AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #1 Skrevet 17. mai 2022 Hvordan få sykemelding et år + AAP? Er så sliten og lei, orker ikke jobben nå.. Skal til legen i morgen. Anonymkode: f45d1...faa
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #2 Skrevet 17. mai 2022 Start med utredning hos legen. Du kan være sykemeldt et år, men hadde det vært meg ville jeg startet med hvorfor er lei i utgangspunkte? Er det jobben din som gjør det eller har du kroppslige plage? Utmattet? Du gir litt lite informasjon i innlegge ditt. Anonymkode: b125c...44d 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 Ja, du må starte med utredning hos legen for å finne ut hvorfor du er så sliten og ta det derfra. Anonymkode: 2a7c2...d1f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 Legen. Du bør kunne få en sykmelding, men det trengs mer utredning om du ønsker å gå på AAP. Anonymkode: 854ac...58c
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 Forstår dere virkelig ikke hva TS vil? Personen er ikke syk, men lat. Anonymkode: 6291c...52e 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Forstår dere virkelig ikke hva TS vil? Personen er ikke syk, men lat. Anonymkode: 6291c...52e Jo. Derfor må han starte med å gå til legen. Hvis det ikke er grunnlag for AAP/ufør, så kommer han ikke så mye lenger. Anonymkode: 2a7c2...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #7 Skrevet 17. mai 2022 Du får jo ikke sykmelding for 1 år. Har du vært henvendt til noen form for spesialist ? Vært utredet? Vært sykmeldt i det siste? Anonymkode: 3bd08...675
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo. Derfor må han starte med å gå til legen. Hvis det ikke er grunnlag for AAP/ufør, så kommer han ikke så mye lenger. Anonymkode: 2a7c2...d1f Er definitivt en hunn. Anonymkode: 1be5a...249
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forstår dere virkelig ikke hva TS vil? Personen er ikke syk, men lat. Anonymkode: 6291c...52e Hvordan vet du det? Merkelig hvordan du har innsyn i fremmede folks fysiske og mentale helse. Anonymkode: 854ac...58c 1
Gjest Adobyen Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 Det er viktig å gå til legen. Da kan du forklare hva problemet ditt er, og legen setter i gang med undersøkelser for å finne ut hva som er galt. Du får sykemelding i noen dager hvis legen finner grunn til det. Målet er jo å få deg frisk så du kan gå tilbake på jobb. Det skjer ganske mye når man er sykemeldt. Se her f.eks https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/oppfolging-av-sykmeldte/
Gjest Hippokrates Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvordan få sykemelding et år + AAP? Er så sliten og lei, orker ikke jobben nå.. Skal til legen i morgen. Anonymkode: f45d1...faa Håper det ligger noe mer bak denne "sliten og lei, orker ikke jobben nå"-holdningen enn slik du forespeiler det. Uansett en god start å gå til legen, så får legen bedømme hva som ligger til grunn for at du føler det du gjør.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #12 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan vet du det? Merkelig hvordan du har innsyn i fremmede folks fysiske og mentale helse. Anonymkode: 854ac...58c Leser du hva personen skriver? Står det noen steder "Jeg er syk" eller "Jeg er for syk til å jobbe". "Jeg klarer ikke å jobbe fordi jeg er syk". Står det i overskriften eller hovedinnlegget? Nei. Det står "Jeg ORKER ikke". "Jeg VIL bli sykemeldt". Les hva personen skriver tre ganger til så ser du selv at dette er en "jeg vil ikke jobbe og vil heller har ferie i et 1 år". Anonymkode: 6291c...52e 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #13 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er definitivt en hunn. Anonymkode: 1be5a...249 Statistisk mest sannsynlig, ja. Anonymkode: f6838...1c3 1
Gjest Adobyen Skrevet 17. mai 2022 #14 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leser du hva personen skriver? Står det noen steder "Jeg er syk" eller "Jeg er for syk til å jobbe". "Jeg klarer ikke å jobbe fordi jeg er syk". Står det i overskriften eller hovedinnlegget? Nei. Det står "Jeg ORKER ikke". "Jeg VIL bli sykemeldt". Les hva personen skriver tre ganger til så ser du selv at dette er en "jeg vil ikke jobbe og vil heller har ferie i et 1 år". Anonymkode: 6291c...52e «Orker ikke» er helt ok forklaring fra en som ikke orker, men går til legen. Så er det legen som finner ut hva dette betyr for vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #15 Skrevet 17. mai 2022 Poenget her er vel at du er sliten og trenger en time-out. Du vil kunne ha nytte av å få noen uker eller måneder i sykemelding, med behandling hvis du f.eks er deprimert, men sykemeldingene vurderes alltid med 14 dagers mellomrom, eventuelt for en måned om gangen. Selv om det ser mørkt ut nå, så må du ha håp om å komme tilbake i den jobben du har æ, eller evrnuelt bytte jobb eller stillingsprosent som gjør det levelig for deg, om det er noe med selve jobben som gjør deg så ødelagt. Er det psykisk, så må du søke hjelp for det imens du har sykemelding og ta en vurdering av jobbsituasjon når du er i stand til det. Og tro meg, du vil ikke havne på AAP. Ble sykemeldt for to og et halvt år siden og var helt, deretter delvis sykemeldt så lenge at jeg mistet retten til sykepenger og gikk på AAP. Har endelig fått tilbake retten på sykepenger nå så lang tid etter (du får ikke tilbake retten under opptrapping/delvis sykemelding - du må være HELT tilbake et halvt år først). Nå er jeg livredd for å komme i samme situasjon igjen og jeg har fortsatt et stort økonomisk etterslep fra det året jeg gikk helt og deretter delvis på AAP. Større utgifter enn inntekter hver måned, slik at jeg måtte skru ned på skattekortet for å få nok til å betale regninger. Nå fikk jeg en stor skattesmell å tygge på, så selv om jeg har vanlig lønn igjen, så har jeg litt i minus eller går akkurat i null i mange måneder til fremover. Er du så syk at du trenger å være borte fra jobb i lang tid må man gjøre en skikkelig utredning og i verste fall søke uføre. AAP er IKKE spesielt bra for noens psykiske helse med tanke på de økonomiske vanskelighetene du får på kjøpet... Anonymkode: e6bc7...5ea 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #16 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Forstår dere virkelig ikke hva TS vil? Personen er ikke syk, men lat. Anonymkode: 6291c...52e Forstår du virkelig ikke hva TS vil? Personen er ikke syk eller lat, men vil provosere😉 Anonymkode: 2dc24...450
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #17 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Forstår du virkelig ikke hva TS vil? Personen er ikke syk eller lat, men vil provosere😉 Anonymkode: 2dc24...450 Synes egentlig det er greit at ts vil provosere. Vi er mange som er slitne og lei etter mange år i arbeidslivet, og har vondter og skader både her og der. Hvorfor skal vi egentlig holde ut til pensjonsalder? Om det i det hele tatt blir igjen noe pensjon til oss.. Anonymkode: ebc6e...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #18 Skrevet 17. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Synes egentlig det er greit at ts vil provosere. Vi er mange som er slitne og lei etter mange år i arbeidslivet, og har vondter og skader både her og der. Hvorfor skal vi egentlig holde ut til pensjonsalder? Om det i det hele tatt blir igjen noe pensjon til oss.. Anonymkode: ebc6e...3f4 Hva med omskolering eller velge en jobb som ikke gir vondter og skader? Hva med å ta litt ansvar for eget liv og egne valg i stedet for å løpe til staten for å få penger i hendene for alt? Anonymkode: 2a7c2...d1f
Maleficenta Skrevet 17. mai 2022 #19 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan få sykemelding et år + AAP? Er så sliten og lei, orker ikke jobben nå.. Skal til legen i morgen. Anonymkode: f45d1...faa du må bli syk... på ordentlig
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #20 Skrevet 17. mai 2022 Maleficenta skrev (1 minutt siden): du må bli syk... på ordentlig Helt enig... Har en følese at mange her på KG juger litt ekstra til legen fordi de er "introvert" og "arbeidssky", men du ts er mye bedre en det. Anonymkode: 23a18...619
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå