AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Føler meg litt rotløs og sliter med valg av bunad. Har ikke særlig gode minner fra stedet jeg vokste opp, så ønsker ikke bunad derfra. Det mest naturlige for meg er å velge bunad etter der bestefar er fra, men jeg har jo aldri vært der selv. Jeg var masse hos besteforeldrene mine som liten, og satte bestefar svært høyt. Men han kom fra en annen kant av landet, og jeg fikk aldri mulighet til å dra dit før han døde. Jeg har altså ingen egen tilknytning til det stedet. Selv har jeg flyttet mange ganger som voksen, og lengste stedet jeg har bodd er fem år. Føler ikke noe behov for bunad herfra. Så da lurer jeg, burde jeg da heller gå for Grafferbunaden? Er ikke den godkjent over hele landet? Jeg synes den er veldig fin også, men da betyr den på en måte ingenting annet enn at jeg vil ha et pent antrekk. Går jeg for etter bestefar så er det jo noe jeg kan minnes han via. Er nok litt redd bunadspolitiet her, og kritikk av valget 😕 Anonymkode: 3959b...fcc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Gå for bunaden fra bestefars hjemsted. Bunadspolitiet vil synes det er innafor, og det viktigste er tross alt at du liker bunaden og får gode assosiasjoner av den. Anonymkode: fa21f...d2a 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 Enn der besteforeldrene dine bodde? Hvis ikke, bestem selv mellom de to alternativene Anonymkode: 83e3f...900
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 Ta den du synes er finest😊 Jeg har fra mitt hjemsted, men angrer på at jeg ikke gikk for beltestakk. Hadde jeg fått velge igjen hadde jeg tatt den og ikke brydd meg det minste om hva andre hadde ment. Anonymkode: 4bb4f...e5b 2
Gjest Albbas Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 Syns det er helt fint å ta den fra din bestefars hjemsted hvis det føles rett! Du kan jo benytte anledningen og besøke stedet også? 🙂
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 Hvis jeg var deg ville jeg valgt den jeg ville ha. Å ha stedstilknytning via besteforeldre er mer enn bra nok grunn, også for bunadspolitiet, til å velge en stedsknyttet bunad, og hvis du synes den er penest går du for den. Anonymkode: 05e72...20f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #7 Skrevet 17. mai 2022 Trodde grafferbunaden var fra Lom. Har aldri sett noen uten tilknytning bruke den. Ville heller valgt en fin festdrakt/stakk eller bunad fra bestefars hjemsted. Anonymkode: 28ead...cb0
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 I prinsippet kan du gå med akkurat den du vil. Men det er jo litt gøyere å ha noe som knytter deg til røttene dine. Eller noe som betyr noe ekstra. Så feks går helt fint å velge bunad fra bosteder iht besteforeldre, bunad fra et sted favoritt tanten bor ol. Graffer er i utgangspunktet laget av en mann til en veninde på hedemarken og blitt mer en type oppland/hedemarks bunad. Men kan fint brukes av alle. En nydelig bunad, som sammen med skjorten blir rød hvit og blå. Har hatt den selv, og min datter har arvet den nå. Og hun elsker den. Jeg har oldemor fra Lillehammer. Anonymkode: c210d...740
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 Helt innafor å velge bunaden fra din bestefars hjemsted. Jeg valgte bunaden fra min bestemors barndomshjem slik resten av familien på den siden har gjort. Jeg har vært lite på stedet, men bunaden knytter meg litt ekstra til bestemor❤ Anonymkode: 6847e...4cc
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enn der besteforeldrene dine bodde? Hvis ikke, bestem selv mellom de to alternativene Anonymkode: 83e3f...900 De bodde der jeg vokste opp, så det har jeg ikke så lyst til.. AnonymBruker skrev (7 timer siden): I prinsippet kan du gå med akkurat den du vil. Men det er jo litt gøyere å ha noe som knytter deg til røttene dine. Eller noe som betyr noe ekstra. Så feks går helt fint å velge bunad fra bosteder iht besteforeldre, bunad fra et sted favoritt tanten bor ol. Graffer er i utgangspunktet laget av en mann til en veninde på hedemarken og blitt mer en type oppland/hedemarks bunad. Men kan fint brukes av alle. En nydelig bunad, som sammen med skjorten blir rød hvit og blå. Har hatt den selv, og min datter har arvet den nå. Og hun elsker den. Jeg har oldemor fra Lillehammer. Anonymkode: c210d...740 Nå blander du den med Lundebybunaden, som ble designet av Alf Lundeby og gitt til en venninne som fylte 50 år Anonymkode: 3959b...fcc 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Graffer er i utgangspunktet laget av en mann til en veninde på hedemarken og blitt mer en type oppland/hedemarks bunad. Men kan fint brukes av alle. En nydelig bunad, som sammen med skjorten blir rød hvit og blå. Har hatt den selv, og min datter har arvet den nå. Og hun elsker den. Jeg har oldemor fra Lillehammer. Anonymkode: c210d...740 Det er den ikke. Den har fått navnet etter gården Graffer i Lom, hvor de fant en gammel stakk fra 1700-tallet. Om du vil ha grafferbunad, TS, så går du for den. Anonymkode: 60dae...4e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå