Gå til innhold

Hvordan vaske tøy når man har hjemmehjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alvorlig syk og trenger hjelp til alt av husarbeid. Kommunen gir hjemmehjelp hver tredje uke, og da er det som regel tre personer som kommer og jobber i en time. Noen få ganger har det vært to personer som kommer, og da er de er her i litt under to timer. Vaskemaskinen bruker nesten to timer på det korteste programmet. Jeg skjønner ikke hvordan det er tenkt at hjemmehjelpen skal kunne rekke å legge tøy i maskinen, la maskinen kjøre, legge tøy i trommel/henge opp på stativ og legge på plass på en eller to timer. Jeg har i tillegg behov for å vaske flere maskiner: 90-graders og 40-graders, og helst dele opp i lyse og mørke farger. På tre uker bygger det seg opp en del vask. 
Jeg har ikke nok tøy til at hjemmehjelpen fyller maskinen den første gangen, kjører vaskemaskin+trommel neste gang og tømmer trommelen/tørkestativ seks uker etter at klærne ble lagt til vask. 
Hjemmesykepleien (som er innom flere ganger om dagen) har ikke tid til å hjelpe med noe slikt. Jeg har spurt om de kan hente rent tøy i trommel, men fikk beskjed om at de ikke kan det og at jeg selv må sørge for å disponere tiden med hjemmehjelpen godt nok til at de får lagt tøyet på plass. 
(Min kommune gir ikke BPA under 32 timer, så dere behøver ikke foreslå at jeg søker om det.) 

Jeg er jo ikke den første i verden som får hjelp av hjemmehjelpen, så det må åpenbart være noe jeg ikke forstår. Så hvordan løser alle dere andre som har hjemmehjelp dette?

Anonymkode: 7fa72...de7

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er alvorlig syk og trenger hjelp til alt av husarbeid. Kommunen gir hjemmehjelp hver tredje uke, og da er det som regel tre personer som kommer og jobber i en time. Noen få ganger har det vært to personer som kommer, og da er de er her i litt under to timer. Vaskemaskinen bruker nesten to timer på det korteste programmet. Jeg skjønner ikke hvordan det er tenkt at hjemmehjelpen skal kunne rekke å legge tøy i maskinen, la maskinen kjøre, legge tøy i trommel/henge opp på stativ og legge på plass på en eller to timer. Jeg har i tillegg behov for å vaske flere maskiner: 90-graders og 40-graders, og helst dele opp i lyse og mørke farger. På tre uker bygger det seg opp en del vask. 
Jeg har ikke nok tøy til at hjemmehjelpen fyller maskinen den første gangen, kjører vaskemaskin+trommel neste gang og tømmer trommelen/tørkestativ seks uker etter at klærne ble lagt til vask. 
Hjemmesykepleien (som er innom flere ganger om dagen) har ikke tid til å hjelpe med noe slikt. Jeg har spurt om de kan hente rent tøy i trommel, men fikk beskjed om at de ikke kan det og at jeg selv må sørge for å disponere tiden med hjemmehjelpen godt nok til at de får lagt tøyet på plass. 
(Min kommune gir ikke BPA under 32 timer, så dere behøver ikke foreslå at jeg søker om det.) 

Jeg er jo ikke den første i verden som får hjelp av hjemmehjelpen, så det må åpenbart være noe jeg ikke forstår. Så hvordan løser alle dere andre som har hjemmehjelp dette?

Dette er rett og slett tragisk! Du MÅ ta dette opp med kommunens ansvarlige - dette må du/skal du ha hjelp til. Har foreldre, som har hatt samme problem, og etter jeg selv er blitt alvorlig syk, og ikke kan hjelpe til lengre; det var dette kommunen mente var løsningen - hjelp fra pårørende, selv om jeg bor én times kjøretur unna, fikk mine foreldre hjelp fra det offentlige til dette. I deres tilfelle var konklusjon at de klarte seg i fellesskap - én med alvorlig kognitiv svikt og én med halve siden lammet, og da hjelp av pårørende. I ditt tilfelle, hvor du er alene i husstanden, og ikke klarer slikt, som klesvask og div., må kommunen gi deg hjelp til dette. Du må ikke gi deg her. Hadde jeg ikke hatt partner i husstanden, hadde jeg aldri klart slikt - en umulig oppgave.

Anonymkode: a4ecc...27e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva står det i vedtaket ditt? Hvis du har vedtak på at du skal ha hjelp til dette er det avdelingen for hjemmehjelp som må organisere det slik at du får det gjort. Kanskje innebærer det at de må komme tilbake flere små turer, evt kan de kanskje ha samarbeid med hjemmesykepleien. Litt forskjellig hvordan det organiseres i de forskjellige kommunene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe frivillighetssentral eller noe lignende organisasjon som har frivillige som kan hjelpe deg? Da jeg var hjemme i barselpermisjon så undersøkte jeg det uten å finne noe her jeg bor, men jeg følte jeg gjerne ville hjulpet noen og hadde tid til det. Tenkte på nettopp klesvask, støvsuging, handle mat, eller holde noen med selskap. Jeg liker å vaske klær (og liker å føle at jeg er til hjelp) så å føle at jeg er til hjelp med å vaske klær, og komme tilbake for å henge opp/brette ville ikke gjort meg noe. Og det finnes garantert flere som meg, enten pensjonister i god form eller noen i barselpermisjon med sovebaby. Jeg tenkte mest på eldre, men funksjonshemmede ol ville også vært greit å hjelpe. 

Anonymkode: 4df34...965

AnonymBruker
Skrevet

Dette er dårlig planlagt fra kommunens side.

Min tante klarer å sette på vask selv, så hjemmehjelpen som er innom en time hver fjerde uke er i utgangspunktet ikke involvert i den type oppgave. Men, har hun tilfeldigvis en ferdig maskin når de er der henger de det opp. Hun har noen fra hjemmetjenesten innom jevnlig med medisiner, og for å hjelpe med dusjing en gang i uken, og da kan de noen ganger også hjelpe med å ta tøy av og på tørkestativet, det avhenger veldig av hvem som kommer. Hun klarer småplagg selv, større ting vasker hun bare når hun vet noen kan hjelpe å henge det opp - og da kan det bli hengende lenge.

Jeg har ofte hatt inntrykk av at de som bestemmer mengde hjelp og type oppgaver som skal gjøres planlegger dette på papir uten å se på om ting henger logisk sammen i virkeligheten. Jeg vet at det ble gjort noen positive endringer på andre områder i min tantes situasjon, etter at en fra hjemmetjenesten tok saken videre etter å ha sett at ting ikke hang helt på greip.

Anonymkode: 68f19...c70

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Nå må jeg bare beklage om jeg tråkker på noen tær, men prøver bare å hjelpe..!

Hjemmehjelp hver tredje uke var jo veldig lite om du behøver hjelp med alt av husarbeid, hva slags problematikk er det du opplever? Hva slags oppgaver klarer du å gjøre selv? Vanne planter må som regel gjøres oftere enn hver tredje uke for eksempel, tømme ut og inn av oppvaskmaskin ++, sånne dagligdagse gjøremål. Behersker du det?

For det som eventuelt kunne vært en løsning dersom du klarer å gjøre noen oppgaver selv med tilrettelegging vil være å få montert vaskemaskinen i en bedre arbeidshøyde/ bedre plassert i hjemme. Sånn at du selv kan hive inn klesplagg og sette på maskinen før de kommer sånn at de kan ta den tyngste jobben med å tømme maskinen, tørke og legge på plass? 

Finnes det noe renseriservice i nærområdet som tar på seg slike oppdrag? 

Anonymkode: 87fe4...49c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke kan gjøre absolutt noe selv, og ikke har noen som kan bistå litt her og der, så må du enten søke om mer hjelp eller vurdere om du er i stand til å bo hjemme i det hele tatt. Men ettersom du er i stand til å sitte på KG så vil jeg tror du kan gjøre noe? Hvis du setter på maskinen, kan andre hengen opp f.eks? 

Anonymkode: 2ac6f...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke vanlig at klesvask er inkludert i denne tjenesten? Foreldrene mine har hjemmehjelp annenhver uke, og en venninne jobber som hjemmehjelp i kommunen og vasker aldri klær. Står det i vedtaket ditt at du skal ha hjelp til dette? Det høres litt ut som du ikke er frisk nok til og bo hjemme. Hvis du ikke kan vaske klær, hva gjør du med matlaging, oppvask osv? Det er jo selvsagt mulig du har en sykdom som gjør akkurat klesvask vanskelig . Jeg tenker det sier seg litt selv at de ikke kan være der og kjøre alle de ulike vaskeprogrammene, spesielt når du ikke har hurtigvask og skal ha klærne  tromler i tillegg. Er det mulig at de tar det med seg? Da er det uansett alt på 60 grader , så den tjenesten du ber om tror jeg ikke du får om du ikke tar det privat .

Anonymkode: bd3bb...b12

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har hjemmehjelp hver 14 dag. De setter på vask når de skifter på senga. Hun har sånn vaskemaskin som også tørker, så den tar lang tid. Vi pårørende order med resten av klesvask. Men du må da ha rett til mer hjelp? Bedømmer hjemmesykepleie/hjemmehjelp deg som frisk nok til å klare mer selv? Hvem går med søppel pg resten av daglige oppgaver? Hvem handler? 

Anonymkode: 0219b...9cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke vanlig at klesvask er inkludert i denne tjenesten? Foreldrene mine har hjemmehjelp annenhver uke, og en venninne jobber som hjemmehjelp i kommunen og vasker aldri klær. Står det i vedtaket ditt at du skal ha hjelp til dette? Det høres litt ut som du ikke er frisk nok til og bo hjemme. Hvis du ikke kan vaske klær, hva gjør du med matlaging, oppvask osv? Det er jo selvsagt mulig du har en sykdom som gjør akkurat klesvask vanskelig . Jeg tenker det sier seg litt selv at de ikke kan være der og kjøre alle de ulike vaskeprogrammene, spesielt når du ikke har hurtigvask og skal ha klærne  tromler i tillegg. Er det mulig at de tar det med seg? Da er det uansett alt på 60 grader , så den tjenesten du ber om tror jeg ikke du får om du ikke tar det privat .

Klesvask er jo selvfølgelig kommunalt ansvar om den syke ikke klarer det selv. Hvem mener du ellers at skal gjøre det? Det sies jo at det er billigere at folk bor hjemme enn på institusjon. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei dere, takk for svar. Ser dere stiller noen spørsmål, skal prøve å svare på alle. Bare spør igjen hvis jeg glemmer noe.

Vedtaket er på rengjøring av kjøkken, bad og soverom. Rydde kjøkken (her inngår oppvask, men det er alltid lite oppvask). Klesvask. Sengetøyskift. Vaske og henge opp tøy samt rydde på plass.
Jeg har ikke stueplanter lenger, de fleste døde i perioden før jeg fikk på plass hjemmehjelp, og resten ga jeg bort. Hjemmesykepleien har vært behjelpelige med å legge søppelposen i fryseren sånn at det ikke lukter så mye. Det er hjemmehjelpen som setter ut søppel og gjenvinning. 
Hjemmesykepleien smører brødskiver til frokost og lunsj. Middag kommer fra kommunen. 

Situasjonen min er midlertidig.
Jeg har ikke behov for å bo på sykehjem, og jeg får god hjelp fra hjemmesykepleien.  
Det er kun denne ene tingen med klesvasken som jeg ikke forstår hvordan skal løses, ellers fungerer hjelpen veldig bra. 
Jeg har snakket med saksbehandler om dette og da fikk jeg beskjed om at jeg selv er ansvarlig for å disponere tiden og eventuelt prioritere bort noe. Men jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe å prioritere bort noe når hjemmehjelpen uansett bare er her i en time. Hurtigprogrammet på vaskemaskinen tar godt over en time.

Jeg spør om råd her inne fordi jeg vet det er mange andre her som har hjemmehjelp, så jeg så for meg at noen hadde funnet en smart løsning på dette. :) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen gode råd, men i kommunen der jeg jobber gir hjemmehjelp hjelp til gulvvask, støvsuging, sengetøyskift, støvtørking, vask av kjøkken og vad hver 3.uke. Andre praksis gjøremål som trengs oftere f.eks. søppeltømming, klesvask, er det hjemmesykepleien som utfører ETTER BEHOV. Jeg syns du bør klage på vedtaket ditt. 

Anonymkode: ddb56...815

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få hjelp av en tenåring mot betaling? Det er mange unge som ønsker en liten jobb. 

Anonymkode: b1997...ee9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei dere, takk for svar. Ser dere stiller noen spørsmål, skal prøve å svare på alle. Bare spør igjen hvis jeg glemmer noe.

Vedtaket er på rengjøring av kjøkken, bad og soverom. Rydde kjøkken (her inngår oppvask, men det er alltid lite oppvask). Klesvask. Sengetøyskift. Vaske og henge opp tøy samt rydde på plass.
Jeg har ikke stueplanter lenger, de fleste døde i perioden før jeg fikk på plass hjemmehjelp, og resten ga jeg bort. Hjemmesykepleien har vært behjelpelige med å legge søppelposen i fryseren sånn at det ikke lukter så mye. Det er hjemmehjelpen som setter ut søppel og gjenvinning. 
Hjemmesykepleien smører brødskiver til frokost og lunsj. Middag kommer fra kommunen. 

Jeg har ikke behov for å bo på sykehjem, og jeg får god hjelp fra hjemmesykepleien.  
Det er kun denne ene tingen med klesvasken som jeg ikke forstår hvordan skal løses, ellers fungerer hjelpen veldig bra. 
Jeg har snakket med saksbehandler om dette og da fikk jeg beskjed om at jeg selv er ansvarlig for å disponere tiden og eventuelt prioritere bort noe. Men jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe å prioritere bort noe når hjemmehjelpen uansett bare er her i en time. Hurtigprogrammet på vaskemaskinen tar godt over en time.

Jeg spør om råd her inne fordi jeg vet det er mange andre her som har hjemmehjelp, så jeg så for meg at noen hadde funnet en smart løsning på dette. :) 

Hvor lenge er midlertidig? Slik du beskriver situasjonen er det forferdelig å høre om. Det er forferdelig at kommuner skal være kjipe på BPA også. Siden dette er midlertidig, er det derfor du ikke får BPA? Flere er nok i samme situasjon som din permanent, og flere burde og skulle ha hatt BPA! Kommunene er gjerrige her.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er dårlig planlagt fra kommunens side.

Min tante klarer å sette på vask selv, så hjemmehjelpen som er innom en time hver fjerde uke er i utgangspunktet ikke involvert i den type oppgave. Men, har hun tilfeldigvis en ferdig maskin når de er der henger de det opp. Hun har noen fra hjemmetjenesten innom jevnlig med medisiner, og for å hjelpe med dusjing en gang i uken, og da kan de noen ganger også hjelpe med å ta tøy av og på tørkestativet, det avhenger veldig av hvem som kommer. Hun klarer småplagg selv, større ting vasker hun bare når hun vet noen kan hjelpe å henge det opp - og da kan det bli hengende lenge.

Jeg har ofte hatt inntrykk av at de som bestemmer mengde hjelp og type oppgaver som skal gjøres planlegger dette på papir uten å se på om ting henger logisk sammen i virkeligheten. Jeg vet at det ble gjort noen positive endringer på andre områder i min tantes situasjon, etter at en fra hjemmetjenesten tok saken videre etter å ha sett at ting ikke hang helt på greip.

Anonymkode: 68f19...c70

❤️

Nettopp :(

Anonymkode: 42dad...486

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klesvask er jo selvfølgelig kommunalt ansvar om den syke ikke klarer det selv. Hvem mener du ellers at skal gjøre det? Det sies jo at det er billigere at folk bor hjemme enn på institusjon. 

Jeg skrev at det ikke er vanlig i denne tjenesten. Jeg spurte om det sto noe i vedtaket. Jeg kom med forslag om å ta det med til vaskeri. Det med gammel maskin uten hurtigprogram og ulike grader høres veldig lite realistisk og langtekkelig med mye tomtid  ut. Min formening om hvem som skal gjøre det, er generelt at brukerne gjør dette selv ( jeg har ikke hørt om tilfeller hvor hjemmehjelpen gjør dette) derfor spør jeg hvorfor hen ikke klarer det, og om en klarer andre hverdagslige ting. Det er jo helt umulig og svare på. Ofte er det også familie som hjelper til, jeg har nå foreldre og hadde tidligere besteforeldre med hjemmehjelp og da hjalp jeg jo til innimellom hjemmehjelpene når jeg var besøk. Jeg antar at det blir laget mat, vasket opp, vannet blomster osv mellom disse 3 ukene. Hvem gjør det? 
det er egentlig ikke opp til hva jeg mener at de skal gjøre, det er mange grupper jeg mener burde få mer og bedre hjelp, uten at det er virkeligheten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har forøvrig ts svart , og da det står i vedtaket at hen skal ha hjelp til klesvask, så er det jo klart.  . Tenker ts trenger ny maskin med raskere program. Og få klarlagt hvor mye ekstra tid det vil bli brukt på klesvask. Det vil jo være mulig og kjøre flere vask med en raskere maskin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan du skaffe deg en ny maskin så klesvasken tar under 1 time? Det blir jo vanskelig og prioritere over 1 time av en time ja 😅 du kan jo forsøke og klage og be om lenger tid. Jeg synes ( dessverre) forslaget om og betale en ungdom for hjelp var godt , ikke at jeg ikke unner deg mer hjelp, men vet ikke om det er mulig hvis det er beregnet at klesvask tar under en time. Enten det eller ny maskin. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du økonomi til å få en person (privat innleid av deg) til å komme hjem til deg f.eks. en gang i uken og ordner med å ta ut klesvask og henge den opp til tørk, og så komme tilbake neste dag og brette/legge på plass i skapene? Det kan ikke ta mer enn en time tilsammen, pluss på reisetid for den innleide hjelperen, så kanskje du må betale en person timelønn for 1,5 - 2 timers arbeid pr uke... hadde det vært mulig å få til av egen lomme?

Foreslår det bare fordi jeg vet hvor tungrodd og vanskelig det offentlige systemet er.

Anonymkode: a320d...a39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2022 den 14.15):

Bor du langt unna områdene hjemmehjelpen holdet til? Jobber i hjemmesykepleien, der vi har flere som arbeider med hjemmehjelp innimellom. Hadde den tiden vært et problem så hadde vi satt på vask, så kommet tilbake. Men vi er et sted der de fleste som trenger hjelp av oss ikke er så alt for langt unna med en kjøretur ts.

I hjemmesykepleien der jeg arbeider har vi alltid tid til å sette på vask, spesielt om de er innom flere ganger om dagen.D et er jo helt sinnsykt. Vi henger alltid opp klær, eller setter på vask og bare gir beskjed til neste som skal innom at de skal ordne det. Å henge opp vask tar ikke lengre tid en 2-3 minutter. 

Anonymkode: f24e3...8c2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle kommuner tilbyr bistand til klesvask. Noen steder må man ha pårørende til å gjøre det, evt sende det på vaskeri. Men det er veldig vanlig å få hjelp til dette fra kommunen. Når du har vedtak på klesvask skal det jo selvfølgelig også la seg gjennomføres i praksis. Jeg foreslår å sende en mail til avdelingsleder hvor du påpeker at du har vedtak på hjelp til klesvask, og ber om at de redegjør for hvordan de har tenkt å få gjennomført det. Et vedtak på papiret har jo lite betydning hvis du ikke faktisk får utført den hjelpen de har vurdert at du har behov for..

Anonymkode: 3ca22...fe5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...