er det rutine å måle hCG-verdiene ved truende abort. Dette gjelder selvsagt tidlig i svangerskapet (hovedinnlegger opplyste jo at hun var ca 5 uker på vei.) Blødning eller smerter kan være en indikasjon på truende abort.

Endret av Martha Stewart
  • Liker 1
Skrevet
Iflg min erfaring er det rutine å måle hCG-verdiene ved truende abort. Dette gjelder selvsagt tidlig i svangerskapet (hovedinnlegger opplyste jo at hun var ca 5 uker på vei.) Blødning eller smerter kan være en indikasjon på truende abort.

Er det virkelig rutine å gjøre dette ved truende aborter??

Jeg hadde en spontanabort da jeg var ca 5 uker på vei og legen sa det var unødvendig å ta en hcg test. Så tidlig i svangerskapet vil jo hcgen forsvinne fort slik at en graviditetstest vil bli negativ ganske raskt. Ofte like fort som det vil være å få svar på hcg blodprøven.

Mao er hcg taking av blødninger tidlig i svangerskapet "ressurssløsing", men å si det her inne er vel som å banne i kirka ;)

Skrevet
Mao er hcg taking av blødninger tidlig i svangerskapet "ressurssløsing", men å si det her inne er vel som å banne i kirka ;)

Ressurssløsing?? De få kronene det koster å få analysert en blodprøve, ift å ivareta en kvinnes fysiske og evt psykiske helse??

HCG-verdiene kan også gi en indikasjon på om man er gravid utenfor livmoren, en tilstand som - hvis den oppdages for sent - kan føre til store smerter og i verste fall at en eggleder må fjernes. Mulig at en lege vurderer i ett konkret tilfelle (ditt) at blodprøve er unødvendig, det kan ikke jeg uttale meg om. Men du kan ikke dermed si at hCG-måling er ressurssløsing. Da ville nok ikke legene foretatt disse prøvene, for de tenker både tid og penger!

Jeg er hverken sykepleier eller lege - men måling av hCG har jeg mye personlig erfaring med! (Fra 4 svangerskap, hvorav 3 spontanaborter).

Bl.a blødde jeg hver dag i starten av dette svangerskapet og da ga hCG-målinger viktig informasjon både til legen min og meg, ift behandling og ift at jeg faktisk kunne tro på at dette kunne gå bra.

• Liker 1
Skrevet
Er det virkelig rutine å gjøre dette ved truende aborter??

Jeg hadde en spontanabort da jeg var ca 5 uker på vei og legen sa det var unødvendig å ta en hcg test.

Truende abort og spontanabort er da to forskjellige ting.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Ok, jeg har fått svar på det jeg lurte på...

Jobber som sykepleier på sykehus, så jeg fik bare en lege til å rekvirere prøven for å være sikker på at jeg var gravid...(har strevet i 2 år og neste skritt ble prøverør, men klarte det endelig av oss selv)...Følte nok at jeg ikke kunne være heeeelt sikker på graviditetstestene.... :ler:

Skrevet
Truende abort og spontanabort er da to forskjellige ting.

Poenget var at da jeg gikk til legen med blødninger, så kunne hun ikke si hvorvidt det var en spontanabort eller ikke. Var bare å se tiden an ifølge henne.

Skrevet
Poenget var at  da jeg gikk til legen med blødninger, så kunne hun ikke si hvorvidt det var en spontanabort eller ikke.  Var bare å se tiden an ifølge henne.

Og når det er uavklart vil legen gjerne kalle det en truende abort.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av min lege at hcg nivået burde ligge et sted mellom 4000 -8000 i uke 5. jeg var redd for spontanabort og tok derfor en blodprøve. Den var på ca 900. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig kom til å abortere. Jeg måtte ta ny prøve noen dager senere for å sjekke om nivået fortsatt ble lavere. Det var det ,og i uke 6 kom mensen... :grine:

Skrevet
Og når det er uavklart vil legen gjerne kalle det en truende abort.

Ja det sto truende abort på sykemeldingen ja.

men hun tok ikke no blodprøve av den grunn. Virker som bare man er hysterisk nok kan man mase seg til både ekstra ultralyder, blodprøver mm

Skrevet

Tror ikke det har noe med om man er hysterisk, men om man har en lege som bryr seg. Mange leger gidder ikke eller har ikke nok peiling dessverre.

Og ofte er det de som har hatt gjentatte aborter, såkalt habituell abort, som får disse prøvene og UL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...