Gå til innhold

Utbrent? Hva skal jeg gjøre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg er i ferd med å bli utbrent, vet ikke helt hva som skjer. Har vært veldig mye stress i en god periode nå, både jobb og privat, og nå føler jeg at jeg ikke klarer å hente meg inn igjen, som jeg har gjort før. Sliter med å sove. 

17. mai idag, føler meg tvunget til å delta på familiemiddag. Skulle vært ute og møtt venner, sett på toget, spist is osv. ligger fortsatt i senga og sliter med å tvinge meg opp. Tenker på jobb, at jeg henger etter, hva jeg skal gjøre osv. klarer ikke legge det fra meg, vet ikke hva jeg skal gjøre bare gråter. 

føler meg låst fast. Har ikke noe driv igjen for å kjøre på for å ta igjen der jeg henger etter. Så det baller seg på. Vil bare sove, men klarer ikke stoppe tankekjøret, men får heller ikke gjort noe for er så sliten og har ikke mer igjen. Har vurdert legetime men ser ikke helt hva legen kan hjelpe meg med. Og situasjonen på jobb er sånn at jeg ikke kan få tilrettelagt sånn at det blir litt lettere for meg for en periode, til jeg kommer meg. Føler meg helt fast. All fritid går til å lade opp til ny arbeidsdag, gjør ingenting annet og har ikke energi nå. 

er jeg i ferd med å bli utbrent eller kan dette være depresjon? Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 2daaa...3b2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få deg en legetime, ja. Du må bli sykemeldt før du møter deg selv i døra, hvis det skjer så kommer du en dag til å angre bittert på at du ikke tok ut sykemelding. Hvis du ikke får hentet deg inn å hvilt, så kommer ikke dette til å gå over i det hele tatt. 

Folk har blitt uføre pga dette her, det er alvorlig! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

☝Gå til legen så fort som mulig før det blir verre. Mye bedre å være sykemeldt en kort periode enn å bli helt ødelagt og ikke vite om når eller om man blir bedre. ❤ jeg håper virkelig du tar til deg dette. 

Anonymkode: b8c89...2b5

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen og hør iallfall. Jeg oppdaga ikke at jeg var i ferd med å gå fullstendig i bakken før jeg plutselig lå der. Det nærmer seg 2 år siden, og jeg er enda ikke tilbake i jobb mer enn 30%. Hater det, og det har gått hardt ut over psykisk helse 🙈 Skulle så ønske at jeg hadde sett tegnene og tatt hensyn på en eller annen måte tidligere. Det kan du!

Anonymkode: 89380...370

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Jeg skal prøve og ringe legen i morgen og i hvert fall få snakket med han

Anonymkode: 2daaa...3b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Snakk med legen og hør iallfall. Jeg oppdaga ikke at jeg var i ferd med å gå fullstendig i bakken før jeg plutselig lå der. Det nærmer seg 2 år siden, og jeg er enda ikke tilbake i jobb mer enn 30%. Hater det, og det har gått hardt ut over psykisk helse 🙈 Skulle så ønske at jeg hadde sett tegnene og tatt hensyn på en eller annen måte tidligere. Det kan du!

Akkurat samme her ! Hvordan føler du deg i hverdagen? Hvordan ser en vanlig dag ut for deg?

Anonymkode: f52aa...f72

Gjest Hippokrates
Skrevet

Du må gire ned livet ditt. Du må begynne å si nei, du må begrense gjøremålene dine og du må tømme kalenderen. 

Du må aktivitetstilpasse. Altså å holde deg så aktiv som mulig innenfor dine terskler, uten at det bryter deg ned. Og aktivitene bør være lysbetont. Hard trening og mye aktivitet bør unngås over en viss tid.

Men klart, det viktigste rådet er å gå til legen. Få råd, utredning, oppfølgning og kanskje time hos psykologisk poliklinikk etterhvert. 

Du må tenke på deg selv nå, før du kollapser helt. Tro meg, dit vil du ikke. Da snakker vi om en mulig årelang kamp for å komme deg til hektene igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme her. Jeg gikk i veggen to ganger. Første gangen mistet jeg halve arbeidsevnen (ble ikke ufør) og jobbet 50% men gikk i veggen igjen og ble 100% ufør. Vet ikke om jeg noen gang klarer å finne balansen igjen.

Anonymkode: 0e9c3...b66

• 5 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 22.22):

Samme her. Jeg gikk i veggen to ganger. Første gangen mistet jeg halve arbeidsevnen (ble ikke ufør) og jobbet 50% men gikk i veggen igjen og ble 100% ufør. Vet ikke om jeg noen gang klarer å finne balansen igjen.

Anonymkode: 0e9c3...b66

Hvordan merket du at du møtte veggen? Symptom ?

Anonymkode: 5f6aa...51f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...