AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Jeg bor i rekkehus, og det er en hekk som skiller min hage fra naboens. For litt siden så jeg at naboen sto på andre siden av hekken mens jeg drev og stelte i bedet. Da jeg spurte henne hva det var hun holdt på med, sa hun ingenting og gikk inn igjen. Det ble jeg litt satt ut av, men jeg gadd ikke tenke mer på det. Noen dager senere grillet vi ute, og jeg snudde meg når jeg hørte famling i gresset. Visstnok var det hun igjen. Jeg gjorde mannen min oppmerksom på det og han spurte om hun trengte hjelp med noe. Han fikk ingen respons, og hun gikk bare inn igjen som sist. I tiden etter har jeg følt meg skikkelig overvåket i hagen på grunn av dette, så jeg ser ofte om jeg kan få øye på henne på andre siden, og i dag så jeg henne igjen. Samme ting skjedde. Spurte om noe var i veien, så gikk hun inn igjen. Jeg hadde fått nok av det, så jeg tok runden rundt huset og ringte på dørklokka. Jeg var litt overrasket over at hun åpnet døra, men når jeg spurte henne hvorfor hun driver og kikker på oss gjennom hekken, latet hun som om hun ikke ante hva jeg snakket om. Samtalen gikk ingen steder, og hun fikk meg til å sånn halvveis tro at hun faktisk ikke visste. Hun er gammel, jeg vet ikke hvor gammel, men sikkert oppi 80-årene. Kan det være demens eller er hun bare ensom? Hun bor alene og får aldri besøk etter det jeg har lagt merke til. Jeg vil egentlig bare til bunns i dette. Jeg er et skikkelig hagemenneske, men jeg har ikke lyst til å bli sett på mens jeg driver med mitt! Anonymkode: ba725...37c 1
AllahBallah Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Sikker på at det ikke er du som er rar nabo? Som forventer svar på hvorfor naboen er i sin egen hage? Er vel ikke sikkert hun er der av noen spesiell grunn en gang, bare får seg litt sol/slapper av? 17 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Har hun familie dere kan snakke med? Hvis hun surrer sånn rundt ute, kan det og være til fare for henne. Kan høres ut som begynnende demens ja. Anonymkode: 2af5d...c56 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Hva med å invitere henne på en kaffe? Anonymkode: 275cf...aed 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 AllahBallah skrev (1 minutt siden): Sikker på at det ikke er du som er rar nabo? Som forventer svar på hvorfor naboen er i sin egen hage? Er vel ikke sikkert hun er der av noen spesiell grunn en gang, bare får seg litt sol/slapper av? Nei, du skjønner ikke. Hun står på andre siden av hekken og kikker på oss. Hun sitter ikke. Anonymkode: ba725...37c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hun familie dere kan snakke med? Hvis hun surrer sånn rundt ute, kan det og være til fare for henne. Kan høres ut som begynnende demens ja. Anonymkode: 2af5d...c56 Jeg kjenner ikke til noen eventuelle sønner eller døtre, hadde selvsagt tatt kontakt med dem først hvis jeg kunne. Hvem bør jeg ta kontakt med hvis det faktisk er demens? Anonymkode: ba725...37c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, du skjønner ikke. Hun står på andre siden av hekken og kikker på oss. Hun sitter ikke. Anonymkode: ba725...37c Ding på neste gang dere har tid (så snart som mulig) og be henne over på kaffe. Bli kjent med henne. Jeg vedder på at dere da får et mer naturlig forhold til hverandre og at du da ikke føler deg overvåket, eller at du føler det er mer naturlig å si direkte til henne på en fin måte at det er ubehagelig når hun stirrer. Anonymkode: 08f9a...a61 5 1
Kaneel Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg kjenner ikke til noen eventuelle sønner eller døtre, hadde selvsagt tatt kontakt med dem først hvis jeg kunne. Hvem bør jeg ta kontakt med hvis det faktisk er demens? Anonymkode: ba725...37c Bekymringsmelding til fastlegen ta kontak med kommunelegen eller legevakta så sender de bekymringen videre til den riktige fastlege
Kaneel Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ding på neste gang dere har tid (så snart som mulig) og be henne over på kaffe. Bli kjent med henne. Jeg vedder på at dere da får et mer naturlig forhold til hverandre og at du da ikke føler deg overvåket, eller at du føler det er mer naturlig å si direkte til henne på en fin måte at det er ubehagelig når hun stirrer. Anonymkode: 08f9a...a61 Kan være verdens potensielt dårligeste ide…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 Hun er vel bare en vitebegjærlig gammel dame da. Anonymkode: 61c52...fe6 1 1
Drizzt Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 16.5.2022 den 22.08): Nei, du skjønner ikke. Hun står på andre siden av hekken og kikker på oss. Hun sitter ikke. Anonymkode: ba725...37c Har du faktisk SETT at hun ser på dere? Eller antar du ting bare fordi hun er i sin egen hage? 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #12 Skrevet 17. mai 2022 AllahBallah skrev (På 16.5.2022 den 22.06): Sikker på at det ikke er du som er rar nabo? Som forventer svar på hvorfor naboen er i sin egen hage? Er vel ikke sikkert hun er der av noen spesiell grunn en gang, bare får seg litt sol/slapper av? Åh, herregud. Typisk KG. Hun hadde sikkert laget en tråd om det , om naboen bare solte seg eller satt i sin egen hage. Lær deg å lese ! Anonymkode: 37f86...754 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Åh, herregud. Typisk KG. Hun hadde sikkert laget en tråd om det , om naboen bare solte seg eller satt i sin egen hage. Lær deg å lese ! Anonymkode: 37f86...754 Det er vel akkurat like typisk KG å tro at dette er noe veldig unormalt som må meldes til vedkommendes fastlege? Anonymkode: 35181...7b8 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 Så du ser naboen i naboens hage, ts? I det øyeblikket du ser opp og over på naboen så ser du at naboen ser over på deg? Du antar at naboen ikke titter tilfeldig over (selv om du kun har indisier og ikke noen bevis). Og uten å ta en pause, tenke deg om eller ta hensyn til normal høflighet sier du «hva gjør du på?» Heller enn å anta - som normalt fungerende folk - at du steller bedet og møter blikket hennes når hun steller hekken? Har jeg oppsummert situasjonen riktig? Det normale, når man ser opp retning naboen og naboen ser retning en selv er å anta at dette er en naturlig konsekvens av å bo tett. Man sier «hei» eller nikker. Og så ser man bort igjen. Sånn til vanlig. Har man etablert et forhold der det er akseptert av begge parter å samtale over hekken så tar man muligens en småprat. Man anklager ikke naboen sånn direkte. Mistenker man at naboen spionerer så kan en dessverre ikke finne ut av det med sikkerhet uten å spionere. Og da er det jo en viss, reell, risiko for at naboen gjør det samme - altså ser retning deg for å verifisere om du spionerer. Og det gjør du jo. Ser du problemet, ts? Anonymkode: fc752...b41 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #15 Skrevet 18. mai 2022 Jeg hadde tenkt at dette er en ensom gammel dame og bedt henne over. Hadde dette vært en yngre dame/mann, så ville jeg nok følt meg overvåket. Men en 80år gammel dame er helt ufarlig. Hun er nok bare nysgjerrig. Anonymkode: 72d4e...299 4 1
Luckiness Skrevet 18. mai 2022 #16 Skrevet 18. mai 2022 Men er du helt sikker på at hun gjemmer seg bak busken for å se på dere? Kan det hende hun luker i et bed, plukker vekk visne blader e.l? Slik det ser ut som hun er der for å titte over på dere, men egentlig gjør noe annet? Dement kan hun selvsagt være uansett. En dement kan jo glemme hva som nettopp ble gjort ved hekken. Er det andre ting dere uroer dere over ovenfor henne? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå