Gå til innhold

Tvangssalg av bolig og ingen bank som vil hjelpe.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er, kort fortalt at jeg gjorde noe dumt i mine yngre dager. Tok opp kredittkort og makset det ut. Har slitt med å betale det ned siden den gang. Har prøvd å flytte lånet til en annen bank, og be om refinansiering. Begge delene ble ikke godkjent pga inntekten. Ble arbeidsledig og kredittkortet gikk til inkasso. Fortsatt ingen hjelp av banken. (Har huslån som betales hver mnd). Fikk betalingsanmerkning, og det gikk til namsmannen. Ikke hørt noe fra de siden, men idag (2år etter) fikk jeg brev om at alt  å betales innen 14 dager, ellers blir det tvangssalg. Summen er oppe i 80000 nå. Spurte igjen banken om lån, fikk avslag. 

Hva gjør jeg nå? Kan de virkelig selge huset mitt for en så "liten" gjeld? Verdien på huset er ca 4mill, og jeg har igjen 1.5mill på lånet. 

Anonymkode: d399c...bfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noe du kan selge? Bil f.eks? 

Anonymkode: 085ea...09c

AnonymBruker
Skrevet

Har en bil som er verdt rundt 20000, men må ha en reparasjon til 30000 før den er verdt noe. Kanskje verdt vrakpanten. 

Anonymkode: d399c...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt med fylkesmannen om gjeldsordning?

Anonymkode: f0239...6f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest padawan
Skrevet

Kanskje litt sent nå men du burde prøve å initialiserer dialog med selskapet kortet er hos også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du hørt med fylkesmannen om gjeldsordning?

Anonymkode: f0239...6f5

Hun får ikke gjeldsordning når hun sitter på en bolig til 4 mill. 

ts: Hva er begrunnelsen for avslaget om refinansiering? Du sitter jo på en stor verdi i boligen og skulle tro at en økning på 80 000 på boliglånet skal være gjennomførbart.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For første (og forhåpentligvis siste) gang anbefaler jeg forbrukslån (dersom ingenting annet går). 

Anonymkode: 47c95...756

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ring iallfall til inkassobyrået/namsmannen, det burde du gjort for lenge siden 😬

så ber du om betalingsordning. Du MÅ prioriterer det om du skal beholde huset. Nedprioriter ulike abonnementer, nikotin/alkohol/godteri, bil etc. 

får du nei til betalingsordning, så må du hive deg rundt og selge det du har av verdier eller ev. be om privat lån av noen nær deg.. 

å misligholde lån (uavhengig av størrelse) kan føre til tvangssalg ja.. 😅

Endret av Snurrepurre
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søke lån via crowdfunding? Du kan jo se på www.perx.no for eksempel.

Anonymkode: 883c7...7ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du familie, venner eller partner som kan låne deg penger? Eventuelt familie eller venner som kan kausjonere for 80-100 000? 
forstår godt frustrasjonen og fortvilelsen din! Har du barn som bor hjemme? Det kan eventuelt brukes som argumentasjon for å ikke selge boligen? Kan du leie ut boligen gjennom airbnb for noen dager til 2 uker for kjappe penger? 

Jeg ville ha tatt en runde til med bankene. Hva med å møte opp til en samtale med dem, forklare situasjonen? Det beste for banken er jo at de får beholde deg som kunde ❤️ Kan du sette opp et realistisk budsjett og vise dem? 

Å bake kredittgjeld inn i boliglånet burde vel ikke være et problem, nå som du eier som mye? Kan du eventuelt øke andre lån, siden du allerede har så mye verdier i bolig? 

Anonymkode: 53df9...a24

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med kommunen og/eller NAV. Kommunen kan gi husbanklån eller annet lån for å forhindre tvangssalg. 

Ta kontakt med Bank2, Bluestep og lignende banker med samme profil. De kan gi lån med sikkerhet i bolig selv om du har betalingsanmerkning. 

Anonymkode: 6ab1b...1f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For første (og forhåpentligvis siste) gang anbefaler jeg forbrukslån (dersom ingenting annet går). 

Anonymkode: 47c95...756

Du får ikke forbrukslån når du har betalingsanmerkninger...

Anonymkode: 0955e...69a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er meg utrolig at flere mener det "ikke er et problem" å øke boliglånet når man hverken har betjeningevne og i tillegg har betalingsanmerkning............... Å kausjonere mot lav lønn er liksom litt søkt å foreslå da det ikke har noe som helst med sikkerhet å gjøre, som er hele poenget med kausjon.

Anonymkode: d1314...08e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest padawan
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er meg utrolig at flere mener det "ikke er et problem" å øke boliglånet når man hverken har betjeningevne og i tillegg har betalingsanmerkning

Du har _litt_ lavere renter på et boliglån enn blancolån / kredittkort / forbrukslån. 

AnonymBruker
Skrevet
padawan skrev (8 minutter siden):

Du har _litt_ lavere renter på et boliglån enn blancolån / kredittkort / forbrukslån. 

No shit Sherlock. Les det jeg skrev en gang til.

Anonymkode: d1314...08e

AnonymBruker
Skrevet
padawan skrev (10 minutter siden):

Poenget er jo at TS ikke får refinansiert/tatt forbrukslånet inn i boliglånet fordi hun/han ikke har inntekt nok til å få mer lån.

Anonymkode: 8a546...af7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på det du spør om: ja, de kan selge boligen din for så lite beløp. Det må bare godkjennes av øvrige panthavere i din bolig.

Anonymkode: b7513...60d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo selge boligen og betale gjelden og kjøpe deg en leilighet av resterende beløp. 

Anonymkode: 55da1...02a

• Liker 2
Skrevet

Her hadde jeg begynt å selge mer eller mindre alt jeg hadde som ikke var boltet fast. Har du vært i dialog med innkrever på noen måte?

Skrevet

Hva heter den banken som hjelper folk "litt ekstra" igjen? Bluestep? De skriver i sin reklame at de gir lån til folk som ikke får det andre steder, så sant du har mulighet til å stille sikkerhet for lånet. Og det har du jo, med bare 1,5 i lån på en bolig verdt 4 mill. Prøv hos Bluestep. De kan kanskje hjelpe deg. De har høyere rente enn boliglån, men ikke så høy som kredittkort og forbrukslån har. Mener jeg så 6-7 prosent en gang i et eksempel i en reklame de hadde.

Sjekk med dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...