AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Del Skrevet 16. mai 2022 Har vært i overgangsalderen en tid nå, og til min frustrasjon har jeg bare gått opp i vekt. Veier nå ca 15-20 kg mer enn det jeg vanligvis har veid. Ser ut til av vektøkningen hovedsakelig er merkbar på lår og rundt mage (har fått en såkalt overkropp som ser ut som ei tønne). Har nå prøvd 16:8 dietten, sykler masse, går masse og trener styrke en gang i blant. Men vekta fortsetter bare øke. Dette er så frustrerende! Midjen er helt borte, og når jeg går med litt løsere trøyer ser jeg rett og slett uformelig ut. Jeg er i slutten av 40 årene, og føler at det er for tidlig å se ut som min bestemor. Så kom gjerne med noen tips dere som er i overgangsalder/er ferdig med den. Kanskje jeg bør øke fra 16:8 til 20/4 eller noe også? 😔 Anonymkode: 1aac4...396 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 17. mai 2022 #2 Del Skrevet 17. mai 2022 Fokuser på proteinrik kost og styrketrening. Turgåing og sykling er fin hverdagsmosjon, men har ikke så mye å si for vektnedgang. For meg var det lavkarbo kombinert med 8/16 som hjalp, spiser fortsatt primært etter 16/8 og smartkarbo til hverdags, men har rom for litt mer variasjon i helgene. Har holdt vekta uten problemer i snart et år nå🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #3 Del Skrevet 18. mai 2022 https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409 Anonymkode: 7838b...f96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #4 Del Skrevet 19. mai 2022 På samme måte som før overgangsalderen. Det gjelder å ikke innta flere kalorier enn du forbrenner, og trene, særlig styrke. Anonymkode: a9d92...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #5 Del Skrevet 21. mai 2022 På akkurat samme måten som før overgangsalderen 🙂 Jeg er i overgangsalderen og godt i gang med vektnedgang. Har gått ned ca 15 kg siden begynnelsen av mars kun ved å telle kalorier. Vektnedgangen går faktisk minst like fort som forrige gang jeg slanket meg, lenge før overgangsalderen. Fordelen er at fraværet av mens gjør vektnedgangen mer stabil og søtsuget merkbart mindre. Anonymkode: d40a5...206 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 21. mai 2022 #6 Del Skrevet 21. mai 2022 Jeg synes disse er illustrerende ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #7 Del Skrevet 21. mai 2022 Roci skrev (På 17.5.2022 den 17.52): Fokuser på proteinrik kost og styrketrening. Turgåing og sykling er fin hverdagsmosjon, men har ikke så mye å si for vektnedgang. For meg var det lavkarbo kombinert med 8/16 som hjalp, spiser fortsatt primært etter 16/8 og smartkarbo til hverdags, men har rom for litt mer variasjon i helgene. Har holdt vekta uten problemer i snart et år nå🙂 Hva betyr 8/16 og 16/8? Anonymkode: 98f19...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Del Skrevet 21. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva betyr 8/16 og 16/8? Anonymkode: 98f19...7e8 8t spis, 16t faste Anonymkode: 3de6e...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Del Skrevet 22. mai 2022 Overgangsalderen ? ? . Har aldri forstått heilt poenget med hva som meines med å komme i "overgangsalderen" og hvilke grupper det her er snakk om. ? Alderen endres hele tiden, og vår fysiske / psykiske tilstand endres også hele tiden. Å fastsette alderen til ein person er like vanskeleg som å tippe 7 rette i Lotto. Norge er blitt som USA der ein stor del av befolkningen er overvektige på grunn av kosthold, og livsstilen . De fleste amerikanere har stor tiltrekkningskraft til å spise kalloriholdige hamburgere ute på resturander utan omtanke for vekta. Anonymkode: 031a2...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Overgangsalderen ? ? . Har aldri forstått heilt poenget med hva som meines med å komme i "overgangsalderen" og hvilke grupper det her er snakk om. ? Alderen endres hele tiden, og vår fysiske / psykiske tilstand endres også hele tiden. Å fastsette alderen til ein person er like vanskeleg som å tippe 7 rette i Lotto. Anonymkode: 031a2...5b8 Er det mulig å være så kunnskapsløs? Overgangsalderen/klimakteriet hos kvinner inntreffer vanligvis i 45-55 årsalderen. Det som skjer rent fysisk, er at kroppen gradvis slutter å produsere de kvinnelige kjønnshormonene østrogen og gestagen. Man slutter å menstruere og er ikke lenger fruktbar/ i stand til å bli gravid. Endringene i hormonnivå/hormonproduksjon kan gi fysiske symptomer som hete/,svettetokter, søvnvansker, tørre slimhinner, oppblåsthet, vektøkning, humørsvingninger, konsentrasjonsproblemer og fordøyelsesbesvær, for å nevne de mest vanlige. Anonymkode: 014e8...0b6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Del Skrevet 24. mai 2022 Jeg er midt i 50-årene, og har gått ned i vekt flere ganger tidligere. Har ikke gått ned saktere denne gang enn når jeg var i 20 eller 30 årene. Jeg har ikke merket noe særlig til overgangsalder, må innrømme det. Men er som sagt midt i 50-årene. Jeg har gått ned 30 kg på under 1 år, har fortsatt noen kg igjen til mål, og det går saktere nå, enn i de første 25 kg. Forskjellen fra tidligere, er nok heller at jeg har med meg hodet på dette. Dette er viktig for meg, og det er dette jeg vil nå. Jeg har bestemt meg for at denne gang skal jeg klare det, og denne gang skal jeg holde vekta. Jeg teller kcal, spiser sunt, og trener noen dager i uka. Er mer i aktivitet i hverdagen enn tidligere. Så det går fint å gå ned i vekt også etter man har kommet i overgangsalderen. I tillegg går jeg på levaxin pga stoffskifte, det er såklart ikke gunstig, men har relativt stabilt stoffskifte med medisiner. Fjernet skjoldbrusk kjertelen for en del år siden. Anonymkode: 60d27...b18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 24. mai 2022 #12 Del Skrevet 24. mai 2022 Hei TS, snakk med legen din. Overgangsalderen og plager knytte til denne kan inkludere vektøkning på tross av at man har høyere forbruk enn inntak og ikke gjør noen andre endringer enn at man går gjennom endringene som er knyttet til denne perioden i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå