Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min lille på snart 7 mnd har hatt feber i fem dager. Fra 38-39,8 målt rektalt. Både morgen, dag, kveld og natt. Hun har tydelig nedsatt allmenntilstand, gråter mye og sover dårlig. Spiser, men noe nedsatt apetitt. Hoster stygt og snørrer. Var hos fastlegen på fredag som målte crp til normal og sa det var virusinfeksjon og ba meg fortsette med Paracet 3-4 ganger om dagen for å opprettholde matlysten og forbedre søvn. 

men det er ikke bedre enda og nå er det mandag formiddag. Har noen perioder om dagen hun vil leke litt på matta eller sitte i vippestol, men er mest klaging og bæring stakkars. Fortsatt nærmere 39 i feber nå.

ville dere ringt legen igjen, eller ventet det ut siden han sa det bare var en virusinfeksjon? Er min første så er så usikker og vet ikke hva som er normalt. 😔

Anonymkode: 8a74c...678

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feber i seg selv er ikke farlig, og så lenge hun drikker og har våte bleier, så ville jeg bare sett an litt til. Gi paracet hvis hun er veldig ukomfortabel og/eller ikke orker å få i seg noe. Paracet gjør ingenting med selve sykdommen, og feberen jobber best på egen hånd, men hvis det kan gjøre til at hun føler seg bedre og får i seg næring, så er det bra 🙂

Det er alltid så ekkelt med feber og sykdom på de små... Min er 3 år nå, og jeg begynner så smått å bli litt og litt tryggere for hver sykdomsrunde. 

Men skulle du være i tvil om noe, så er det bedre å ringe legen og bare høre, enn å gå og bekymre seg ❤️

Anonymkode: 5becd...6b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feber i seg selv er ikke farlig, og så lenge hun drikker og har våte bleier, så ville jeg bare sett an litt til. Gi paracet hvis hun er veldig ukomfortabel og/eller ikke orker å få i seg noe. Paracet gjør ingenting med selve sykdommen, og feberen jobber best på egen hånd, men hvis det kan gjøre til at hun føler seg bedre og får i seg næring, så er det bra 🙂

Det er alltid så ekkelt med feber og sykdom på de små... Min er 3 år nå, og jeg begynner så smått å bli litt og litt tryggere for hver sykdomsrunde. 

Men skulle du være i tvil om noe, så er det bedre å ringe legen og bare høre, enn å gå og bekymre seg ❤️

Det er ikke riktig at «feberen jobber best på egenhånd» ifølge vår lege. Fikk beskjed om at det er gammeldags holdning og det er vurdert som bedre å gi Paracet eller Ibux (evt begge deler annenhver gang) mot feber slik at kroppen får hvile og barnet orker å få i seg næring. Det er ikke noe å vinne for kroppen i å jobbe mot feber i seg selv.

Anonymkode: d2185...7e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke riktig at «feberen jobber best på egenhånd» ifølge vår lege. Fikk beskjed om at det er gammeldags holdning og det er vurdert som bedre å gi Paracet eller Ibux (evt begge deler annenhver gang) mot feber slik at kroppen får hvile og barnet orker å få i seg næring. Det er ikke noe å vinne for kroppen i å jobbe mot feber i seg selv.

Anonymkode: d2185...7e3

Kan godt være legen din har rett, men jeg legger uansett ved utklipp fra nettsider jeg følger rådene fra selv.

"Dersom barnet er plaget av feberen, kan du gi febernedsettende medisin, paracetamol er foretrukket preparat fordi det er effektivt og gir lite bivirkninger. Barnet blir ikke fortere friskt om det får febernedsettende medisiner. Har barnet det bra, er ikke febernedsettende midler nødvendig." - FHI

"Det er vanligvis ikke nødvendig med febernedsettende medisin. Febernedsettende medisin bør brukes hvis nedsatt aktivitet gjør at barnet ikke vil ta til seg drikke. Febernedsettende medisin gjør ikke barnet fortere frisk." - helsenorge.no

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...