Gå til innhold

Når gi febernedsettende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er syk i dag, hoster og er varm. Men når bør jeg gi febernedsettende? Feberen er nåpå 38,6.. Har lest at man skal prøve å drøye litt og la kroppen jobbe med det selv, at det er sånn barn får i munforsvar men syns dere jeg bør gi nå? eller når bør jeg gi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe endelig svar på dette.

Selv hadde jeg imidlertid valgt å gi febernedsettende for at gutten skal føle seg litt kvikkere. Jeg sitter med inntrykk av at feberen er høyest om kvelden. Om du kan vente litt til kan han kansje får det rett før han skal legge seg slik at han ikke våkner gjennomvåt av svette. Men jeg kan ikke se at han kan ta skade av litt febernedsettende nå heller.

Også alderen spiller litt inn og hvordan foreldrene oppfatter allmentilstanden. Om han er liten og/eller allementilstanden er dårlig villle jeg absolutt ha gitt febernedsettende.

Skrevet

ok, takk for svar. Han er fem måneder gammel. Feberen har gått ned litt nå, og han er mye kvikkere! Var slapp i stad..skal se ann almenn formen hans litt nå som kvelden kommer!

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Jeg gir ikke febernedsettende med mindre barnet tydelig har det vondt. Men da nøler jeg heller ikke.

Datteren min på 16 mnd har nå hatt feber i 3 dager, i går oppe i 39,7. Hun har ikke fått febernedsettende denne gangen. Jeg tenker som så at feberen har en hensikt. Hun er bare litt slått ut. Jeg tenker litt motsatt av Far til 2 jeg da- nemlig at det ikke er noe særlig poeng å gi kroppen hennes en kunstig ide om at hun er pigg ved å gi smertestillende. Paracet fjerner jo ikke det at hun er syk, og hvis kroppen egentlig prøver å passivisere henne med å ligge rett ut, så tenker jeg at det er det kroppen trenger. Ikke kunstig drivstoff.

Skrevet

Jeg gir febernedsettende når temperaturen er over 39 grader, bla. med tanke på feberkramper.

Dersom allmenntilstanden er svært dårlig når temperaturen er mellom 38-39 grader gir jeg også febernedsettende.

Skrevet
Jeg gir febernedsettende når temperaturen er over 39 grader, bla. med tanke på feberkramper.

Dersom allmenntilstanden er svært dårlig når temperaturen er mellom 38-39 grader gir jeg også febernedsettende.

Slik gjør vi det her i huset og.

Skrevet (endret)

Her også

Gutten min hadde 40 i feber i går, og vært oppe i 39,8 i dag. Kjedelige greier.

Håper det går over snart.

Endret av Pimbila
Skrevet

Jeg var hos en halslege med min ett-åring i går. Han sa man kunne gi Paracet for feber når den oversteg 38,5, men at man kunne gi paracet som smertestiller 4 ganger om dagen uavhengig av hva temperaturen er.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Anbefaler å gi febernedsettende jeg!

Jeg gir datteren min febernedsettende når tempen nærmer seg 39!

Hun har hatt feberkramper og jeg gjør ALT for å unngå at dette skal skje igjen! Det er det værste jeg har opplevd i hele mitt liv!!! :tristbla:

På sykehuset sa legen at det var bare å gi paracet når feberen var over 38. Det skader i allefall ikke.

Skrevet
...

Hun har hatt feberkramper og jeg gjør ALT for å unngå at dette skal skje igjen! Det er det værste jeg har opplevd i hele mitt liv!!! :tristbla:

...

Er enig i den.

Det var eneste gangen de siste 20 årene at jeg gråt, da jeg kjørte etter ambulansen til sykehuset og trodde barnet vårt skulle dø. Ingen (heller ikke sykehuset) visste da at det var feberkrampe.

Skrevet

har ikke opplevd feberkramper selv men det har gode venner. jeg er livredd for dette og er derfor veldig obs selv på feber og allmenntilstand. men jeg gir selvsagt ikke bare for å gi heller.

Skrevet

Nå er det altså ikke helt ufarlig å gi paracetamol i hytt og pine. Det kan faktisk føre til leverskader. Mange leger/sykehus har et veldig slappt forhold til dette. Vår faslege har ikke det. Man bør ikke gå etter hvor høy feberen er, men almenntillstanden. Det er ingen grunn til å alltid gi febernedsettende ved feber over 39 °C hvis almenntilstanden er brukbar. Vi er veldig restriktive med febernedsettende og gir det ikke hvis feberen er over 40 °C heller uten at vi vurderer andre ting, almenntilstand, hvor lenge barnet har vært syk, om det får i seg drikke osv.

Gjest Clueless
Skrevet

Om barnet har det vondt eller er veldig slapt er det vel kurant å gi febernedsettende. Man bør selvsagt ikke gi det "i hytt og pine", men hvem gjør vel det?

Skrevet

Men skulle man oppleve feberkrampe, hva kan man gjøre da? Utenom å ringe sykehuset mener jeg..

Skrevet
Men skulle man oppleve feberkrampe, hva kan man gjøre da? Utenom å ringe sykehuset mener jeg..

Kle av barnet, kjøle det ned med kalde, fuktige kluter. Og gi febernedsettende.

Passe på at barnet ikke skader seg eller dunker borti skarpe kanter.

Det er en veldig skremmende opplevelse, men som regel er det ingenting alvorlig galt med barnet. Mange foreldre tror det er epilepsi og mer alvorlige sykdommer som utløser disse krampene, heldigvis er det ikke det. Det kan være ett tegn på hjernehinnebetennelse, men dette undersøker de på sykehuset.

Om barnet kommer på sykehuset og har flere krampeanfall der, vil det bli gitt stesolid/diazepam rektalt for å stoppe krampene.

Skrevet

På dagtid gir jeg ikke febernedsettende/smertestillende på grunnlag av feber alene, så lenge jeg er i nærheten og kan observere barnet. På natta gir jeg febernedsettende hvis temperaturen er godt over 39 ved sengetid, både for barnets skyld og min egen trygghets skyld. Så står jeg i tillegg opp og sjekker barnet en gang midt på natta. Smertestillende/febernedsettende er ingen erstatning for omsorg. Har forresten også en lite hyggelig forhistorie med feberkramper hos eldstemann, så jeg er vel litt ekstra obs. på å følge med når guttene har feber.

Skrevet

Måler alltid temp. i rumpa (den er ofte høyere der enn i øret...obs obs)...

Har gitt febernedsettende før leggetid slik at han sovner rolig og alltid over 39 grader. Blir en vurdering av allmenntilstanden. Hvis ikke barnet er sykt i mange uker med feber er det ingen fare å gi 3-4 ganger daglig. Blir ikke leverskade av det så lenge man ikke bruker det i lengre perioder.

Skrevet

Jeg ser i grunnen ikke så mye på hvor høy feberen er, men på allmentilstanden til barnet mitt. Av og til kan h*n ha over 39, men fortsatt vere ganske oppegående mens andre ganger er h*n helt utslått ved samme temp. Jeg ser altså an hele situasjonen og tilstanden. Er ikke så redd for å gi en febernedsettende. Det er vel ingen som gir piller til barna sine i lange perioder uten å ha legetilsyn??

• 3 uker senere...
Skrevet

Etter at minstemann har hatt mange feberkramper de siste årene, føler jeg at det kan være vanskelig å avgjøre når vi skal gi febernedsettende. Febernedsettende virker greit men kan gi veldig problem i det den slutter å virke. Går virkningen for brått ut kan tempraturstigningen bli for stor og det kan ta opp til 30 min før neste tablett virker.

Har ungen bra almentilstand og under 39 grader(målt i øre), senker jeg litt på romtempratueren(men ikke ubehaglig kaldt) og og har kun på t-shorte, bleie/truse og sokker. Dette kan gi 1-1,5 grad lavere tempratur. Men kommer vi opp i 39grader igjen, er vi kjappe med febernedsettende.

Når barnet sover bytt ut dyne med helseteppe, det puster.

Vurder hele tiden almenntilstanden, og rikelig med drikke.

Gjest Gjest_Kosebamse_*
Skrevet

Altså, det er en ting her jeg ikke har skjønt. De gangene sykdommen ikke er harmløs, så er feber, og feberforløp noe leger ofte spør etter for å kunne peile inn hvilken styggdom de skal rette mistanken sin mot. Am I right? Så når dere kjører på med alle slags mulige febernedsettende midler, maskerer dere ikke bare de underliggende årsakene/ gjør det vanskeligere å stille diagnose? Noen leger her som har peil, vet hva jeg må passe på når jeg tar febernedsettende, eller er det bare å kjøre på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...