AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Hei, jeg går på ungdomsskolen. Har et stort problem, konsentrasjonsvansker. Husker at jeg var skikkelig skoleflink før, sikkert nå også. Jeg leverte alle leksene mine, fulgte med i timene, hørte ikke på beskjeder som å rekke opp hånda, det har alltid vært vanskelig. Og nå går jeg på ungdomsskolen, lærerne fra barneskolen forventet at jeg bare skulle få 5´ere og 6´ere, det ble det ingenting av. Hittil fra 2.termin har jeg nesten 80 anmerkninger. Jeg har virkelig null motivasjon, klarer virkelig ikke å gjøre lekser. Jeg vil, men jeg greier det bare ikke. Alt står stille bare stille, jeg kommer for sent HELE TIDA. Noe jeg blir irritert over selv. Jeg har kapasitet til å gjøre det bra på skolen, jeg er ressurssterk, men det funker bare ikke. Jeg er veldig flink muntlig, er veldig flink til å formulere setninger, men jeg vet ikke hva som skjer med meg. Sist termin fikk jeg bare 3. Jeg føler jeg er et misfoster for mine foreldre, det gjør vondt å se reaksjonene deres. Jeg prøver å forbedre meg hver eneste dag, og det går galt. Blir så irritert eller aggressiv over små ting. Føler at jeg drukner. Jeg føler at alle rundt meg ser på meg som ei skuffelse. Hver dag blir bare verre og verre. Det verste som finnes er lekser, hvorfor har vi det? Ja, for å repetere hva vi har jobbet med på skolen, men jeg føler at jeg ikke får hjelpen jeg trenger. Leverer blanke ark, og i tillegg får jeg anmerkninger hver eneste dag. Har prøvd å sitte å gjøre lekser. En gang satt jeg på stolen min i 3 timer og resultatet ble: blanke ark. Det er så mye støy oppi hodet mitt, jeg klarer ikke å sitte stille, klarer ikke å være stille. Noen ganger tenker jeg bare å ta opp en nål og begynne å sy igjen munnen min. Jeg prøver så godt jeg kan for å gjøre alle stolte, men jeg drukner bare dypere og dypere. Jeg føler meg veldig overveldet. Anonymkode: 94c62...a6b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Responsen er jo veldig imponerende. Takk🥰 Anonymkode: 94c62...a6b
Knoot Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 (endret) Tenker at du bør snakke med helsesykepleier på skolen og forklare situasjonen din. Du kan bli henvist til lege eventuelt psykolog. Noen ganger hjelper det å få snakket ut og andre kan komme med råd du ikke ser selv. Endret 16. mai 2022 av Knoot
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Hva sier lærerne og foreldrene dine? De står vel ikke bare og ser på 80 anmerkninger uten å gjøre noe med det? Problemet her er jo ikke leksene, problemet er at du sliter med noe. Det må du få hjelp til. Helsesykepleier, lærere, PPT, fastlege er noen muligheter for videre hjelp og veiledning. Anonymkode: 319a6...656 1
Knirke Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Du skriver veldig bra til å være ungdomsskoleelev… Gode formuleringer og færre skrivefeil enn de fleste her på KG🤭. Du har utvilsomt evner, men alle passer ikke inn i A4 boksen. Du burde få jobbe mer kreativt, med mindre stress. Lekser er dessverre en vond etterlevning fra 50-60 tallet, og det er utrolig at vi fortsetter å påtvinge barn denne faenskapen fra ung alder🙄… Det dreper kreativiteten og motivasjonen.
Snabeltann Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 (endret) Om en 3-er elev ikke får til å jobbe på skolen, og ikke får til å jobbe hjemme, så vil den fort bli en 2-er elev. Gode karakterer krever jobbing jevnt. Jeg tror du trenger hjelp for konsentrasjonsvanskene dine, og tilpasning i forhold til overkommelige lekser. Er du utredet av ppt? Be foreldrene kalle inn til møte mellom dere, ppt og skolen der dere sammen kan prøve å komme fram til tiltak. Om du har 80 anmerkninger så har de ingen hensikt. Det kan skolen bare droppe, kan heller være en ide å føre "positive" anmerkninger i en periode. Det har jeg gjort med noen av mine elever. Notere gangene du greier å komme tidsnok, gangene du mestrer, for å forsterke og bevisstgjøre deg og foresatte om de positive sidene ved deg. Du trenger å føle mestring, for å bygge opp selvtilliten og arbeidskapasitet. Tror ikke det er noe galt med evnene dine Dette bør skje i løpet av skoletiden, for studier og arbeidslivet senere blir vel så stressende. Endret 17. mai 2022 av Snabeltann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå