Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2002 #1 Skrevet 17. oktober 2002 Er det mulig?! Er 27 år, har adri vært gravid, går på do hver dag og nå ser det ut som om jeg holder på å få hemoroider!!! Det er en liten kul/tapp ved siden av endetarms åpningen som klør og svir noe forferdelig. Det er ganske så sjenerende og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen med lignende opplevelse og/ eller som kan gi noen gode råd?
Lillje Skrevet 17. oktober 2002 #3 Skrevet 17. oktober 2002 Hvis du legger en isbit på vil den bli forminsket siden kulde trekker den sammen. Jeg vil anbefalle deg å oppsøke lege, for du kan ha invendige som du ikke merker noe til. Hos legen vil du også kunne få andre salver som lindrer kløen, og som er litt mer effektivt. Men det viktigste er at du holder avføringen så løs som mulig. Jeg sliter med dette problemet selv, og hvet hvor intens den kløa kan være. Jeg står nå på venteliste for å få operert bort mine utvendige og innvendige hemorider. Får håpe noen av disse tipsene kan hjelpe deg.
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2002 #4 Skrevet 17. oktober 2002 Etter fødsel fkk jeg noen kjempe hemorroider, det var forferdelig vondt og ubehaglig. Jeg fikk resept på scheriproct stikkpiller og salve. (Salven får du på apoteket uten resept). Da jeg hadde brukt dette noen dager merket jeg stor forskjell, og etter noen uker ble de helt borte. Fikk også en bedøvelses salve (xylocain) til å ha på før avføring, den var kjempefin.
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2002 #5 Skrevet 20. oktober 2002 Jeg har alltid hatt hemoroider, så lenge jeg kan huske, og jeg har heller aldri vært gravid. Det er vondt når det står på som værst, men heldigvis skrumper den inn etter noen dager eller en ukes tid, og så går det et år eller så før den svulmer opp og blir vond igjen. Må vel bare leve med det. Smør på sheriproct og gå med gode truser.
Lillje Skrevet 29. november 2002 #6 Skrevet 29. november 2002 Jeg har nå fått fjernet to av mine innvendige hemorider. De ble knipset bort. Det høres kanskje veldig vondt ut, men du vil ikke merke det. Jeg kjente ingen ting. Hadde tenkt til å spørre om å få bedøvelse, men da var det allerde over. Så som sakt, det er ingen ting å kvie seg over.
Anne Mona Skrevet 29. november 2002 #7 Skrevet 29. november 2002 Det var akkurat en dame på radio som fortalte at det skulle hjelpe å smøre honning på det :-? Hun smurte seg om kvelden når hun skulle legge seg, la med truse så det ikke blei så mye kliss, og det gjorde hun i en uke-fjorten dager. Noen som har prøvd det? Eller skjønner hvorfor det skulle hjelpe?
Tusenfryd Skrevet 29. november 2002 #8 Skrevet 29. november 2002 Det er vel fra gammelt av kjent at honning kan ha lindrende og helende effekt. Honning ved halsvondt fx - det fikk jeg da jeg var liten - varm melk med honning i. Ja, nå vet vi jo at den varme melken ikke er noe hit da, siden bakterier for en deilig gro-temperatur - men det lindret i hvert fall. Honning i sår har jeg hørt om før. Jeg vet også noen som kløyver hvitløksbåter og legger i honning og spiser ved halsbetennelse.
Lisen Skrevet 29. november 2002 #9 Skrevet 29. november 2002 Hei Dette er ikke helt i tråd med spørsmålet, men har hørt en gang at man ikke skal sitte på issopor eller aviser om man har hemorider, da det vil trekke hemoridene ut. Aner ikke om det er tilfelle. Kanskje noen vet? Lisen
Gjest Duppe Skrevet 30. november 2002 #10 Skrevet 30. november 2002 Hei!! Har hatt samme problemet selv, etter siste fødsel fikk jeg et råd om å legge på gasbind dynket godt i saltvann, dette gjør at den trekker seg sammen. Når jeg for en stund siden var til gynokolog fikk jeg ham til å sette strikk på, å vips ingen flere hemorider. Min mann er ille plaget, jeg har omsider fått ham på troen at han kan bli kvitt dette på en enkel måte, så den 13. skal han få satt på strikk. Dette fungerer som med vorter, en stopper blodtilførselen og de faller av, enkelt og greit. Store klemmer fra en hemoridefri Jorun :blunke:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå