Gå til innhold

17. mai og det å slite psykisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er faktisk enig med AB som dere siterer her. Dere har et eget valg om hvordan deres 17. mai feiring skal være, og dere kan påvirke om dere velger å være positiv eller negativ. Hvis dere velger å se på alt det negative, værsegod. Om dere velger å se det positive, så bra. 

Det er så utrolig mye syting over ting dere enkelt kan gjøre noe med. Hva med å ta ansvar for deres egen situasjon? Å slite psykisk er ikke en unnskyldning for å ikke ta litt ansvar og gi deg selv litt egenomsorg.

Jeg sliter også psykisk (PTSD), men jeg VELGER å være positiv. I dag har jeg sovet helt til klokken 13, men jeg skal spise middag hos noen venner kl 17. Jeg har påvirket mye av dagen min selv. 

Anonymkode: dad5c...d84

Nå skrev jo jeg, TS, i HI at jeg også skal være sosial i kveld. Kunne valgt å isolere meg hjemme hele dagen, men jeg prøver å være litt ute og delta litt.

Anonymkode: a3acd...da0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
rorodinbåt skrev (1 minutt siden):

Dessverre noen som ikke vet hva det er å være psykisk syk, er dessverre ikke bare og ta seg sammen. 

Så enig. Lettere å ta seg sammen hvis man er frisk, men har en dårlig dag, enn når man har psykiske lidelse/r. Alle har vel opplevd å ha en dårlig dag, men det kan virkelig ikke sammenlignes med sykdom.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg føler med deg, TS, og alle andre som sliter på 17.mai. 

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Jeg føler med deg, TS, og alle andre som sliter på 17.mai. Etter at jeg begynte å åpne opp om overgrepsminner for et par måneder siden har en alvorlig OCD slått ut i full blomst. Jeg fikk en tvangslidelse påvist i 2020, og nå er det helt, helt ekstremt. Jævlige tvangstanker om at jeg skader folk, dreper folk, kaster folk ned fra høyder, helt surrealistiske tanker. Og noe jeg aldri, aldri ville funnet på å gjøre. Jeg stod og så på barnetoget i stad med et flagg. Det måtte jeg bare legge fra meg, fordi jeg begynte å få tvangstanker om at jeg hadde stukket noen i øynene med flagget. Helt håpløst. Jeg hadde håpet at medisinene jeg startet på skulle ha fjernet tvangstankene til i dag, men den gang ei. Men jeg prøver å gjøre det beste ut av det. Skal treffe noen venninner snart og ut å spise :) 

Uff. Vondt å lese. Ønsker deg en så god dag som overhodet mulig kjære deg, og at du klarer å få en fin tid med venninnene dine og middagen ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uff. Vondt å lese. Ønsker deg en så god dag som overhodet mulig kjære deg, og at du klarer å få en fin tid med venninnene dine og middagen ❤️

Tusen takk ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke med i deres diskusjon, men ville bare si at jeg har alvorlig psykisk lidelse og ville valgt det. En kan bli helt frisk. 

Anonymkode: 690c4...f67

Jeg hadde heller vært lam enn å leve med alvorlig kronisk psykisk lidelse som til syvende og sist kommer til å ta livet av meg.

Anonymkode: 3f15a...974

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg ikke vært deprimert. Jeg er ofte det på 17.mai. Da er jeg lei meg for å være skilt og ha «barnefri», og generelt synes alt er dritt. Gruer meg til å gå på 17.maifrokost osv. I dag er ikke en sånn dag. I dag har alt vært ok. Og det er sånne dager av lyspunkt jeg forstår hvor virkelig jævlig depresjon er. Så sender en stor klem til alle som har hatt en dag av de dårlige.

Anonymkode: a8190...52d

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
rorodinbåt skrev (7 timer siden):

Dessverre noen som ikke vet hva det er å være psykisk syk, er dessverre ikke bare og ta seg sammen. 

Jo, det vet jeg. Se post #4

Anonymkode: 116dc...1a6

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Tusen takk ❤️

Hvordan gikk ettermiddagen/kvelden? ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

I dag har jeg ikke vært deprimert. Jeg er ofte det på 17.mai. Da er jeg lei meg for å være skilt og ha «barnefri», og generelt synes alt er dritt. Gruer meg til å gå på 17.maifrokost osv. I dag er ikke en sånn dag. I dag har alt vært ok. Og det er sånne dager av lyspunkt jeg forstår hvor virkelig jævlig depresjon er. Så sender en stor klem til alle som har hatt en dag av de dårlige.

Anonymkode: a8190...52d

Så godt å høre 🙏❤️

Jeg skjønner godt hva du mener, jeg har selv en stemningslidelse, så kontrastene blir store. Bare en liten ting som å høre på fuglekvitter og tenke hvor vakkert det er, til å høre det, men nesten oppleve å bli tristere av det fordi man ikke klarer å glede seg over det som jo ellers er vakkert og at kontrastene mellom fuglenes kvitter og mitt eget mørke blir så stort.

Klem til deg og andre som vil ha :)

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan gikk ettermiddagen/kvelden? ❤️

Hei! Takk som spør, og beklager for sent svar. Det gikk relativt greit, selv om tvangstankene presset på. Men vi hadde det koselig. Hvordan ble din dag?❤️

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (16 timer siden):

Hei! Takk som spør, og beklager for sent svar. Det gikk relativt greit, selv om tvangstankene presset på. Men vi hadde det koselig. Hvordan ble din dag?❤️

Så fint at kvelden ble koselig, selv om tvangstankene presset på ❤️ Vet de du feiret med om tvangstankene dine?

Kvelden min ble egentlig ganske grei. Jeg klarte å være sosial med et par folk i et par timer hos en nabo, og selv om jeg følte meg urolig og usikker inni meg så klarte jeg å kose meg litt også og å kjenne på mestringsfølelse. Veldig sliten etterpå, men det er sånn jeg vet det blir. Kan ikke isolerer meg fullt og helt av den grunn, må delta på litt for at ikke ting skal bli enda verre 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...