Gå til innhold

Ubesvart anrop fra fagforeningen. Ringte tilbake. De påstår at de ikke har ringt meg. Hva kan det være? 🤔

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 4ad2d...b1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke umulig at de ikke sitter med oversikt over hvem som har ringt hvem, og når. Er det viktig så ringer de tilbake.

Anonymkode: c3b56...cc0

• Liker 2
Skrevet

Ringt feil nr..fort gjort det

AnonymBruker
Skrevet

Bekymra du nå eller?

Anonymkode: e57b5...bfa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke umulig at de ikke sitter med oversikt over hvem som har ringt hvem, og når. Er det viktig så ringer de tilbake.

Anonymkode: c3b56...cc0

De sa at alle samtalene skal loggføres, så da var det ikke dem (som de sa). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bekymra du nå eller?

Anonymkode: e57b5...bfa

Pga hva? 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (24 minutter siden):

Ringt feil nr..fort gjort det

Det tror jeg også. Tastet feil nummer. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at alle saksbehandlere i praksis har eget nummer, men at det er satt opp slik at du får opp "resepsjonsnummeret" når de ringer deg. 
Da vet du egentlig ikke hvem som har ringt når du ringer tilbake, ut over at du er ringt opp fra den organisasjonen. 

Har vært borti det flere ganger. At det er et telefonnummer som ringer meg, men når jeg ringer opp, kan ikke den som ringte svare på hvem det egentlig var som hadde ringt, eller hvorfor.  Så da er det bare å vente til det ringer igjen. (Eller, om du ved å få firmanavn forstår hvem som ringte, ringe direkte tilbake.) 

Anonymkode: 3be4d...ec3

AnonymBruker
Skrevet

Kan også være svindlere. De får det til å se ut som om de ringer fra andres nummer.

Hadde en haug med merkelige oppringninger forrige uke. 

Anonymkode: 64f14...a7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan også være svindlere. De får det til å se ut som om de ringer fra andres nummer.

Hadde en haug med merkelige oppringninger forrige uke. 

Men hvorfor bruker de fagforeningen sitt nummer? Hvordan vet de hvilken fagforening jeg bruker? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor bruker de fagforeningen sitt nummer? Hvordan vet de hvilken fagforening jeg bruker? 

Det vet de antagelig ikke, det kan være flaks.

Anonymkode: e0347...088

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan godt være bare flaks, at de traff en som har tilknytning til nummeret. Er derfor de ringer opp en mengde folk.

Jeg ble bl.a oppringt av en advokat fra annen del av landet, og privatpersoner, en butikkjede. Har ingenting med noen av dem å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vet de antagelig ikke, det kan være flaks.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan godt være bare flaks, at de traff en som har tilknytning til nummeret. Er derfor de ringer opp en mengde folk.

Jeg ble bl.a oppringt av en advokat fra annen del av landet, og privatpersoner, en butikkjede. Har ingenting med noen av dem å gjøre.

Nemlig. Du har ingenting med dem å gjøre, men jeg fikk tlf fra MIN fagforening. Søstera mi sier "ååh noen har fjern tilgang til mobilen din, de ser hvor du har ringt" 🤷‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nemlig. Du har ingenting med dem å gjøre, men jeg fikk tlf fra MIN fagforening. Søstera mi sier "ååh noen har fjern tilgang til mobilen din, de ser hvor du har ringt" 🤷‍♀️ 

Når de ringer til f.eks. 50 000 mennesker fra fagforeningsnummeret så treffer de på en god del som faktisk er medlem av den fagforeningen. Men svindlere var bare ett forslag til hva det kunne være.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, nemlig - du hoppa over poenget mitt.

De ringer rundt, med automatisert robot-oppringing, til et stort antall mennesker. Og de misbruker kjente, norske nummer.

Da er sannsynligheten stor for at etterhvert vil de ha flaks, noen kjenner igjen nummeret og svarer. Og så er de i gang.

Tror du at oppringingen ikke er svindlere, men fagforeningen din (for de får til at det ser ut som om det ringer fra deres nummer) så er du mer åpen for å gi fra deg personopplysninger du ellers ikke ville gjort.

Jeg hadde bare flaks med at de ringerundene jeg ble utsatt for heldigvis ikke misbrukte noen nummer jeg kjente igjen. De kunne like gjerne ringt fra ‘banken min’ eller en ‘gammel klassevenninne’.

AnonymBruker
Skrevet

Les punkt 2 her - spoofing - hvor Telenor forteller om ulike typer telefonsvindler som brukes i Norge nå.

https://www.online.no/sikkerhet/telefonsvindel/

«Svindlerne bruker nemlig programvare som gjør at de kan utgi seg for å ringe fra et nummer som ikke er deres. Det gjør det samtidig veldig vanskelig å avsløre svindelen for den som blir kontaktet – før man svarer.»

AnonymBruker
Skrevet

Har vel ringt feil, herregud er det noe å gruble på.

Anonymkode: adc5f...49d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har vel ringt feil, herregud er det noe å gruble på.

Anonymkode: adc5f...49d

Ja, faktisk 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, faktisk 

Hvorfor?

Anonymkode: cc48b...56e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor?

Anonymkode: cc48b...56e

Fordi kanskje søstera mi har rett? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...