Gå til innhold

Leverte klær til veldedighet arrangert av en privatperson men hun har beholdt mesteparten av klærne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leverte masse barneklær og dameklær til veldedighet i mars som er arrangert av en privatperson. 

Men ser nå at hun og barnet hennes bruker klærne jeg har levert. Det er så ufattelig frekt og skuffet over at noen kan utnytte en situasjon for egen vinning. 

Denne kvinnen deler en del på sosiale medier og fikk se at barnet har et plagg som er ganske lik de klærne jeg leverte. 

Først så tenkte jeg at hun sikkert har kjøpt en lignende, men når barnet har flere og flere av klærne som jeg ga bort, er det ikke lenger tilfeldig. Samt en hjemmestrikket genser. Jeg ser også at hun går med noen av klærne mine. 

Jeg er rasende og ikke minst skuffet. Hun virket så grei. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: a790b...d88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konfliktsky som jeg er hadde jeg nok irritert meg i det stille. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed da vel? At du ikke ga klærne til henne til privat bruk men til trengende som hun samlet inn til

Anonymkode: 13dd6...87f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at jeg hadde vært forsiktig med hvor jeg leverte tingene neste gang, og tatt dette som en lærepenge. Har du en nær relasjon til denne kvinnen? Dette hadde jeg personlig ikke tatt som en nær sak, men det er meg. Hadde bare vært mer forsiktig neste gang 

Anonymkode: 0d4f9...584

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi beskjed da vel? At du ikke ga klærne til henne til privat bruk men til trengende som hun samlet inn til

Anonymkode: 13dd6...87f

Dette. Kommenter at det var til personlig bruk, men til veldedighet. Kommenter det åpent, ikke på pm. 

Anonymkode: 6da13...060

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier til deg selv «vel, da lærte jeg det!»

Og så noterer du deg at når noen - uavhengig av om de er privatpersoner eller foreninger eller firma - påstår seg å samle inn ting eller penger for å hjelpe noen (eller bidra med arbeidskraft) så antar man at de aller, aller, aller føeste av dem ikke har noe godt i sinne. 

Så enten gir man sin tid, sine ting og sine penger til veletablerte organisasjoner som har godt rykte og er sjekket over. Eller så tar man seg den tiden det tar å sjekke privatpersoner etc før man gir til dem. (Og det er en formidabel oppgave). 

Kort sagt: gi ikke penger eller ting til privatpersoner som ønsker «hjelpe» eller som selv behøver hjelp fordi de er «syke å» eller «fattige». Det er for få av dem som har rent mel i posen. Det du opplevde var helt forutsigbart.

Anonymkode: 8d396...a7c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

For alt du vet så kan hun være den som er trengende.

Jeg syns det er en så fryktelig uting og alltid anta at ting er gjort på frekkeste/verste/mest ufine måte. Kankje hun har en veldig god grunn.

Anonymkode: 28af9...921

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt en tilbakemelding på pm, ffor å si hva jeg mener,cut over drt, er det ikke mye du kan få gjort. Leverer aldri noe som helst til andre enn kirkens bymisjon, fattighuset, div., ETTER jeg har snakket med dem om hva som ev. er aktuelt å motta.

Anonymkode: 091be...08f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel kanskje anta at hun trenger tøyet, da? 

Anonymkode: 9ab73...fc1

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en venninne som samlet inn til Frelsesarmeen og la det ut til salg på Finn 😅 stusset litt på at hun lurte på hva klærne jeg ga hadde kostet, hun måtte vel ha før pris. 
hvis det er et par plagg hun har beholdt tenker jeg det ikke er så ille om hun har dårlig råd, men om hun har skaffet ny garderobe ved og juge er det frekt ja. 

Anonymkode: d305d...31e

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du har blitt lurt,  for ei frekk dame. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at hun ikke ville beholdt klærne hvis ikke hun trengte dem. Det er jo ikke greit å lyve og lure folk til å gi fra seg ting på feil grunnlag, men hadde nok latt den gå.

Hadde det vært videresalg derimot...

Anonymkode: 7fa74...c9d

Skrevet

Skulle klærne du leverte selges på loppemarked f.eks? Isåfall kan det jo hende hun har kjøpt dem på markedet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var en veldedig innsamling til seg selv og familien. Get over it. Dette er helt normalt.

Anonymkode: db2c2...c98

AnonymBruker
Skrevet

Du ville gi til veldedighet, og dette er veldedighet. Derfor ser jeg ikke problemet. Jeg er ganske sikker på at de trengte klærne. Er nok derfor de er involvert i veldedig arbeid. Men bra at du ble kvitt klærene da, jeg opplever ofte det er vanskelig å få gitt bort. 

Anonymkode: f8d39...408

• Liker 1
Skrevet

Men hva slags veldedighet oppga hun at det var da du ga bort klærne, da? Hvis hun kun har sagt veldedighet, er det jo det hvis hun har dårlig råd og trengte klærne. Det er jo ikke alle som vil offentliggjøre hvor dårlig det står til økonomisk.

Hvis det er sånn at hun har samlet inn klær til et eller annet navngitt veldedig prosjekt, oppdaget ting hun likte, og så beholdt de fineste tingene selv, da er det ikke greit. Problemet er bare at det er vanskelig å finne ut av hva som er hva, og jeg skjønner jo at du stusser, men siden du har gitt dem bort, er det ikke så mye å gjøre med det. Gi eller til en etablert hjelpeorganisasjon neste gang.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Hun trenger absolutt ingen veldedighet. Ifølge sosiale medier, går det i hyppig frisør/salongbesøk, negler og i det siste fått nye tenner. For å ikke snakke om dyre klær og vesker som flashes fra tidligere. 

Hun la ut et bilde om en fattig familie fra utlandet som hun visstnok kjente til på en Facebook-gruppe. Det er ikke første gangen hun har tigget og hun har kontaktet meg i etterkant og bedt om flere klær og sko. Jeg har ikke sjekket om hun har videresolgt klærne, men dette er klær som er lettsolgt grunnet merkevaren. 

Anonymkode: a790b...d88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...