AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Vet ikke helt hva som gikk galt her, men laget ostekake som skulle være med blå gelé i midten og rødt gelélokk. Men da den røde geléen ble helt over ostekremen rant gelé ut i bunn av kakeformen. Hadde brukt sånn konditorfilm i kanten og tror kanskje noe gikk galt der… at den bøyde seg litt. For ostekremen var stivnet og gelé var romtemperert da den ble helt over. Hvordan legges egentlig konditorfilm rundt? Tapet den fast på innside av springformen og la den rundt i ring langs formen… Er det riktig måte å gjøre det på? Tenkte å dekke kaken med et lag jordbær i morgen i stedet. Kanskje i skiver. Eller annet tips? Anonymkode: 31c78...1bf
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Fant ut av feilen her… min samboer som er en flink baker og som har bakt mange ostekaker, skulle lage geléen og helle den over mens jeg gjorde på noe annet. Men han misforsto oppskriften og brukte for mye vann i geléen. 5 dl isteden for 2,5. Det er sikkert forklaringen… Anonymkode: 31c78...1bf 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 De feilen har jeg også gjort. Du skal bare ha halvparten så mye vann i geléen til ostekake som når du lager vanlig gelé. Du trenger ikke konditorfilm når geléen er blandet riktig. Anonymkode: 0611b...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fant ut av feilen her… min samboer som er en flink baker og som har bakt mange ostekaker, skulle lage geléen og helle den over mens jeg gjorde på noe annet. Men han misforsto oppskriften og brukte for mye vann i geléen. 5 dl isteden for 2,5. Det er sikkert forklaringen… Anonymkode: 31c78...1bf Helt rett. Anonymkode: 340e3...c0f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De feilen har jeg også gjort. Du skal bare ha halvparten så mye vann i geléen til ostekake som når du lager vanlig gelé. Du trenger ikke konditorfilm når geléen er blandet riktig. Anonymkode: 0611b...e3c Jeg vet! Jeg brukte 2,5 dl i den blå geléen. Men så kom samboer hjem og han fikk oppgaven med å lage til den rød gelén. Han leste i oppskriften. Og han har jo laget ostekaken nylig til en konfirmasjon, så jeg regnet med at han visste. Jaja, feil kan skje den beste! 😊 Kaken er jo ikke ødelagt, blir bare uten gelé lokket. 🤪 Konditorfolien har brukt for å få pen kant på kaken. 🇳🇴🇳🇴🇳🇴 Anonymkode: 31c78...1bf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet! Jeg brukte 2,5 dl i den blå geléen. Men så kom samboer hjem og han fikk oppgaven med å lage til den rød gelén. Han leste i oppskriften. Og han har jo laget ostekaken nylig til en konfirmasjon, så jeg regnet med at han visste. Jaja, feil kan skje den beste! 😊 Kaken er jo ikke ødelagt, blir bare uten gelé lokket. 🤪 Konditorfolien har brukt for å få pen kant på kaken. 🇳🇴🇳🇴🇳🇴 Anonymkode: 31c78...1bf I oppskriften stod 5 dl, men det gjaldt da for to pakker gelé til sammen… så jeg kan skjønne at feilen kan skje. Anonymkode: 31c78...1bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå