AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #1 Skrevet 17. mai 2022 Lurer litt på en ting: jeg fikk bunaden som 14åring, da var jeg sylslank. Nå er jeg 39 og har lagt på meg slik at jeg sikkert har dobbelt så mange kilo. Men bunaden passer da fortsatt. Det spriker jo mer over brystet men det ser jo helt greit ut. Hvorfor må alle legge ut bunaden? Jeg gjentar: jeg veier nok det dobbelte av hva jeg gjorde. Forskjell på bunadene? Isåfall lurt å kjøpe en hvor det ikke er nødvendig? Anonymkode: 659bd...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 nordlending skrev (Akkurat nå): Var bunaden din stor i utgangspunktet? Nei, helt passende til meg. Men den har flere hemper i livet som man kan velge mellom. Ser like fin ut uansett hvilken man velger. Men jeg vet at den er sydd slik at den kan legges ut. Men det trengs jo fortsatt ikke. Anonymkode: 659bd...8ff
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 Bunader lages med tanke på at den skal holde seg over tid. Det er litt stretch i bunadstoff, og dess lenger tilbake i tid, dess "renere" var ulla. Anonymkode: 2fa6d...2c8 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 Noen blir større rundt magen, da må stakken legges ut (det kan holde å flytte hekter. På en del bunader skal livet lukkes tett med hekter, da må også det legges ut om man er større rundt mage og bryst. Anonymkode: 41372...110 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 Det er jo ikke fint når den spriker og man ikke får vesten over brystet.. på samme måte som at en skjorte som spriker i knappene ikke er fint. Anonymkode: c50ad...ca4 7
IDGAF Skrevet 17. mai 2022 #7 Skrevet 17. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Lurer litt på en ting: jeg fikk bunaden som 14åring, da var jeg sylslank. Nå er jeg 39 og har lagt på meg slik at jeg sikkert har dobbelt så mange kilo. Men bunaden passer da fortsatt. Det spriker jo mer over brystet men det ser jo helt greit ut. Hvorfor må alle legge ut bunaden? Jeg gjentar: jeg veier nok det dobbelte av hva jeg gjorde. Forskjell på bunadene? Isåfall lurt å kjøpe en hvor det ikke er nødvendig? Anonymkode: 659bd...8ff De fleste velger jo bunad ut fra hva familien har og hvor man har slekt fra. Skulle jeg valgt en annen bunad, kunne jeg like så godt latt være. Endret 17. mai 2022 av IDGAF 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 Man legger på seg forskjellig. Jeg legger vekten på overkroppen og måtte legge ut. Datteren min legger over rumpe og lår og kan gå opp mye og likevel passe bunaden. Anonymkode: 22f9d...d75 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, helt passende til meg. Men den har flere hemper i livet som man kan velge mellom. Ser like fin ut uansett hvilken man velger. Men jeg vet at den er sydd slik at den kan legges ut. Men det trengs jo fortsatt ikke. Anonymkode: 659bd...8ff Men da er jo ikke du en av dem som må sy ut bunaden, da. Det er jo ikke sånn at man syr den ut fordi det er noe man gjør i en sånn eller slik alder. Det er fordi den er blitt for trang av ulike grunner til at man får den på seg. Lurt å kjøpe en hvor det ikke er nødvendig å legge ut? Joda, helt enig. Men noen arver jo også bunaden etter sine foreldre eller besteforeldre(eller tanter eller whatever), og den har tradisjonelt sett vist hvor familietilhørigheten er. Min tante som er fra Kristiansand har bunad derfra, selv om hun har bodd på Sunnmøre og vært gift med onkel i over 20 år. Jeg har sunnmørsbunaden til mamma, og jeg gidder faktisk ikke å bruke 30 000 på en ny bunad som man ikke trenger å legge ut, bare fordi det er lurere enn å velge en som må sys inn eller ut. Anonymkode: 36881...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 Fordi den blir trang. Er ikke vanskeligere enn det. Noen bunader har ikke mye å gå på før den må legges ut. Jeg har vært nødt til å legge ut min fordi livet og vesten ikke gir rom før større pupper eller bredere midje. Å nei, jeg vil ikke ha en annen som gir rom til det da bunaden er fra mitt hjemsted. Anonymkode: d1db9...721 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 Det er vanligere å velge bunad ut ifra tilhørighet enn hvor tjukk man ønsker å bli. Og det er forskjell på bunader. Selv har jeg også vokst en 15 cm i høyden siden konfirmasjonen, så bunaden passer verken på langs eller på tvers. Anonymkode: c18cf...d11 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #12 Skrevet 17. mai 2022 Rart spørsmål syns jeg, da jeg tenker svaret gir seg selv. Men tydeligvis ikke og er jo lov å spørre. Når bunden er for liten syr man den ut. Anonymkode: 071bc...14b 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #13 Skrevet 17. mai 2022 Det er jo vesentlig forskjell på bunadene. Noen har jo korsettform mens andre har stakk fra brystet og ned. Anonymkode: ed1eb...f7e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #14 Skrevet 17. mai 2022 Det er så enkelt som at jeg har lagt på meg. Bunaden min fikk mamma til sin konfirmasjon. Hun var mye slankere enn meg som 15åring, derfor har jeg ikke så mye å gå på når det gjelder vesten. Skulle vel egentlig hatt en ny vest, men. Synes ikke det er så fint når bunaden spriker, så fram til neste år skal jeg gjøre noe med det selv enn å sy ut bunaden mer😉 Anonymkode: 3cde5...3b6
nordlending Skrevet 17. mai 2022 #15 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, helt passende til meg. Men den har flere hemper i livet som man kan velge mellom. Ser like fin ut uansett hvilken man velger. Men jeg vet at den er sydd slik at den kan legges ut. Men det trengs jo fortsatt ikke. Anonymkode: 659bd...8ff Det vil ikke funke på min bunad. Hadde jeg forandret meg så mye måtte den derfor blitt lagt ut om jeg skulle fortsatt å bruke den.
Alt blir ok Skrevet 17. mai 2022 #16 Skrevet 17. mai 2022 Det kommer selvsagt an på hvilken bunad du har. Jeg fikk min laget til konfirmasjonen for over 25 år siden. Bunaden passer fortsatt, men hvis jeg legger på meg må den legges ut. Jeg vil ikke få den igjen i livet hvis jeg får større midje. Har ingen hemper å velge mellom, så den må legges ut i så fall.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #17 Skrevet 17. mai 2022 Årets spørsmål dette.. Det er ikke unormalt å endre midjemål etter at man har fylt 15, og ikke alle har bunad med flere hemper eller et design der dette lar seg gjøre. Anonymkode: 62463...da8 1
AprilLudgate Skrevet 17. mai 2022 #18 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer litt på en ting: jeg fikk bunaden som 14åring, da var jeg sylslank. Nå er jeg 39 og har lagt på meg slik at jeg sikkert har dobbelt så mange kilo. Men bunaden passer da fortsatt. Det spriker jo mer over brystet men det ser jo helt greit ut. Hvorfor må alle legge ut bunaden? Jeg gjentar: jeg veier nok det dobbelte av hva jeg gjorde. Forskjell på bunadene? Isåfall lurt å kjøpe en hvor det ikke er nødvendig? Anonymkode: 659bd...8ff Du ser vel det er forskjell på bunader? 😅🤷♀️ Hvorfor skulle jeg kjøpt en spesifikk bunad utfra det? Jeg betalte selv for bunaden min, og vil gjerne den skal sitte fint. Nå tyter puppene ut, og når den er for stor ligger stoffet litt slapt over puppene. Jeg ønsker den skal se pen ut i snittet - også tåler 5 kg fra og til, men ikke 20 kg ned eller opp uten at det ser litt kårny ut.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #19 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskjell på bunadene? Isåfall lurt å kjøpe en hvor det ikke er nødvendig? Anonymkode: 659bd...8ff Ja, for du har hørt om mange som valgte bunad basert på hvor enkelt det er å legge den ut? Anonymkode: b0251...671 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #20 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskjell på bunadene? Isåfall lurt å kjøpe en hvor det ikke er nødvendig? Anonymkode: 659bd...8ff Da kunne en like greit gått i uniform da, for bunader er og blir ulike fra hvor en er fra. Anonymkode: dbe8e...b56 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå