Gå til innhold

Menn i bunad ser ut som nisser!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja noen som meg, som ønsker å modernisere litt da, siden vi tross alt lever i 2023 nå 😊

Anonymkode: 9ddf9...f5d

Det er slett ikke alt som trenger å forandres og moderniseres. Da selger vi vår identitet. 

Anonymkode: 41a02...a1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (21 minutter siden):

Det er strengt tatt ikke så veldig tradisjonelt. Tradisjonen med bunad som festantrekk er fra 1900-tallet, og det er først de siste 25-30 årene det har tatt skikkelig av. På mitt hjemsted var det ingen av ca 40 jenter som hadde bunad da vi konfirmerte oss midt på 80-tallet.

Det er strengt tatt en solid tradisjon når det har vært sånn i ca hundre år da. Og det med de siste 25-30 år stemmer hvertfall ikke i distriktet jeg bor. Det er jo stor forskjell fra sted til sted. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er strengt tatt en solid tradisjon når det har vært sånn i ca hundre år da. Og det med de siste 25-30 år stemmer hvertfall ikke i distriktet jeg bor. Det er jo stor forskjell fra sted til sted. 

Finn fram bilder av konfirmantkullet fra 80-tallet, og det var ikke mange steder der det var vanlig med bunad slik som de siste 30 årene.

AnonymBruker
Skrevet

Ts er nok "norsk statsborger" som vil lage kvalme og skape usikkerhet nå før nasjonaldagen .  Samme med de som er enig med ts.  Det er bare i Norge at kultur og tradisjon ikke betyr noe, andre land sine tradisjoner og kulturer er mye mer viktig og fargerik , så Norge med brunost og kjøttkaker kan bare legge ned . Ikke noe å ta vare på her...

Anonymkode: c96f2...26b

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes menn i bunad er kjempeflott 😍

AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS om at mange ser ut som nisser, men hva er galt i det? Fjøsnisser er jo en del av mytologien og kulturen vår.

Anonymkode: de939...41a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med TS om at mange ser ut som nisser, men hva er galt i det? Fjøsnisser er jo en del av mytologien og kulturen vår.

Anonymkode: de939...41a

Det er troll også, men man kler jo seg ikke ut som troll fordi om

Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Finn fram bilder av konfirmantkullet fra 80-tallet, og det var ikke mange steder der det var vanlig med bunad slik som de siste 30 årene.

Jeg var konfirmant på 80-tallet, og til og med blant oss som ble borgerlig konfirmert, hadde de fleste jentene bunad🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts er nok "norsk statsborger" som vil lage kvalme og skape usikkerhet nå før nasjonaldagen .  Samme med de som er enig med ts.  Det er bare i Norge at kultur og tradisjon ikke betyr noe, andre land sine tradisjoner og kulturer er mye mer viktig og fargerik , så Norge med brunost og kjøttkaker kan bare legge ned . Ikke noe å ta vare på her...

Det var da voldsomt! Forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue! :hoho: Har jeg nevnt at andres tradisjoner er viktigere enn våre? Jeg liker både kjøttkaker og lapskaus jeg. Brunost kan jeg dessverre ikke spise. Jeg er norsk statsborger, ikke "norsk statsborger" Født av norske foreldre og hele slekten min er norske blekansikter. 

Anonymkode: 32960...7d9

• Liker 1
Skrevet
Roci skrev (19 minutter siden):

Jeg var konfirmant på 80-tallet, og til og med blant oss som ble borgerlig konfirmert, hadde de fleste jentene bunad🙂

Da vokste du opp et sted som ikke er representativt. Følgende to sitater fra artikler om konfirmasjon dokumenterer det. 

Først fra 1990-årene bredte bruken av bunad seg til det omfanget vi kjenner i dag. Bunad er nå blitt mote.

90-tallet

Beløpet på hvor mye penger man fikk som konfirmant har steget fra 80 tallet. 6000 til 17000 kroner fikk konfirmantene. Bunad begynte også å bli en populær gave.

Skrevet (endret)

... etter er det NISSER som er inspirerte av menn i bunad? 

Endret av Badebuksa2.0
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 11.33):

Det er jeg faktisk enig i, jeg synes heller ikke damer er spesielt lekre i bunad. 

Anonymkode: 8598a...c9a

Nei, noe mindre pent plagg enn bunaden skal man lete lenge etter :hoho:

Anonymkode: b3fdf...bdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er norsk og synes også bunader ser latterlige ut. 

Anonymkode: b3fdf...bdd

• Liker 1
Skrevet

Menn i bunad er snadder😋 og mange er flottere i bunad enn i dress.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 2.28):

Der kom det, ja! Misunnelseskortet! :hoho: Jeg er kvinne og jeg syns bunad ser teit ut på MENN. Dress er både penere og mer sexy enn dustete knickers og strømper. 

Anonymkode: 32960...7d9

Ja, hva er egentlig greia med det? 

- den vorta ser fæl ut 

- du er bare misunnelig på den vakre vorta mi, liksom? 

Anonymkode: 370d7...baa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...