tinki Skrevet 17. oktober 2002 #1 Skrevet 17. oktober 2002 Heisann! Er det noen som vet hva Verdens Helseorganisasjon sier om jerntilskudd under svangerskap? Har prøvd å lete på nettet, men finner ingenting.. :cry:
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2002 #2 Skrevet 17. oktober 2002 Her er iallefall internett adressa til WHO: http://www.who.int/en/
Snuppa Skrevet 18. oktober 2002 #3 Skrevet 18. oktober 2002 Regner med at du lurer på dette fordi du vurderer selv å ta jerntilskudd - er det ikke da bedre å spørre legen? Ved å ta en blodprøve ser de fort om du trenger jerntilskudd eller ikke - en skal visst være litt forsiktig med å ta ekstra kosttilskudd under svangerskapet. Det eneste jeg vet som en skal ta er folat og evt. tran, alt annet bør en forhøre seg med lege om først.
Labella Skrevet 18. oktober 2002 #4 Skrevet 18. oktober 2002 Når du går til svangerskapskontroll sjekker de blodprosenten din hver gang, og jernlagrene blir vel i hvertfall sjekket på første kontroll. Hvis du trenger jerntilskudd under svangerskapet vil legen/jordmoren fortelle deg det. Det er ikke lurt å ta jern hvis man ikke trenger det!
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2002 #5 Skrevet 20. oktober 2002 Hei. Jeg vet at en ikke skal ta jerntilsjudd uten at legen har gitt klarsignal. Det er ikke bra med for mye jern når en er gravid. Dette kan visst være skadelig for fosteret. En blir sjekket første gang på svangerkontroll og ca. halvveis i svangerskapet (uke 20). Spør legen dersom du lurer på om du trenger tilskudd. PS noen jerntabletter gjør at fordøyelsen blir tregere. Man kan få forstoppelse o.l. Tror "amino-jern" er best for å unngå dette.
Gjest Ikke-innlogget Tinki Skrevet 21. oktober 2002 #6 Skrevet 21. oktober 2002 Hei hei! Jeg er ikke selv gravid, men har en søster i Italia som er det. Legen hennes "tvinger" på henne jerntilskudd, selv om jern-nivået er normalt. Derfor ønsker hun "beviser" å slenge i bordet til legen, nemlig hva WHO sier om saken.. Men takk til alle sammen likevel! Klem fra ikke innlogget Tinki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå