Gå til innhold

hjemmeeksamen..

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en forholdsvis tung oppgave som hjemmeeksamen, og stresset veldig med å bli ferdig innen tidsfristen. Jeg ser dessverre i etterkant at jeg har brukt en kilde i teksten (skrevet opp navn på bok og forfatter) men pga stress så glemte jeg rett og slett å føre denne på litteraturlisten på slutten av oppgaven. Høgskolen er jo nøye på at man skal oppgi alle sine kilder, så jeg lurer på om det vil bli sett på som veldig negativt? Eller går det bra i og med jeg har med kilden i selve teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å ta kontakt med skolen snarest, kanskje du kan få etterlevere ny og komplett kildeliste.

Slike formelle ting er veldig viktig i forbindelse med hjemmeeksamener, særlig i disse dager hvor det florerer av fusk/forsøk på fusk til hjemmeeksamen (med blant annet lemfeldig nedlasting og bruk av ting man finner på nettet).

Hør med de for sikkerhets skyld da!

(det er uansett bare den aktuelle skolen som kan fortelle deg akkurat hva slags retningslinjer de har for bruk av kilder/opplysning om disse).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilden i selve teksten, er det ikke et stort problem. Å ikke oppgi kilder er selvsagt fusk, men det du fortelleer om faller mer innunder kategorien teknisk/oppsettmessig slurv, og vil nok ikke telle nevneverdig ved karakterfastsettelse - siden du faktisk har oppgitt kilden. Hvis det er en kilde du har gjort svært stor bruk av, er det viktigere enn en bikilde. Men siden kilden altså er oppgitt, ville jeg ikke ha stresset mer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro at det er den største krisen om du har referert til kilden i teksten, og glemt å føre den opp i litteraturlisten. Det er ikke brått sikkert at sensor oppdager at den mangler bakerst heller. Kan aldri tenke meg sensor slavisk sjekker alle kildereferansene mot litteraturlisten i alle oppgavene h*n skal vurdere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg - det gjør de. Nettopp pga dette med fusk som er i ferd med å bli et omfattende problem innen høyere utdanning, særlig på hjemmeeksamener. Og jeg burde vite det - jobber i høgskole- og universitetssektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kontaktet faglærer (som jeg tror er sensor) og hun mente dette var en skjønnhetsfeil (slurv) som neppe kom til å bli utslagsgivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...