AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Er så usikker på hva vi skal gjøre. Når jeg søker på tegn på adhd hos jenter passer min 9åring inn på omtrent alle punkter. Men hun fungerer jo relativt ok i hverdagen, selv om det er mye frustrasjon hos oss foreldre, og jeg begynner å se at det går litt ut over sosiale relasjoner til venner og også enkelte skolefag(matte). Syns også jeg ser tegn på litt angst og depressivitet. Vi skal på foreldresamtale med læreren snart og lurer på å lufte våre bekymringer for adhd. Samtidig virker læreren ganske stresset, det er en stor klasse, og jeg er usikker på hva han får med seg der i hverdagen. Men jeg kjenner jeg er så redd for å «sende henne inn i psykiatrien». Er redd for om det vil gjøre mer skade enn nytte. Hun er litt typen til å velte seg litt i egne problemer, ting blir fort stort og hun føler ofte at det er veldig synd på henne. Samtidig leser jeg om folk som skulle ønske de fikk diagnosen tidligere. Såå vanskelig dette er! Jeg vil bare gjøre det riktige. Hva slags hjelp får man egentlig? Dersom det bare er en «merkelapp» vil jeg jo helst ikke dra henne gjennom det. Hva skal til for å få medisiner? Anonymkode: 2fc1e...dc3
anonymbruker2312 Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Det er sant at jo tidligere man får vite det, jo bedre. Anbefaler dere å gå til lege og finne ut av det. Å gjøre det riktige her er faktisk å finne ut av det, selv om man er redd for å ha "merkelapp" og å dra henne gjennom det, men det er bare til det beste for henne, virkelig. Kjenner flere som ikke har fått diagnosen før det er gått mange år. De selv har uttrykt at de skulle ønske de hadde fått vite det før. Jo tidligere man får vite det, jo mere tid kan man "spare" - altså, man får da hjelpe vedkommende til å prosessere og vite hvem man er - om jeg kan si det slik. Ei jeg kjenner som fikk vite dette ganske seint sier at hun selv trodde det oppriktig var noe galt med henne, før hun fikk diagnosen. Hun følte seg mye mer annerledes enn alle andre og trodde hun hadde store problemer, hun kategoriserte seg selv som "en stor raring". Det var ikke før hun fikk diagnosen at hun endelig skjønte at hun faktisk sliter med noe, og hun fikk den hjelpen hun trengte. Hun selv har uttrykt at det hjalp mye med å få svar på hva som var "galt" - slik at hun nå kjenner seg selv mye bedre. 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 anonymbruker2312 skrev (2 minutter siden): Det er sant at jo tidligere man får vite det, jo bedre. Anbefaler dere å gå til lege og finne ut av det. Å gjøre det riktige her er faktisk å finne ut av det, selv om man er redd for å ha "merkelapp" og å dra henne gjennom det, men det er bare til det beste for henne, virkelig. Kjenner flere som ikke har fått diagnosen før det er gått mange år. De selv har uttrykt at de skulle ønske de hadde fått vite det før. Jo tidligere man får vite det, jo mere tid kan man "spare" - altså, man får da hjelpe vedkommende til å prosessere og vite hvem man er - om jeg kan si det slik. Ei jeg kjenner som fikk vite dette ganske seint sier at hun selv trodde det oppriktig var noe galt med henne, før hun fikk diagnosen. Hun følte seg mye mer annerledes enn alle andre og trodde hun hadde store problemer, hun kategoriserte seg selv som "en stor raring". Det var ikke før hun fikk diagnosen at hun endelig skjønte at hun faktisk sliter med noe, og hun fikk den hjelpen hun trengte. Hun selv har uttrykt at det hjalp mye med å få svar på hva som var "galt" - slik at hun nå kjenner seg selv mye bedre. Enig!❤️ Anonymkode: 8f796...05b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 anonymbruker2312 skrev (2 minutter siden): Det er sant at jo tidligere man får vite det, jo bedre. Anbefaler dere å gå til lege og finne ut av det. Å gjøre det riktige her er faktisk å finne ut av det, selv om man er redd for å ha "merkelapp" og å dra henne gjennom det, men det er bare til det beste for henne, virkelig. Kjenner flere som ikke har fått diagnosen før det er gått mange år. De selv har uttrykt at de skulle ønske de hadde fått vite det før. Jo tidligere man får vite det, jo mere tid kan man "spare" - altså, man får da hjelpe vedkommende til å prosessere og vite hvem man er - om jeg kan si det slik. Ei jeg kjenner som fikk vite dette ganske seint sier at hun selv trodde det oppriktig var noe galt med henne, før hun fikk diagnosen. Hun følte seg mye mer annerledes enn alle andre og trodde hun hadde store problemer, hun kategoriserte seg selv som "en stor raring". Det var ikke før hun fikk diagnosen at hun endelig skjønte at hun faktisk sliter med noe, og hun fikk den hjelpen hun trengte. Hun selv har uttrykt at det hjalp mye med å få svar på hva som var "galt" - slik at hun nå kjenner seg selv mye bedre. Takk for svar! Men hva er hjelpen egentlig? Anonymkode: 2fc1e...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Dere som er jenter/damer med adhd, hva er symptomene dere hadde? Hun er jo ikke en «raring» som en her skriver. Jeg er redd for at jeg overdriver problemene også, men har en magefølelse på at det er noe.. Vet ikke hvorfor jeg er så redd for å sette i gang dette. Har både dårlig og god erfaring fra psykiatrien selv, så er litt redd for å «sende henne» inn der på en måte. Er dere sikre på at det ikke er en dårlig ide? ts Anonymkode: 2fc1e...dc3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Men hva er hjelpen egentlig? Anonymkode: 2fc1e...dc3 Min sønn har add, og det går jo i medisiner. han er 9. Men dere selv kan gjøre mye med godt kosthold og aktivitet. Å få løpe fra seg hjelper veldig på den indre uroen. Anonymkode: 2f7e0...01c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere som er jenter/damer med adhd, hva er symptomene dere hadde? Hun er jo ikke en «raring» som en her skriver. Jeg er redd for at jeg overdriver problemene også, men har en magefølelse på at det er noe.. Vet ikke hvorfor jeg er så redd for å sette i gang dette. Har både dårlig og god erfaring fra psykiatrien selv, så er litt redd for å «sende henne» inn der på en måte. Er dere sikre på at det ikke er en dårlig ide? ts Anonymkode: 2fc1e...dc3 Jenter med add, litt drømmende kanskje. forsvinner litt i eget hode. Jeg har det selv og satt mye å drømte meg bort, så ut vinduet. Tenkte på forskjellig som ikke var relevant. Masse ideer i hodet. Ekstremt kreativ. Kunne si plutselig rare ting fordi hjernen min assosierer superraskt, slik at andre ikke kobler det samme. tankene vandrer veldig lett og det kan være vanskelig å holde tråden i samtalen. Jeg fikk også et par episoder med panikk anfall. og har aldri vært god på å organisere, men liker godt følelsen av å ha det organisert. Brukte lang tid på lekser, føltes som jeg glemte det jeg leste etter at jeg bladde om på siden. fikk diagnose i en alder av 39. Anonymkode: 2f7e0...01c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 en ting som er lurt å innføre, er kanskje organisering. Hjelpe barnet å lage en god plan over dagen. om det er andre med adhd her som sliter med organisering, må jeg tips som Notion. har begynte med det selv nå. Anonymkode: 2f7e0...01c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min sønn har add, og det går jo i medisiner. han er 9. Men dere selv kan gjøre mye med godt kosthold og aktivitet. Å få løpe fra seg hjelper veldig på den indre uroen. Anonymkode: 2f7e0...01c Ja for jeg tror det er litt anderledes med jenter. Ikke mye aktivitet og fysisk uro. Men ukonsentrert, sitter aldri heeelt rolig, impulsiv og skravlete, får ikke lett med seg beskjeder, liker veldig godt å drive med iPad, gjerne 2 skjermer samtidig. Går raskt fra glad til verden raser sammen. Bruker svært lang tid på å sovne, finner liksom ikke roen. Kosthold er litt vanskelig å endre på da hun er kresen og ting må være på riktig måte for at hun vil spise, litt redd for å prøve nye ting. Men jeg er så redd for at dette bare er en normalvariasjoner og at vi overdriver siden både jeg og far og lillebror er rolige akademiske typer😅 Anonymkode: 2fc1e...dc3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jenter med add, litt drømmende kanskje. forsvinner litt i eget hode. Jeg har det selv og satt mye å drømte meg bort, så ut vinduet. Tenkte på forskjellig som ikke var relevant. Masse ideer i hodet. Ekstremt kreativ. Kunne si plutselig rare ting fordi hjernen min assosierer superraskt, slik at andre ikke kobler det samme. tankene vandrer veldig lett og det kan være vanskelig å holde tråden i samtalen. Jeg fikk også et par episoder med panikk anfall. og har aldri vært god på å organisere, men liker godt følelsen av å ha det organisert. Brukte lang tid på lekser, føltes som jeg glemte det jeg leste etter at jeg bladde om på siden. fikk diagnose i en alder av 39. Anonymkode: 2f7e0...01c Ja dette er mer i vår gate. Hun er veldig kreativ, elsker kunst og håndtverk. Men tåler veldig dårlig å bli presset både i fag og fysisk aktivitet. Men add? Hun er veldig impulsiv, og skravlete. Anonymkode: 2fc1e...dc3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 Kan legge til at hun blir lett stresset, litt angst aktig, alltid likt at ting er planlagt. Tusen takk for at dere svarer! Dette føles allerede mindre skremmende❤️ Anonymkode: 2fc1e...dc3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 Har en gutt med å "jente-adhd", noe som ikke er det letteste å oppdage. Skulle ønske jeg hadde presset på før for utredning, er så deilig å få løsning. Det er uansett aldri negativt å få det sjekket, det er jo bare for å hjelpe barnet. Diagnosen utløste ikke bare medisinering (som fungerer fantastisk), men forståelse på skolen og muligheter til eget rom ved prøver og heldags. Det å slippe de andres forstyrrende moment har utgjort mye. Det litt over halve året fra diagnose, medisinering og tilrettelegging reddet hele ungdomsskolen og videre drømmer. Anonymkode: 9e67e...2fa
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #13 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en gutt med å "jente-adhd", noe som ikke er det letteste å oppdage. Skulle ønske jeg hadde presset på før for utredning, er så deilig å få løsning. Det er uansett aldri negativt å få det sjekket, det er jo bare for å hjelpe barnet. Diagnosen utløste ikke bare medisinering (som fungerer fantastisk), men forståelse på skolen og muligheter til eget rom ved prøver og heldags. Det å slippe de andres forstyrrende moment har utgjort mye. Det litt over halve året fra diagnose, medisinering og tilrettelegging reddet hele ungdomsskolen og videre drømmer. Anonymkode: 9e67e...2fa Fikk tårer i øynene av å lese dette. Jeg skal sette i gang prosessen nå. Jeg har brukt så mye tid på å bekymre meg for framtiden hennes, særlig nå når ungdomsskolen begynner å nærme seg. Tok du det opp med lærer først, eller fastlege? Eller helsesøster? Anonymkode: 2fc1e...dc3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #14 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fikk tårer i øynene av å lese dette. Jeg skal sette i gang prosessen nå. Jeg har brukt så mye tid på å bekymre meg for framtiden hennes, særlig nå når ungdomsskolen begynner å nærme seg. Tok du det opp med lærer først, eller fastlege? Eller helsesøster? Anonymkode: 2fc1e...dc3 Her var det skole som sendte henvisning siden fastlege sa han ikke kjente gutten nok til å henvise. Tok det med læree og trinnansvarlig. Men hvis fastlege kan henvise skal det vistnok gå fortere. Adhd er ingen dum diagnose å ha. Det gir uro, men kontrolert gir den mange positive ting også. Flere store ledere har fått stor hjelp av adhd for å komme dit de er. Bare se på Petter Stordalen f.eks. Eller hadde det vært noen Førstegangstjenestepå NRK uten Flesvik sin adhd? En annen ting er at adhd ofte gjør det lettere å lære ting de brenner for da fokuset drms blir så intenst og oppslukende. Min har klisterhjerne innenfor sine felt og jeg er helt sikker på at adhd'en vil hjelpe han å bli en av de beste innenfor sitt kommende yrke. Anonymkode: 9e67e...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #15 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det skole som sendte henvisning siden fastlege sa han ikke kjente gutten nok til å henvise. Tok det med læree og trinnansvarlig. Men hvis fastlege kan henvise skal det vistnok gå fortere. Adhd er ingen dum diagnose å ha. Det gir uro, men kontrolert gir den mange positive ting også. Flere store ledere har fått stor hjelp av adhd for å komme dit de er. Bare se på Petter Stordalen f.eks. Eller hadde det vært noen Førstegangstjenestepå NRK uten Flesvik sin adhd? En annen ting er at adhd ofte gjør det lettere å lære ting de brenner for da fokuset drms blir så intenst og oppslukende. Min har klisterhjerne innenfor sine felt og jeg er helt sikker på at adhd'en vil hjelpe han å bli en av de beste innenfor sitt kommende yrke. Anonymkode: 9e67e...2fa Takk for svar! Kan jeg spørre hva som skjer på utredning? Tenker nesten jeg og far har bedre oversikt og at hun egentlig kan skjermes fra der sånn sett (?). Tenkte ta det opp med lærer først. Som nevnt er de en stor klasse, læreren virker generelt stresset, og siden det er «jente-adhd» i såfall, så har hun nok ikke virket forstyrrende i klassen. Så tror nok ikke han i utgangspunktet har vært så bekymret. Anonymkode: 2fc1e...dc3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #16 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Kan jeg spørre hva som skjer på utredning? Tenker nesten jeg og far har bedre oversikt og at hun egentlig kan skjermes fra der sånn sett (?). Tenkte ta det opp med lærer først. Som nevnt er de en stor klasse, læreren virker generelt stresset, og siden det er «jente-adhd» i såfall, så har hun nok ikke virket forstyrrende i klassen. Så tror nok ikke han i utgangspunktet har vært så bekymret. Anonymkode: 2fc1e...dc3 Jenta er deltagende under utredningen, ikke mulig å få diagnose uten. Utredningen er personlighetstest og mange samtaler med psykolog hos bup. Noen av samtalene er med barn og foreldre, de fleste med barnet alene og noen med dere foreldre alene. Gjennom samtalene kartlegger de også hva barnet trenger av hjelp for å kunne få det bedre på skolen. Vår psykolog dro selv ned til skolen etter utredningen og fortalte konkret hva som var barnet utfordringer pga adhd og la frem tiltak som skolen måtte følge. De er veldig nøye for å ikke sette diagnose feil. Anonymkode: 9e67e...2fa
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #17 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jenta er deltagende under utredningen, ikke mulig å få diagnose uten. Utredningen er personlighetstest og mange samtaler med psykolog hos bup. Noen av samtalene er med barn og foreldre, de fleste med barnet alene og noen med dere foreldre alene. Gjennom samtalene kartlegger de også hva barnet trenger av hjelp for å kunne få det bedre på skolen. Vår psykolog dro selv ned til skolen etter utredningen og fortalte konkret hva som var barnet utfordringer pga adhd og la frem tiltak som skolen måtte følge. De er veldig nøye for å ikke sette diagnose feil. Anonymkode: 9e67e...2fa Oppleves disse samtalene sykeliggjørende? Hun er bare 9år liksom. Hun har snakket med helsesøster, og det er mye sånn «vet ikke» og egentlig feil svar på mye av det helsesøster spurte om. Helsesøster ringte meg etterpå, og jeg måtte oppklare en god del fordi hun bare hadde svart i øst og vest😅 Anonymkode: 2fc1e...dc3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #18 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Oppleves disse samtalene sykeliggjørende? Hun er bare 9år liksom. Hun har snakket med helsesøster, og det er mye sånn «vet ikke» og egentlig feil svar på mye av det helsesøster spurte om. Helsesøster ringte meg etterpå, og jeg måtte oppklare en god del fordi hun bare hadde svart i øst og vest😅 Anonymkode: 2fc1e...dc3 Absolutt ikke. Dette er psykologer som jobber med barn og adhd, hun vi hadde var utrolig dyktig. De spør om mye dagligdag også, ikke bare vanskelige ting og tar seg god tid, derav så mange timer. Anonymkode: 9e67e...2fa
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #19 Skrevet 16. mai 2022 Er så glad jeg opprettet denne tråden. Er blitt så mye mer avslappet ang dette nå. Og jo mer jeg leser om diagnosen jo sikrere blir jeg. Men jeg må bare spørre igjen, det er ingen som har noen innvendinger mot å starte en slik prosess? Er såå redd for at hun skal føle at vi ødela for henne når hun blir eldre. Men vi ser at det begynner å påvirke vennskapene hennes, hun blir for intens og filterfri, og da føler jeg det er på tide å gjøre noe. Anonymkode: 2fc1e...dc3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #20 Skrevet 16. mai 2022 Har ikke lest igjennom alle svarene. Jeg selv har fått diagnosen ADHD (ADD), men stoffskifte mitt tuller litt og, så jeg er litt i tvil angående diagnosen jeg har fått.. Så sjekk først ut vitamin- og mineral mangel samt stoffskifte før dere setter igang med utredning av ADHD. Anonymkode: 53b3b...cfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå