AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Jeg har hatt skype konsultasjoner i drøyt to år nå med audiopedagog fordi jeg har tinnitus som har gitt meg hyperakusis, som ( jeg er oversensitiv for bråk/høyfrekvente lyder) I dag sa hun at vi må avslutte behandlingen, og jeg har ikke kommet så mye lengre synes jeg. Klarer ikke å gå på konserter, kafe med masse folk/musikk, heller ikke gudstjeneste med kirkeorgelmusikk, eller boring hos tannlege (må legges i narkose) Har fått masse lytteøvelser og avspenningsøvelser som har vært vanskelige/ kjedelige å få til for meg, så jeg har mistet litt motivasjonen disse to årene. Jeg trodde vel kanskje hun skulle gi meg en quickfix, men det ble det ikke. Noen erfaringer der ute? Anonymkode: 98b8b...a79
Duff Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Tror ikke det finnes noen rask måte å behandle dette på. Jeg har samme plager selv og i tillegg til skarpe lyder så sliter jeg også med støy jeg ikke kan beregne selv eks musikk fra naboer. Jeg har og ikke fått tilbud om behandling hos audiopedagog men skal på kurs til høsten 3x3 dager på Lovisenberg (august, oktober og desember) (Gratis, du kan melde deg på du og. Kun egenandel på 500 kr. Overnatting inkl). Men, jeg har erfaring med psykolog og der avslutter de ofte behandling når de ser at de ikke kommer noen vei. Anbefaler en pause, la det du har lært hvile og prøv igjen når du føler deg klar for å ta tak i det igjen. Kanskje det er plass til deg på samme kurs som jeg skal på? 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har hatt skype konsultasjoner i drøyt to år nå med audiopedagog fordi jeg har tinnitus som har gitt meg hyperakusis, som ( jeg er oversensitiv for bråk/høyfrekvente lyder) I dag sa hun at vi må avslutte behandlingen, og jeg har ikke kommet så mye lengre synes jeg. Klarer ikke å gå på konserter, kafe med masse folk/musikk, heller ikke gudstjeneste med kirkeorgelmusikk, eller boring hos tannlege (må legges i narkose) Har fått masse lytteøvelser og avspenningsøvelser som har vært vanskelige/ kjedelige å få til for meg, så jeg har mistet litt motivasjonen disse to årene. Jeg trodde vel kanskje hun skulle gi meg en quickfix, men det ble det ikke. Noen erfaringer der ute? Anonymkode: 98b8b...a79 Er det to år siden problemet oppstod? Eller flere? Jeg tenker du bør gi dette et tiårs tid. Å tilpasse seg nye lyder tar tid. Å tåle lyder vil bedre seg når problemet ikke oppleves overveldende. Noe som nok tar endel år. Har du forsøkt psykolog? Jeg antar at du har vært både til lege og til fysioterapeut med problemet ditt? Og at det både er sjekker for stivhet og feilstilling i nakke/skuldre/rygg og at det er tatt mr for å utelukke svulst e.l.? Det er første trinn dersom dette ikke alt er gjort (du bør også sjekke synet). Er det for øvrig noen spesiell grunn til at du ikke har nytte av støydempende øretelefoner? Mange lydsensitive har stor nytte av slike i hverdagen. De slipper (om du vil) gjennom samtale men ikke støy. Og blir du overveldet kan de blokke ut tale også. Anonymkode: 2a453...b17 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Det eneste som funker er støydempende hodetelefoner ( og valium og alkohol 😅) ble litt nysgjerrig på kurset som er nevnt over så skal prøve og finne ut av det. En psykolog eller behandler kan ikke stoppe det fysiske ubehaget av lyder, så en må lære seg og leve med det ( er vel øvelser for og reagere mindre du har forsøkt?) eller beskyttelse. Har selv ingen nytte av eksponeringsterapi da det ofte gjør meg verre, men for noen hjelper det vel. Anonymkode: 5ec05...480 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Duff skrev (33 minutter siden): Tror ikke det finnes noen rask måte å behandle dette på. Jeg har samme plager selv og i tillegg til skarpe lyder så sliter jeg også med støy jeg ikke kan beregne selv eks musikk fra naboer. Jeg har og ikke fått tilbud om behandling hos audiopedagog men skal på kurs til høsten 3x3 dager på Lovisenberg (august, oktober og desember) (Gratis, du kan melde deg på du og. Kun egenandel på 500 kr. Overnatting inkl). Men, jeg har erfaring med psykolog og der avslutter de ofte behandling når de ser at de ikke kommer noen vei. Anbefaler en pause, la det du har lært hvile og prøv igjen når du føler deg klar for å ta tak i det igjen. Kanskje det er plass til deg på samme kurs som jeg skal på? Bor i Bergen så det er litt tungvint, men kanskje det blir noen kurs der i fremtiden? Ts Anonymkode: 98b8b...a79
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det to år siden problemet oppstod? Eller flere? Jeg tenker du bør gi dette et tiårs tid. Å tilpasse seg nye lyder tar tid. Å tåle lyder vil bedre seg når problemet ikke oppleves overveldende. Noe som nok tar endel år. Har du forsøkt psykolog? Jeg antar at du har vært både til lege og til fysioterapeut med problemet ditt? Og at det både er sjekker for stivhet og feilstilling i nakke/skuldre/rygg og at det er tatt mr for å utelukke svulst e.l.? Det er første trinn dersom dette ikke alt er gjort (du bør også sjekke synet). Er det for øvrig noen spesiell grunn til at du ikke har nytte av støydempende øretelefoner? Mange lydsensitive har stor nytte av slike i hverdagen. De slipper (om du vil) gjennom samtale men ikke støy. Og blir du overveldet kan de blokke ut tale også. Anonymkode: 2a453...b17 Jeg fikk nakke/ hode skade i kollisjon i 2003. Etter en stadionkonsert i 2012 med Black Sabbath ble nervesystemet mer sensitivt og da kunne jeg ikke gå på konsert lengre. I 2017 fikk jeg en smell i hodet og hjernerystelse, og da utviklet jeg misofoni for høyfrekvente lyder sånn som tannlegen lager. Ts Anonymkode: 98b8b...a79
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk nakke/ hode skade i kollisjon i 2003. Etter en stadionkonsert i 2012 med Black Sabbath ble nervesystemet mer sensitivt og da kunne jeg ikke gå på konsert lengre. I 2017 fikk jeg en smell i hodet og hjernerystelse, og da utviklet jeg misofoni for høyfrekvente lyder sånn som tannlegen lager. Ts Anonymkode: 98b8b...a79 Jeg fikk ikke helt taket på om du faktisk fulgte opp opplegget hos audiopedagog? Du skriver «for vanskelig» og «for kjedelig» på samme gang. Om du ikke har fulgt noe konsistent så vil jo ikke øret og hjernen trenes opp. Anonymkode: 0f9c2...d2f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er det to år siden problemet oppstod? Eller flere? Jeg tenker du bør gi dette et tiårs tid. Å tilpasse seg nye lyder tar tid. Å tåle lyder vil bedre seg når problemet ikke oppleves overveldende. Noe som nok tar endel år. Har du forsøkt psykolog? Jeg antar at du har vært både til lege og til fysioterapeut med problemet ditt? Og at det både er sjekker for stivhet og feilstilling i nakke/skuldre/rygg og at det er tatt mr for å utelukke svulst e.l.? Det er første trinn dersom dette ikke alt er gjort (du bør også sjekke synet). Er det for øvrig noen spesiell grunn til at du ikke har nytte av støydempende øretelefoner? Mange lydsensitive har stor nytte av slike i hverdagen. De slipper (om du vil) gjennom samtale men ikke støy. Og blir du overveldet kan de blokke ut tale også. Anonymkode: 2a453...b17 Jeg bruker Bose ørepropper med motlyd når jeg sitter på fly som bråker eller bil, men ellers går det egentlig greit i hverdagen hvis jeg ikke eksponerer meg for veldig høylydt bråk, eller lyder over lengre tid. Høy musikk fra konserter går inn i skjelettet og videre opp til hjernestammen, så da hjelper det vel ikke å bruke headset med motlyd ? Har vært hos psykolog, men ikke på grunn av nedsatt toleranse for lyder. Jeg har skadet de stabiliserende leddbåndene i overgang nakke skalle, og etter det kom tinnitus/ hyperakusis. Ts Anonymkode: 98b8b...a79
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk ikke helt taket på om du faktisk fulgte opp opplegget hos audiopedagog? Du skriver «for vanskelig» og «for kjedelig» på samme gang. Om du ikke har fulgt noe konsistent så vil jo ikke øret og hjernen trenes opp. Anonymkode: 0f9c2...d2f Jeg har gjort lytteøvelsene så godt som mulig, og jeg har forsøkt meg på avspenningsøvelser jeg har fått, men jeg føler ikke at det skjer så veldig mye. Vi har jobbet mye med lydberikelse og det har blitt mye bedre, men hovedproblemet som går på å tolerere høyfrekvente lyder og høyt volum som er på konserter, har ikke blitt noe bedre. Ts Anonymkode: 98b8b...a79
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det to år siden problemet oppstod? Eller flere? Jeg tenker du bør gi dette et tiårs tid. Å tilpasse seg nye lyder tar tid. Å tåle lyder vil bedre seg når problemet ikke oppleves overveldende. Noe som nok tar endel år. Har du forsøkt psykolog? Jeg antar at du har vært både til lege og til fysioterapeut med problemet ditt? Og at det både er sjekker for stivhet og feilstilling i nakke/skuldre/rygg og at det er tatt mr for å utelukke svulst e.l.? Det er første trinn dersom dette ikke alt er gjort (du bør også sjekke synet). Er det for øvrig noen spesiell grunn til at du ikke har nytte av støydempende øretelefoner? Mange lydsensitive har stor nytte av slike i hverdagen. De slipper (om du vil) gjennom samtale men ikke støy. Og blir du overveldet kan de blokke ut tale også. Anonymkode: 2a453...b17 Hvilke typer blokkerer ut samtale fra folk rundt ? Har Bose men den blokkerer ikke ut samtaler. Kan sitte på fly og nesten ikke høre flyduren, men hører godt den intense skravlingen til alle som sitter rundt meg. Ts Anonymkode: 98b8b...a79
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 Jeg ser du skriver at du regnet med en quick-fix, og jeg tror kanskje det er problemet. For å bli bedre av tinnitus og hyperakusis, må du følge opplegget og gjøre øvelsene. Hvis du gjør det "litt" og "sånn halvveis", vil du ikke bli bedre, det sier seg selv. Det er som å ta antibiotikakuren når du "føler for det" og "husker på det". Det kan hende du vil ha mer nytte av å gå til en annen audiopedagog, eller å melde deg på ett av kursene som blir nevnt lenger oppe her. Men du må i alle tilfeller være forberedt på å gjøre en innsats selv og ikke gi opp fordi du ikke merker bedring med en gang. Anonymkode: c0b18...c59
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser du skriver at du regnet med en quick-fix, og jeg tror kanskje det er problemet. For å bli bedre av tinnitus og hyperakusis, må du følge opplegget og gjøre øvelsene. Hvis du gjør det "litt" og "sånn halvveis", vil du ikke bli bedre, det sier seg selv. Det er som å ta antibiotikakuren når du "føler for det" og "husker på det". Det kan hende du vil ha mer nytte av å gå til en annen audiopedagog, eller å melde deg på ett av kursene som blir nevnt lenger oppe her. Men du må i alle tilfeller være forberedt på å gjøre en innsats selv og ikke gi opp fordi du ikke merker bedring med en gang. Anonymkode: c0b18...c59 Jeg har holdt mye på med eksponeringsterapi som går på å høre på lyder som er slitsomme, og jeg har hørt mye på podkaster for å trene meg opp, men den biten som går på avspenning er jeg dårlig. Har ikke ro i kroppen til å ligge rolig å tenke på kroppsdeler jeg skal spenne av, eller sitte på en stol å gjøre både mentale og fysiske avspenningsøvelser. Klarer det bare ikke😐 Audiopedagog har jo rost meg mye og sagt at jeg har vært flink og at det ikke er så farlig om jeg ikke har energi til å holde på med alle øvelsene, men føler selv jeg skulle ha vært bedre. Ts Anonymkode: 98b8b...a79
Duff Skrevet 16. mai 2022 #13 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Bor i Bergen så det er litt tungvint, men kanskje det blir noen kurs der i fremtiden? Ts Anonymkode: 98b8b...a79 Du kan søke nav om å få dekket reise til og fra. Du får også tilsendt ett skriv som du kan gi arbeidsgiver dersom du må ha fri fra jobb. 1
Duff Skrevet 16. mai 2022 #14 Skrevet 16. mai 2022 Her er link til Briskeby, finnes flere kurstyper og når du går inn for å søke får du opp alle datoene de holder kurs. De kursene som er fullsatt er merket så du enkelt kan velge å søke på ett ledig kurs. https://hlfbriskeby.no/ 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #15 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har holdt mye på med eksponeringsterapi som går på å høre på lyder som er slitsomme, og jeg har hørt mye på podkaster for å trene meg opp, men den biten som går på avspenning er jeg dårlig. Har ikke ro i kroppen til å ligge rolig å tenke på kroppsdeler jeg skal spenne av, eller sitte på en stol å gjøre både mentale og fysiske avspenningsøvelser. Klarer det bare ikke😐 Audiopedagog har jo rost meg mye og sagt at jeg har vært flink og at det ikke er så farlig om jeg ikke har energi til å holde på med alle øvelsene, men føler selv jeg skulle ha vært bedre. Ts Anonymkode: 98b8b...a79 Skjønner. Eksponeringen er jo det viktigste. Avspenningen er spesielt viktig fordi eksponeringen ikke har noen effekt hvis du sitter med skuldrene opp til ørene når du eksponerer deg. Du må klare å slappe av og puste under eksponeringen. Anonymkode: c0b18...c59 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #16 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skjønner. Eksponeringen er jo det viktigste. Avspenningen er spesielt viktig fordi eksponeringen ikke har noen effekt hvis du sitter med skuldrene opp til ørene når du eksponerer deg. Du må klare å slappe av og puste under eksponeringen. Anonymkode: c0b18...c59 Ja jeg blir ikke så trigget at jeg blir anspent noe mer enn vanlig når jeg hører på eksponeringslyden. Lyden skal være så lavt på at den går i ett med de andre lydene. Ts Anonymkode: 98b8b...a79
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #17 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg blir ikke så trigget at jeg blir anspent noe mer enn vanlig når jeg hører på eksponeringslyden. Lyden skal være så lavt på at den går i ett med de andre lydene. Ts Anonymkode: 98b8b...a79 Men hvis jeg blir eksponert for lyden ute i det offentlige så reagerer jeg med å bli uvel. Ts Anonymkode: 98b8b...a79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå