Gå til innhold

Hvorfor oppleves fødsel ulikt fra person til person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så mange ulike beskrivelser av hvordan rier og fødsel kjennes ut. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor, det er jo det samme som skjer hos alle. Annen type smerte føler jeg er mer objektivt beskrivbart. 

Anonymkode: e8f53...389

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi alle fødsler er forskjellige. Jeg har født 4 ganger, de to i midten var veldig like både i lengde og på smerteskalaen, mens den siste var helt ulik. Der kjente jeg riene i skjeden og ikke i magen som med to i midten. 
Første var igangsatt og den husker jeg fremdeles bare som sammenhengende smerte. 

Anonymkode: 9a558...d1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen reagerer ulikt, av ulike årsaker. Noen har raske fødsler, noen har trege, noen har komplikasjoner, andre har ikke. 

Anonymkode: 4f972...13d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller, vi er jo alle identiske kloner og har nøyaktig lik biologi.

Anonymkode: a5523...794

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skjønner ikke jeg heller, vi er jo alle identiske kloner og har nøyaktig lik biologi.

Anonymkode: a5523...794

😂😂😂

Anonymkode: e4dcb...2b7

• Liker 3
Skrevet

Vil tro det kommer an på andre smerter man har opplevd i løpet av livet og, altså hva man sammenligner med. Smerteterskel, hvordan kroppen jobber med eller mot smertene. Og rett og slett at fødsler er forskjellige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 fødsler bak meg og alle 3 var forskjellige riemessig.

Første var i magen, andre var kun i korsryggen og brennende nedover låra, tredje kjentes ut som noen prøvde å revne med piggtråd i i hele nede magen. Så 3 forskjellige måter å kjenne rier på.

Anonymkode: 6652e...43f

AnonymBruker
Skrevet

Det er definitivt ikke det samme som skjer hos alle. Jeg har hatt tre fødsler, to helt grusomme fødsler og en drømmefødsel uten behov for smertestillende. Riene kan ikke sammenlignes. De to grusomme fødslene hadde veldig spisse, tette rier. Den fine hadde mye mer avrunda rier med gode pauser i mellom (og likevel god effekt hver rie). 

Anonymkode: fa2f6...ad3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ulike kropper, ulike erfaringer, ulik psyke.

Anonymkode: c7568...f58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det noe å si om hvor trangt bekkenet er? Og kanskje hvor trang man er der nede? Men rier kjennes jo veldig mye i livmora da. Vet ikke om livmødre er veldig ulike?

Anonymkode: 573b3...efc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ulike kropper, ulike erfaringer, ulik psyke.

Og hva med alle de som har født flere ganger med samme kropp, samme erfaring og samme psyke, men allikevel har veldig forskjellige fødsler?

Anonymkode: 578bb...622

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fordi alle fødsler er forskjellige. Jeg har født 4 ganger, de to i midten var veldig like både i lengde og på smerteskalaen, mens den siste var helt ulik. Der kjente jeg riene i skjeden og ikke i magen som med to i midten. 
Første var igangsatt og den husker jeg fremdeles bare som sammenhengende smerte. 

Anonymkode: 9a558...d1a

Jeg er «glad» for å høre det siste. Har bare født en gang, og det var som du sier. Riene startet bare PANG, og det var nesten ikke pause mellom. Alt med fødearbeid og pusting og skifte av stilling (??!!!) var helt irrelevant… 

Anonymkode: 27148...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at folk har ulik smerteterskel og jeg skjønner selvfølgelig at folk er forskjellige! Men synes det er så fascinerende at det samme tross alt skjer (sammentrekning av livmor, presse ut dn unge osv…) mens det føles så ulikt. 

At vi er biologisk ulike er jo også et faktum når man har migrene, krampe, kutter seg etc. Likevel er dette eksempler på smterteformer folk synes å enes i større grad om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg synes det er så mange ulike beskrivelser av hvordan rier og fødsel kjennes ut. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor, det er jo det samme som skjer hos alle. Annen type smerte føler jeg er mer objektivt beskrivbart. 

det varierer fra gang til gang hos samme person og

AnonymBruker
Skrevet

Fordi fødsler er like unike som ungene som kommer ut? Jeg har født to ganger og det de hadde klarest til felles var meg og gubben lissom 🤷

Anonymkode: 52fb5...ecb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og hva med alle de som har født flere ganger med samme kropp, samme erfaring og samme psyke, men allikevel har veldig forskjellige fødsler?

Anonymkode: 578bb...622

Strengt tatt verken helt samme kropp, samme psyke eller samme erfaringer ved nr. 2 som ved nr.1. Men jada.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi noen er unge og friske pigge, og andre er gamle og skjøre. 

Anonymkode: c32c0...2a9

Skrevet

Kroppene våre er forskjellige, sinnene våre er forskjellige, vi har ulike erfaringer og forventninger, ulik smerteterskel, ulike kunnskaper. Og ikke minst er ikke to svangerskap like. Fødsler hos en og samme kvinne kan være like forskjellige som barna som kommer ut. Jeg har fem vidt forskjellige fødsler bak meg. Noen likhetstrekk, ja, men mye som var ulikt også. 

AnonymBruker
Skrevet

Fødsler OPPLEVES ikke bare ulikt, de ER ulike. 

Anonymkode: c7280...d38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fordi noen er unge og friske pigge, og andre er gamle og skjøre. 

Anonymkode: c32c0...2a9

LOL. 

Anonymkode: c7280...d38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...