Gå til innhold

Kjøpe leilighet for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Typen min og jeg skal kjøpe oss leilighet på Sørlandet (endelig er beslutningen tatt) :) Jeg gleder meg så sinnsykt!!!!!

Men vi er jo grønne i dette her, så trenger noen råd :)

Er det noe sted det lønner seg mer enn andre å ta opp lånet, eller bør man bare sjekke hva slags vilkår man får i alle mulige banker? Har fått anbefalt postbanken av flere...

Må man gå i banken i den byen man skal flytte til? Det har jeg hørt, men postbanken er vel postbanken uansett hvor i norge man går eller?

kan bare en av oss gå, eller må vi gå sammen?

Hvilke papirer må man ha med? (kontrakt fra jobb... hva mer?)

Noe annet vi bør passe på?

Takk for hjelp på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere trenger ikke gå i banken der dere skal kjøpe leilighet nei... det gjorde ikke vi ihvertfall. Ang. papirer: ta med kontrakt, siste selvangivelse (evt.lønnsslipp). ja... tror det var det som trengtes. Lurt å høre flere steder ja...

Lykke til!! :klappe:

Litt i full fart det her...

Skrevet

Hvis dere begge skal stå som lånetakere må dere begge være i banken for å skrive under på papirene. Jeg vil anbefale Husbanken. Der har vi lån og det er meget gunstig.. Lykke til :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Takk for svar :) Da bør jeg i hvert fall sammenligne vilkårene hos Husbanken og Postbanken da, og kanskje i min egen bank også :)

Skrevet

Hvis du feks har BSU konto i en bank, kan det være du kan få et billig førstehjemslån der. Annen ting som spiller inn for hvilken bank du bør velge er lånebeløp. Alså kommer dere innenfor 60% eller 80% av lånegrensen. Vil anbefale å sjekke ut dinside.no eller liknende for å finne aktuelle banker. Skandiabanken tilbyr vel også noen gode lånevilkår. Selv har vi Fokus Bank, har en rente på 3% og er godt fornøyde.

Skrevet

Sjekk ut kalkulatoren boliglån på www.dinside.no for å se hvor det er rimeligst å ta opplån. Dersom dere ikke har BSU-sparing, kan dere få "førstehjemslån" i noen banker.. Lurer på om det er DnB som har det. De er vel egentlig ikke billige, men hvis man får en rimeligere rente enn mengden på lånet skulle tilsi (rente som om lånet var innenfor 60% f.eks. - når du har lånt 90% av kjøpesummen) lønner det seg allikevel. Sjekk ut. Mail eller ring de og forklar situasjonen, og be om tilbud på rente.. Sjekk om ditt arbeidssted har avtaler med banker som gir deg rimeligere lån..

Vi er i ferd med å legge over lånet til DnBNor - fordi mitt arbeidssted har avtale med de. Renten vi får er rimeligere enn noen andre på dinside.no (det er ikke standard rente altså..).

Er lånet innenfor 80% av kjøpesummen bør du ha en rente på 3,2 - 3,3 ihht denne kalkulatoren på dinside.no.

Et tips til slutt: hvis dere ender opp med å ha et lån som er høyere enn 80% (og du ikke har førstegangslån) er det lurt å be om avdragsfrihet på hovedlånet (det som faktisk er innenfor 80%), og betale alt du kan klare pr mnd for å fortest mulig kvitte seg med topplånet (det som er over 80%) - for der får du HØY RENTE!!

Lykke til!

Skrevet

Kan være lønnsomt å sjekke flere banker ja.

Jeg gjorde det og endte med å få førstehjemslån hos DNB Nor.

En av de andre bankene ville ikke gi meg lån uten kausjonist.

BSU er som flere har sagt - en kilde til både lettere lån og rimeligere rente.

Jeg måtte ha med likningsattest, lønnslipp for to siste mnd.

Lykke til med boligjakten! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...