Gå til innhold

Er dette okei? Privat "møte" med en kunde/gjest på jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i et serviceyrke. Alá sportsbutikk eller kafé hvor det er en som ofte stikker innom. Vi har snakket endel sammen, han delte noe ganske personlig/privat en gang, og har snakket litt om endel ting vi har til felles, vi klikker godt. Sist jeg så han (lørdag) var jeg ikke på jobb, men jeg var på kjøpesenteret jeg jobber på. Jeg spurte om vi kunne prate litt om noe spesifikt en dag. Det tar ikke lang tid, men jeg hadde ikke tid der og da. Han sa ja, smilte og var som han pleier. Så vi avtalte å møtes ved jobben min tidlig på onsdag, jeg jobber ikke før på ettermiddagen.

Men lurer nå på om jeg kanskje har gått over en strek? En ansatt skal jo ikke kaste seg over kunder/gjester på denne måten.. Jeg kjenner han jo ikke akkurat. Og når vi har snakket, så har jeg vært på jobb. Nå gikk jeg bort til han som privatperson i privat ærend....🙈

Kan kollegene reagere? De har jo sett at vi prater endel, kan hende de tror vi kjenner hverandre.

Kanskje han følte han måtte si ja også? Det begynte jeg plutselig å tenke på i gårkveld, da jeg ikke fikk sove. Det er han som kommer bort til meg når vi snakkes der jeg jobber. Men det betyr jo ikke at det er fritt frem for meg å gå bort til han når som helst.

Anonymkode: 01483...13e

Videoannonse
Annonse
Gjest Hippokrates
Skrevet

Du jobber i et serviceyrke ala sportsbutikk eller kafé. 

Selvfølgelig får du lov til å date en kunde. Og ingen kunder føler seg presset på date av en betjening. 

Du bør likevel ikke ha en flørtende atferd ovenfor kunder generelt, men det er en annen sak.

Du er ikke en lærer eller en psykolog med makt over pasienten/kunden. Din yrkesrelasjon har ikke makt over mot kundene. 

Kos deg du, og ikke overtenk dette :) 

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (14 minutter siden):

Du jobber i et serviceyrke ala sportsbutikk eller kafé. 

Selvfølgelig får du lov til å date en kunde. Og ingen kunder føler seg presset på date av en betjening. 

Det er ikke date engang, så jeg overtenker muligens ja.

Er ikke flørtende etc. mot kunder/gjester, ikke denne heller😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt relasjonen her. Er dere litt på flørt, eller hvordan er det? Du sier bare at du vil snakke om noe 'spesifikt'. Det kan jo være så mangt. Fungerer du som hans samtalepartner/nærmest terapeut, eller han omvendt for deg? (Siden dere deler private ting). I så fall så syns jeg ikke det er noe god ide. Trenger han eller du en å snakke med, så er det best å overlate det til profesjonelle. 

Er dere derimot litt på flørt, så er det selvsagt ingenting i veien med å bli bedre kjent, ingen av dere står i en maktposisjon ovenfor den andre.

Anonymkode: 27b6d...174

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke jobber i helse og sosial sektoren eller oppvekstsektoren, er det helt innafor. 

Anonymkode: 6fb81...34f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fungerer du som hans samtalepartner/nærmest terapeut, eller han omvendt for deg? (Siden dere deler private ting). I så fall så syns jeg ikke det er noe god ide. Trenger han eller du en å snakke med, så er det best å overlate det til profesjonelle.

Nei, ikke noe sånt. Bare personlig/privat som man vanligvis snakker med venner/bekjente om enn tilfeldige folk mente jeg. Men ikke noe "skumle greier". Jeg er egentlig veldig privat av meg, så det jeg kaller privat, vil andre kanskje kalle personlig.

Føler ikke det er noe flørt på gang. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke helt relasjonen her. Er dere litt på flørt, eller hvordan er det? Du sier bare at du vil snakke om noe 'spesifikt'. Det kan jo være så mangt. Fungerer du som hans samtalepartner/nærmest terapeut, eller han omvendt for deg? (Siden dere deler private ting). I så fall så syns jeg ikke det er noe god ide. Trenger han eller du en å snakke med, så er det best å overlate det til profesjonelle. 

Er dere derimot litt på flørt, så er det selvsagt ingenting i veien med å bli bedre kjent, ingen av dere står i en maktposisjon ovenfor den andre.

Gjelder dette i alle tilfeller, eller bare for folk man møter i jobbsammenheng? Merkelig holdning. Hvis jeg trenger noen å snakke med så er det ikke sånn at jeg umiddelbart ber om henvisning til psykolog...

Anonymkode: 8a53f...2df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjelder dette i alle tilfeller, eller bare for folk man møter i jobbsammenheng? Merkelig holdning. Hvis jeg trenger noen å snakke med så er det ikke sånn at jeg umiddelbart ber om henvisning til psykolog...

Anonymkode: 8a53f...2df

Ja, i min verden gjelder dette alle folk, om det er jobbsammenheng eller privat. Jeg bretter ikke ut om private ting til fremmede (og dette er ikke en venn av ts, det er en hun vet hvem er via jobben). Pleier du å snakke privat og dyptgående med folk du har møtt et fåtall av ganger?

Noe helt annet med en venn jeg har kjent lenge, men dette er da ikke en venn ts har kjent lenge. Jeg hadde blitt skeptisk om en praktisk talt fremmed ønsket å høre om mine problemer, eller brettet ut om sine til meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Og: Jeg hadde tolket det at en praktisk talt fremmed begynte å brette ut om problemene sine til meg som at behovet for å snakke med noen åpenbart er så stort, at de bryter det som i mine øyne er normal oppførsel. Derav hadde jeg tenkt at behovet antageligvis var så stort, at jeg hadde overlatt det til profesjonelle (eller i alle fall en annen enn meg). 

Men nå har jo ts bekreftet at dette ikke er tilfellet her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...