Gå til innhold

Har man eggløsning når man ikke har mensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har man eggløsning når man ikke har mensen?

Jeg har spiral og dermed ingen mens. Kanskje så vidt litt blødning en sjelden gang. Men det hender også at jeg har noe jeg tenker er eggløsningsslim (gjennomsiktig og gele aktig). Men har jeg virkelig eggløsning når jeg ikke har mensen?

Anonymkode: 69689...ddd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

Skrevet (endret)

Utklipp fra FHI

Spørsmål om eggløsning når man har spiral:

"Hormonmengden er liten, og eggløsningen påvirkes vanligvis ikke den første tiden, men etter et halvt til ett år er det ikke uvanlig at eggløsningen stanser og menstruasjonen blir sjeldnere eller blir helt borte." 

Gjelder riktignok kun ved bruk av hormonspiral.

Endret av C-girl
AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (1 time siden):

Utklipp fra FHI

Spørsmål om eggløsning når man har spiral:

"Hormonmengden er liten, og eggløsningen påvirkes vanligvis ikke den første tiden, men etter et halvt til ett år er det ikke uvanlig at eggløsningen stanser og menstruasjonen blir sjeldnere eller blir helt borte." 

Gjelder riktignok kun ved bruk av hormonspiral.

Så vidt jeg skjønner det som står så er eggløsning og menstruasjon uavhengig av hverandre? Dvs man kan ha eggløsning og ikke mens?

Skrevet

Aner ikke hvordan det er med spiral, går på ppiller selv, og der blir det jo en mensblødning da slimhinnen bygges opp i livmor uansett om man har eggløsning. Den har dog blitt mye mindre enn før jeg begynte på ppiller. 

Hadde spurt legen om jeg var deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så vidt jeg skjønner det som står så er eggløsning og menstruasjon uavhengig av hverandre? Dvs man kan ha eggløsning og ikke mens?

Nei, mens kommer som en konsekvens av eggløsning. Man kan derimot ha mens uten eggløsning, såkalte anovulatoriske sykluser. Om man overhodet ikke har mens har man ikke eggløsning. Men så klart kan det være at et sjeldent egg slipper og man blir gravid, da vil det ikke komme en påfølgende mens. Men bør være rimelig trygg med spiral.

Anonymkode: e5519...b79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...