AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Har dårlig råd nå og skulle være smart. Kjøpte stor pakke med first price kyllingfileter som lå i kjølen. Trenger 600 gram til middagen idag men resten skulle jeg fryse ned så jeg har til senere. Men ser på pakken nå det står at "Produktet er opptint og bør dermed ikke fryses på nytt". Hva gjør jeg med resten av kyllingfiletene nå?? Siste forbruksdag 25.mai. det er kun meg i husstanden. Anonymkode: 310f9...a2d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Hadde fryst det igjen. Om du ikke lar den ligge altfor lenge er det ikke noe problem. Iallfall ikke om det stort sett er til egent forbruk. Anonymkode: a44dd...d36 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Jeg har fryst slike produkter selv om det har stått bør ikke fryses på nytt, har gått helt fint. Anonymkode: a7b28...327
Bettyspaghetti Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Du kan steke det i f.eks strimler å fryse ned det etter steking. 16
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Bettyspaghetti skrev (Akkurat nå): Du kan steke det i f.eks strimler å fryse ned det etter steking. Dette. Anonymkode: 0dad5...49d 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 Jeg har fryst first price kylling bryst i mange år og har aldri markert at det står dette på forsiden og heller hatt problemer med det Anonymkode: b6329...bc8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 Da legger jeg de i Brødposer og fryser ned, jeg har ikke råd til å spise meg AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde fryst det igjen. Om du ikke lar den ligge altfor lenge er det ikke noe problem. Iallfall ikke om det stort sett er til egent forbruk. Anonymkode: a44dd...d36 Det er kun til eget bruk og vil bli brukt i middager de neste 14 dagene. Tror du det vil gå bra? Anonymkode: 310f9...a2d
Belima Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 Du kan forsteke de siste filetene litt og avkjøle de før du fryser de på nytt. Du trenger ikke gjennomsteke dem, men få litt farge på begge sidene og så trygt spise de senere. Da er du helt trygg. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 Jeg hadde stekt de før jeg fryste de ned igjen, men det går nok bra uansett. Anonymkode: fc1e1...31e 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 Stek det og frys det 😛 Anonymkode: 95262...3b9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 Ved slike tilfeller bruner jeg produktet med ønskede krydder og fryser ned. Opptiner i kjøleskap og steker med lokk i form, steketid alt etter produktet. Har sensibel mage, men denne metoden har jeg aldri blitt dårlig av. Anonymkode: 48fec...04c
Leo Skrevet 16. mai 2022 #13 Skrevet 16. mai 2022 Det skjer ikke noe annet enn at kvaliteten kan bli litt dårligere hvis den fryses på nytt. F.eks. at kjøttet ser litt grått ut eller at det kan bli litt tørt. Og det spiller neppe noen stor rolle hvis det skal brukes til en hverdagsmiddag. Derfor står det også bør ikke fryses på nytt. Ikke må. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #14 Skrevet 16. mai 2022 Leo skrev (50 minutter siden): Det skjer ikke noe annet enn at kvaliteten kan bli litt dårligere hvis den fryses på nytt. F.eks. at kjøttet ser litt grått ut eller at det kan bli litt tørt. Og det spiller neppe noen stor rolle hvis det skal brukes til en hverdagsmiddag. Derfor står det også bør ikke fryses på nytt. Ikke må. Takk! Jeg har nå slengt alle filletene i panna og gitt de en stekeskorpe. Ligger nå å avkjøles og skal i frysen etterpå det du skriver beroliger meg, men hva er egentlig grunnen til at dette er så farlig å gjøre? For før jeg lagde dette innlegget så googlet jeg temaet og da svarte de fleste "nei jeg tar ikke sjansen på å fryse kylling som allerede er tint opp i butikk" eller "nei det må du ikke finne på å gjøre". Høres jo nærmest ut som man kan stryke med. Veldig glad for at jeg spurte dere og at jeg kan få brukt kjøttet senere 🤗 var redd jeg måtte kaste det evnt spise kylling til frokost middag og kvelds neste uka 😂 Anonymkode: 310f9...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #15 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk! Jeg har nå slengt alle filletene i panna og gitt de en stekeskorpe. Ligger nå å avkjøles og skal i frysen etterpå det du skriver beroliger meg, men hva er egentlig grunnen til at dette er så farlig å gjøre? For før jeg lagde dette innlegget så googlet jeg temaet og da svarte de fleste "nei jeg tar ikke sjansen på å fryse kylling som allerede er tint opp i butikk" eller "nei det må du ikke finne på å gjøre". Høres jo nærmest ut som man kan stryke med. Veldig glad for at jeg spurte dere og at jeg kan få brukt kjøttet senere 🤗 var redd jeg måtte kaste det evnt spise kylling til frokost middag og kvelds neste uka 😂 Anonymkode: 310f9...a2d Regner med det i utgangspunktet kan bli et forringet resultat, og at det, i verste fall, kan danne seg uønskede mikrober i kjøttet. Men metoden ved å gi det en stekeskorpe, og da varmebehandling, før ny nedfrysing igjen, har jeg praktisert i mange år, og har aldri blitt dårlig, eller kjent usmak/forringelse av kjøttet. Undersøker jo alltid kjøtt; fersktpakket eller opptint vha nesen uansett. Lar heller ikke noe ligge alt for lenge i fryseren før bruk. Jada, vet mange har fryste varer som, etter lang tid, er ok. Men det kan like gjerne slå andre veien. Anonymkode: 48fec...04c 1
Leo Skrevet 16. mai 2022 #16 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk! Jeg har nå slengt alle filletene i panna og gitt de en stekeskorpe. Ligger nå å avkjøles og skal i frysen etterpå det du skriver beroliger meg, men hva er egentlig grunnen til at dette er så farlig å gjøre? For før jeg lagde dette innlegget så googlet jeg temaet og da svarte de fleste "nei jeg tar ikke sjansen på å fryse kylling som allerede er tint opp i butikk" eller "nei det må du ikke finne på å gjøre". Høres jo nærmest ut som man kan stryke med. Veldig glad for at jeg spurte dere og at jeg kan få brukt kjøttet senere 🤗 var redd jeg måtte kaste det evnt spise kylling til frokost middag og kvelds neste uka 😂 Anonymkode: 310f9...a2d Det er jo fordi bakterier etc. begynner å utvikle seg når kjøttet er tint og prosessen går raskere jo høyere temperaturer kjøttet utsettes for. Jeg fryser derfor ikke ned igjen kjøtt som f.eks. har ligget på kjøkkenbenken i flere timer (Typisk glemt noe jeg har tatt opp...), men jeg kan godt finne på å fryse ned igjen mat som bare har vært ute av kjøledisken den tiden det tar å komme seg hjem fra butikken når det ikke er særlig varmt ute. Altså bruker jeg en smule sunn fornuft og det jeg har erfart i årenes løp, men det kan de jo ikke skrive på pakken så da er de heller litt føre var 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #18 Skrevet 16. mai 2022 Leo skrev (41 minutter siden): Det er jo fordi bakterier etc. begynner å utvikle seg når kjøttet er tint og prosessen går raskere jo høyere temperaturer kjøttet utsettes for. Jeg fryser derfor ikke ned igjen kjøtt som f.eks. har ligget på kjøkkenbenken i flere timer (Typisk glemt noe jeg har tatt opp...), men jeg kan godt finne på å fryse ned igjen mat som bare har vært ute av kjøledisken den tiden det tar å komme seg hjem fra butikken når det ikke er særlig varmt ute. Altså bruker jeg en smule sunn fornuft og det jeg har erfart i årenes løp, men det kan de jo ikke skrive på pakken så da er de heller litt føre var Det er jo ett av poengene, tenker jeg, hvordan man behandler varen. Langtiner alltid kjøtt, uavhengig av hva, i kjøleskap. Dette ts har spørsmål om, dreier seg vel om kyllingfilét som før har vært nedfryst, for så å selges etter opptining. Skjønn er alltid viktig. Anonymkode: 48fec...04c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #19 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette. Anonymkode: 0dad5...49d Dette Anonymkode: 07ef3...52c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå