AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Jeg har nå tatt avgjørelsen med og ta over min egen økonomi fordi jeg vil ha tilgang til alt av livet mitt på en måte. Men, jeg er veldig usikker på hvordan det meste fungerer. Jeg har gått gjennom kontoen og ser at det meste ligger heldigvis på autogiro fra kontoen han brukte. Så totalt får jeg 20 000 i månden. Har tlf regning på 500 Husleie: 10500 Strøm maks: 900 Til nå har jeg 33 000 på kontoen. (Og husleien er betalt, og telefonen) Hva er smart å gjøre nå? Alt av råd er godt å høre MVh mann 30 Anonymkode: 75f31...16b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Lag et budsjett, skriv ned punktvis i en liten bok for eksempel. Selv får jeg lønn inn på brukskontoen, så den dagen den tikker inn overfører jeg penger til faste utgifter til en "regningkonto", sparepenger til sparekonto, og bufferpenger til en bufferkonto Husk at strømmen gjerne er dyrere på vinter enn på sommer, så du kan sette av gjennomsnittet hver måned. Tenk over om du har abonnementer, netflix/spotify/viaplay osv, til sammen blir det veldig dyrt om du har mange. Ukeshandle på butikken er smart, småhandling daglig er dyrt. Lykke til! Anonymkode: b59be...e68 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Tenker det for deg er smart å ikke gjøre noe. Lær deg akkurat hva du har å bruke utenom regningene dine, og prøv å bruke minst mulig av det. Så du etterhvert får en bufferkonto til tannlegeregninger, klær og plutselige utgifter. Anonymkode: ff805...df0 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Hva er du redd for? Hva gruer du deg til? Som du sier, bra alt av regninger er på avtalegiro Anonymkode: 08567...505
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Må du gjøre noe spesielt da? Anonymkode: 43498...c18
Million Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 (endret) Det må ha vært en grunn til at du fikk verge når det kommer til økonomien i utgangspunktet, så hva det nå enn var; unngå å gjøre det nå. Er du frisk fra det som gjorde at du fikk verge, eller har du samme problemet ennå? Man bør alltid ha en god sparesum stående på en egen konto som ALDRI røres med mindre det er en helt krise, f.eks. en uventet viktig regning eller noe dukker opp. Sett av et sparebeløp hver måned på denne kontoen. Du skriver at du har autogiro på regningene dine, og det er bra. Da blir de betalt. Men det forutsetter naturligvis at det er nok penger til det på kontoen den datoen regningene forfaller. Personlig liker jeg ikke at regninger trekkes fra brukskontoen (som jeg har bankkort til). Jeg har i mange år hatt en egen regningskonto som jeg opprettet i nettbanken. Der fører jeg hver måned over en fast sum, og den summen står da til månedens regninger. Alt trekkes fra regningskontoen, så det som er igjen på brukskontoen etter sparing og regningsbeløp er overført til sine kontoer, kan jeg bruke. Alle mine regninger betales fra regningskontoen, ikke brukskontoen. Endret 16. mai 2022 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 Lag budsjett og hold deg til det. Handle en gang i uken. Husk å sette av penger til sparing. Anonymkode: 9b5bf...cd7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 Har du satt opp et budsjett for hver måned? Du trenger å sette av penger til mat frem til neste gang du får penger inn på konto. Og evt. til andre ting du trenger - transport, underholdning mm. Vil du spare litt av pengene? Hva vil du i såfall spare til? Bolig? Ferie? Bil? Pensjon? Hvor lenge du har planer om å spare har litt å si med tanke på hvordan du bør plassere pengene. Anonymkode: 34ad3...5d9 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 Dette klarer du! Godt at mye allerede ligger på autogiro. Tenker at det er viktig at du: -med en gang du får en faktura pr Mail eller i posten, så legger du den inn i nettbanken. Skriv betalt på fakturaen og legg den i en bunke eller perm. Dette er en god rutine å ha for det er lett å glemme hvis man ikke har en god rutine på det. -sett av ca en månedslønn som reserve om noe uforutsett skulle skje. Enten om du lar den stå på konto eller flytter den til en sparekonto. -ikke ta opp forbrukslån/ikke kjøp på kredittkort. Vil du kjøpe noe og ikke har penger til det og du ikke trenger det, så må du spare og kjøpe på det senere når du har spart opp nok. -hvis du synes økonomi er gøy eller er nysgjerrig på dette, så har de fleste nettbanker en mulighet for å sette opp budsjett og se hva som har gått tidligere år. Dette må du ikke, men det kan være interessant for å få oversikten. Hvis du har DnB så heter den Min økonomi, og DnB robotene budsjetterer det meste automatisk så hvis du feks har handlet på rema så legges det inn som mat i oversikten. Men dette er ikke nødvendig å se på, kun hvis du har lyst. Anonymkode: c0150...2fc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 Ta alle dine faste utgifter, husleie, mobilregning, netflix osv, summer dem og del på 12. Summer du får er det du må overføre til regningskonto hver mnd (smart å opprette en regningskonto som alt blir betalt ut fra) Resten av pengene settes noe av på sparekonto / bufferkonto, og resten lar du være på brukskonto. Er det noe igjen på brukskonto månedsslutt, overføres det til sparekonto. Handle ukesvis, planlegg menyen. Blir fort dyrt om du handler hver dag. Anonymkode: 971e4...109
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ta alle dine faste utgifter, husleie, mobilregning, netflix osv, summer dem og del på 12. Summer du får er det du må overføre til regningskonto hver mnd (smart å opprette en regningskonto som alt blir betalt ut fra) Resten av pengene settes noe av på sparekonto / bufferkonto, og resten lar du være på brukskonto. Er det noe igjen på brukskonto månedsslutt, overføres det til sparekonto. Handle ukesvis, planlegg menyen. Blir fort dyrt om du handler hver dag. Anonymkode: 971e4...109 Må jo ikke deles på 12? De skal bare plusses sammen. Anonymkode: d9ea8...5df
Nåleputa Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må jo ikke deles på 12? De skal bare plusses sammen. Anonymkode: d9ea8...5df For å finne ut hva en skal sette av i mnd, så er det lurt å dele summen på 12 etter at man har plusset sammen det en bruker i året.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #13 Skrevet 17. mai 2022 ts her: har gått gjennom kontoen: så jeg har totalt 13200 (ca i utgifter) og ca 6800 kr igjen etter regningene. Ser for meg at jeg bruker rundt kanskje 2500 på mat eller noe (kan sikkert gå lengre ned om jeg spiser billigt) så resten av det burde gå til sparing? Anonymkode: 75f31...16b 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #14 Skrevet 17. mai 2022 Bare et par teskje-ting: kan kontoen som vergen brukte fortsatt stå på deg? Det er nok smart Og dernest: du har nok ikke autogiro, men avtalegiro. Det kommer til å bety noe et sted down the road, men kanskje ikke i dag. Anonymkode: 80298...166
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #15 Skrevet 17. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Bare et par teskje-ting: kan kontoen som vergen brukte fortsatt stå på deg? Det er nok smart Og dernest: du har nok ikke autogiro, men avtalegiro. Det kommer til å bety noe et sted down the road, men kanskje ikke i dag. Anonymkode: 80298...166 Korrekt, avtalegiro mente jeg Anonymkode: 75f31...16b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #16 Skrevet 17. mai 2022 Du kan få gratis økonomisk rådgivning hos NAV. Ville benyttet meg av det til å få satt opp budsjett og gått gjennom økonomien din, sånn at du er føre var og har kontroll. Anonymkode: bc104...51c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #17 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): ts her: har gått gjennom kontoen: så jeg har totalt 13200 (ca i utgifter) og ca 6800 kr igjen etter regningene. Ser for meg at jeg bruker rundt kanskje 2500 på mat eller noe (kan sikkert gå lengre ned om jeg spiser billigt) så resten av det burde gå til sparing? Anonymkode: 75f31...16b Hvor mye du bruker på mat bør du finne ut av for det kan fort være mye mer enn man tenker. Jeg er enslig og bruker 5-7 tusen på mat(ja det er mye) og jeg fikk sjokk når jeg så hvor mye jeg brukte på det. Har du min økonomi på bank appen så du kan se hva du faktisk bruker? Anonymkode: d3d95...4f7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #18 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): ts her: har gått gjennom kontoen: så jeg har totalt 13200 (ca i utgifter) og ca 6800 kr igjen etter regningene. Ser for meg at jeg bruker rundt kanskje 2500 på mat eller noe (kan sikkert gå lengre ned om jeg spiser billigt) så resten av det burde gå til sparing? Anonymkode: 75f31...16b Du bruker vel penger på mer enn mat? Jeg ville satt av litt til ting som klær, medisin/lege/tannlege, fornøyelse++ Anonymkode: f9d2a...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #19 Skrevet 18. mai 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Du bruker vel penger på mer enn mat? Jeg ville satt av litt til ting som klær, medisin/lege/tannlege, fornøyelse++ Anonymkode: f9d2a...9fd Kjøper sjeldent klær. Bruker det jeg har, blir dem slitt og dårlig så kjøper jeg normalt sett nye. Anonymkode: 75f31...16b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #20 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du bruker vel penger på mer enn mat? Jeg ville satt av litt til ting som klær, medisin/lege/tannlege, fornøyelse++ Anonymkode: f9d2a...9fd Enig. Det er masse greier man ikke kommer på før det skal betales. Feks: - vaskemidler - bursdagsgaver til venner og familie - en fin liten fredagsblomst - kino, teater og andre kulturting - støtte lotteriet til den lokale speidergruppa - en lottokupong i ny og ne - nytt hjul til sykkelen. - Lyspærer, vannfilter osv - nye boksere og sokker (og andre klær...) - sko - spandere kaffe på en venn Anonymkode: bfee3...30c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå