AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 hvis jeg jogger 3-4 ganger i uken, men jeg er så feit at jeg klarer ikke mer enn 1-2 km hver gang, hvor fort går jeg da ned i vekt? jeg har prøvd å trene opp kondisjon før, men det tok meg nesten ett år å bare klare å løpe 1 km lenger (altså 3 km totalt)... Anonymkode: fb83d...1c5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Først må du få kostholdet under kontroll. Løping er ikke greit om du veier altfor mye. For mye slitasje på knær og hofter. Da er det bedre å gå fort enn å løpe. Anonymkode: 80a7d...845 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Det vil dessverre ha lite og ingenting å si på vekten dersom du ikke samtidig legger om kostholdet. Min erfaring: Jeg begynte å løpe for to år siden. Har alltid vært i øvre sjiktet av normalvekt. Jeg gikk ikke ned et eneste gram selv om jeg løp 20 ganger så mye som det du tenker å gjøre i uken. Fordi kostholdet var det samme, og motivasjonen min men treningen var aldri å gå ned i vekt. Eneste gangen jeg gikk ned 2 kg var før halvmaraton. Og da var jeg oppe i 40 km i uken, pluss nerver før løpet gjorde at matlysten ikke var så stor. Trening er supert! Fortsett med det. Men kosthold er nøkkel til vektnedgang alltid. Anonymkode: 617be...7cd 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Vektreduksjon: Trening utgjør 5-10% Kostholdsendring utgjør 90-95%. Kan trene kjempemye og forbli like tjukk. Kan sitte i sofaen hele dagen og slanke seg. Anonymkode: b5ce3...324
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Jeg løper (ikke jogger) 6-7 kilometer 3 ganger i uken i mye oppoverbakker. Jeg forbrenner ca 400 kalorier pr økt. Hvis jeg spiser sånn at jeg ikke øker eller reduserer vekten må jeg løpe ca. 19 ganger for å gå ned en kilo. Litt over 6 uker for en kilo. Litt over 8 kilo på et år. Derimot, spiser jeg 500 - 1000 kalorier mindre hver dag går jeg ned 0,5 - 1 kilo hver uke. Potensielt 26 - 52 kilo på et år. Trener jeg i tillegg vil det bli litt mer. Anonymkode: a5062...9b7 1 1
TLR Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): hvis jeg jogger 3-4 ganger i uken, men jeg er så feit at jeg klarer ikke mer enn 1-2 km hver gang, hvor fort går jeg da ned i vekt? jeg har prøvd å trene opp kondisjon før, men det tok meg nesten ett år å bare klare å løpe 1 km lenger (altså 3 km totalt)... Anonymkode: fb83d...1c5 Hva med svømming. Mindre belastningsskader
Embla Othea Skrevet 17. mai 2022 #7 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): hvis jeg jogger 3-4 ganger i uken, men jeg er så feit at jeg klarer ikke mer enn 1-2 km hver gang, hvor fort går jeg da ned i vekt? jeg har prøvd å trene opp kondisjon før, men det tok meg nesten ett år å bare klare å løpe 1 km lenger (altså 3 km totalt)... Anonymkode: fb83d...1c5 1. RIKTIG mat er viktig. Kosthold teller 95 % av resultatene. Hva spiser du? 2. Trening utgjør 5 % av resultatene. Løpetrening alene gjør deg slapp og dissete. Kombiner det heller med styrketrening 2-3x\uka.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 Skal du ned i vekt handler det om kaloriunderskudd, du kan fint gå ned i vekt uten å endre kosthold, men da må du ligge stabilt i vekt, det vil si at du ikke er i overskudd, eks: du spiser 2700 kal til dagen og du forbrenner 2700 til dagen, da vil du være i 0.Visst du da løper/går og forbrenner 300 kal vil du gå i underskudd på 300 kal. Det er 7800 kal i et kg fett, du vil da gå ned ca 1 kg i mnd, eller 12 kg i året.Kjører du på med kosthold i tillegg, blir reduksjon enda større😉Lykke til❤️. Anonymkode: 3c32c...514
Purple_Pixiedust Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 Jeg klarer fint å gå ned i vekt bare ved å trene og ikke endre kostholdet. Men jeg trener mer enn det da. Går tur hver dag, bare to korte på 1,5 km og 2,5 km pga jeg har skader og slikt. Så sykler jeg 1,5 mil med blanding mellom bakker og slikt samt et raskt styrketreningsprogram 5 ganger i uken. Da forbrenner jeg ifølge klokken 2500-2600 kcal, og jeg spiser som oftest ca 1800-1900 kcal. Altså hadde jeg vært veldig stillesittende ville dette vært nok mat til å vedlikeholde vekten. Men jeg er slank så jeg skeier mer ut i helger og slikt, slik at gjennomsnittlig inntak blir høyere enn 1800 kcal. Likevel går jeg sakte, men sikkert ned i vekt. Dvs har gått 3 cm inn i midjen siden 1 mars. Det går altså ikke fort og jeg har bare tenkt å gå inn ca to cm til. Har per nå ca 19,8 i BMI. Så, om du begynner å gå lange turer og heller ikke øker matinntaket så vil du jo gå ned, men ikke så veldig fort. Etter hvert kan du begynne å jogge når du er mindre tung. Men den mengde trening du gjør nå er nok for lite til at du merker noe særlig på vekten. Du kan gå en time tur hver dag i godt tempo. I tillegg kutte 300 kcal fra kostholdet. Da vil jeg tro du kommer ca 600 kcal I underskudd (hvis du fra før av lå i vedlikehold. Hvis du lå i overskudd må du kutte mer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå