Gå til innhold

Få hjelp til å lage styrketreningsprogram

Gjest Gjest_xxx_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_xxx_*

Har så lyst å få utarbeidet et styrketreningsprogram tilpasset meg som jeg kan gjøre hjemme i stua. Jeg trener intervalltrening på ergometersykkelen 2 ganger i uka og ønsker å ha en dag med styrketrening i tillegg. Hvor kan jeg få hjelp til dette uten å melde meg inn i treningsstudio etc. Noen som har ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kanskje greit å gå til legen din, eller noe, for ideer? Evt høre ved helsestudioene om du kan betale kun for å få satt opp et hjemmetreningsprogram. Jeg vil tro at en personlig trener kan hjelpe deg med dette. Det er vanskelig (og kanskje helseskadelig) for oss her på forumet å foreslå et treningsprogram for deg når vi ikke vet noe om din generelle helse :)

Det er for øvrig mange øvelser som kan egne seg til hjemmebruk: Du kan kjøpe en strikk eller noen lette manualer og sette deg inn i bruken så får du trent de fleste muskelgruppene godt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det finnes mange forskjellige øvelser for hele kroppen du kan gjøre uten ett eneste hjelpemiddel. Du finner mange øvelser på for eks: www.iform.nu, www.iform.no, www.trim.no, www.trening.no og i forskjellige blader.

For eks i det nyeste IFORM-bladet har de en del sider om "Tren hjemme" hvor de gir deg tips maaange øvelser som du trenger få eller ingen hjelpemidler til. jeg fikk mange gode tips :)

PS: Synes kanksje det var litt lite med èn dag i uka m/styrke om du vil ha forbedringer-selvfølgelig,alt hjelper,men det er nok lurt og trene 2 ganger i uka. finn noen gode øvelser for store musklene i kroppen og ta dem 2 sett av hver 2 ganger i uka,så vil du se forbedringer etterhvert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Finnes mange gode tips blant annet på nett, som Line80 sier, her er bare noen raske tips til øvelser hjemme:

Armhevinger

Genialt til hjemmetrening siden de kan gjøres lette eller vanskelige, ettersom du blir sterkere. Du kan begynne med å stå på knærne, hvis du ikke klarer noen med rette ben. Etterhvert går du over til å ta så mange du klarer med rette ben, for så å fortsette på knærne uten pause imellom. Tyngre versjoner er f.eks. å få noen til å trykke deg ned mens du hever deg opp, eller å sette bena på en benk el, så kroppen ligger skrått nedover.

Dips

Finn en stol/et bord i god høyde, og still deg med ryggen til. Sett håndflatene i bordet (omtrent skulderbredde), og heis deg opp til armene er strake. Lett variant er med bena plantet i gulvet, tung variant med bena på en benk/stol. Bredt håndgrep tar mest på brystet, smalt håndgrep tar mest på armene (triceps).

Chins

Kjøp deg, eller lag til, en stang som du kan henge i. Poenget til slutt er å kunne heve deg opp etter armene, og få haka over stanga. Du kan likevel bruke det som trening selv om du ikke klarer dette (det er grisetungt), f.eks. ved å få noen til å hjelpe til så du akkurat klarer det, eller ved å stå på en stol så du kommer opp i utgangsstilling, og heiser deg ned på egen hånd.

Mage

En god variant - som jeg liker - er å ligge på ryggen, ha armene bak og over hodet og holde deg fast i noe. Hev beina i 90 grader fra gulvet, og senk dem til de er noen centimeter over bakken - hev. Gjenta dette til det brenner godt.

Ellers kan du kjøre vanlige sit-up's/crunches, bare husk på å jobbe sakte - antall repetisjoner du klarer er ikke viktig. Poenget er å slite ut musklene, og det gjør du ved å kjøe langsomme bevegelser.

Ellers...

er det jo mye forskjellig du kan finne på mtp ben, for eksempel - tipper du finner noe forslag på nettet. Kan være greit å kjøpe en treningsstrikk for å få litt mer motstand enn du klarer på egen hånd, dette får du ganske billig i sportsbutikker.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...