Gå til innhold

Fullstendig uakseptabelt med joggesko til bunad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var noen bunadseksperter på dagsrevyen i kveld, og de sa at det ikke var noe problem å gå med joggesko til bunaden hvis det var det man måtte pga at man ikke kunne bruke bunadsko.

Anonymkode: 5f466...dae

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min mormor var aktiv i husflidmiljøet. Hun deltok i å designe en bunad (bassert på funn av gamle tekstiler og lokal draktskikk). Hun broderte og monterte, alene eller med andre, fire ulike bunader, samt barnebunader, til seg selv, døtre, søstre og nieser. Jeg anser henne som en autoritet innen feltet.

Min mormor hadde også en skade i foten, slik at den ble stadig mer deformert. Når bunadsskoene ble for vonde brukte hun heller komfortable sko som passet. Hun har sagt at det var en veldig klok avgjørelse, som hun angret på at hun ikke tok tidligere. 

Mormor mente også at barn ikke skulle ha bunadsko. Sko er dyre, så det er bare stormannsnykker å kjøpe et par sko som brukes en gang før de er for små. La dem heller ha et par komfortable finsko til bruk innendørs, og et par småsko til utendørs bruk.

Så om du av en eller grunn ikke kan eller vil bruke bunadssko, bruk (rene) joggesko eller andre småsko med god samvittighet.

...Så lenge du har rett farge på strømpene. Det er nesten bedre å gå med bare legger og male dem i rett farge, slik som under krigen, enn å gå med feil strømper. Mormor var bunadspoliti, bare et pragmatisk sådan.

Anonymkode: cd70e...3cc

• Liker 2

(Har i alle år lidd meg gjennom å bruke «vanlige» bunadsko. Det toppet seg for en del år siden da jeg skulle ned til byen og jeg måtte snu og gå hjem fordi det kjentes ut som jeg fikk varme kniver gjennom begge føttene ved hvert skritt. Jeg ønsket heller å ha bunadstøvler, selv om de kanskje ikke passer til Øst-Telemark-/ Vest-Telemark- eller Åmlibunad. For min del så var det en annen verden. Jeg kan gå igjen  ^^, )

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...