AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Del Skrevet 16. mai 2022 Jeg lurer på om noen av dere som har lavt stoffskifte kan være behjelpelige med et spørsmål jeg har om fritt t4. Den ligger på 13.5 hos meg, og jeg har forstått at det er for lavt. Den har vært på det nivået nå de siste årene. Tsh er bra, jeg kan ikke øke dosen på medisinen, for da vil jo den bli for høy. Legen min sier at det er vanskelig å få t4 høyere når jeg går på en blanding av armour og levaxin, men dette synes jeg er rart siden den har vært oppe i 16 flere ganger tidligere. Jeg er i grei form, men føler at jeg mangler det lille ekstra og vil jo gjerne optimalisere der det går an. Vitaminer og mineraler er topp, til og med jern som jeg har slitt med tildigere. Det jeg sliter skikkelig med er at jeg aldri blir ordentlig mett uansett hvor mye jeg spiser, og det er skikkelig frustrerende spesielt fordi jeg trener mye og trenger masse energi. Jodnivået mitt rikker seg heller aldri over 1,1 uansett hvor mye fisk jeg spiser og tar anbefalt tilskudd ved siden av. Har dette en sammenheng med nivået på fritt t4? Blir kjempeglad for svar, for jeg kommer ingen vei med dette, og det begynner å bli frustrerende. Anonymkode: a512e...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Del Skrevet 16. mai 2022 Metabolisme er VANSKELIGE greier og KOMPLISERT. Ikke noe du kan gjøre med t4 uten å romstere for mye. Du kan be om henvisning til endokriniolog for å se om noe kan gjøres. Anonymkode: 0b3c9...7d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Del Skrevet 16. mai 2022 Gå privat og hør der. Vi har noen veldig dyktige leger på stoffskifte i Norge som kan hjelpe deg. Anonymkode: d83fb...372 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 16. mai 2022 #4 Del Skrevet 16. mai 2022 Hva er tsh og t3 på da? Jeg har også lav t4(i nedre grenseområde, rundt 12), men øker jeg medisinen (armour) øker også t3 og den er allerede veldig bra(5,5). Øker jeg får jeg hjertebank. Tsh er der den skal være når man går på ndt, (0.01). Pga det jeg skriver over ble jeg henvist til endokrinolog for å få hjelp til å få økt t4. Han sa at så lenge tsh og t3 er fine så kan t4 være lav. Det var det jeg fikk beskjed om og jeg stoler på han siden han jobber med stoffskifteproblematikk. Det jeg nevner her gjelder ndt og folk som bruker kun levaksin trenger ikke svare, det fungerer ikke på samme måte da ndt inneholder t3 mens levaksin ikke gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 16. mai 2022 #5 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg lurer på om noen av dere som har lavt stoffskifte kan være behjelpelige med et spørsmål jeg har om fritt t4. Den ligger på 13.5 hos meg, og jeg har forstått at det er for lavt. Den har vært på det nivået nå de siste årene. Tsh er bra, jeg kan ikke øke dosen på medisinen, for da vil jo den bli for høy. Legen min sier at det er vanskelig å få t4 høyere når jeg går på en blanding av armour og levaxin, men dette synes jeg er rart siden den har vært oppe i 16 flere ganger tidligere. Jeg er i grei form, men føler at jeg mangler det lille ekstra og vil jo gjerne optimalisere der det går an. Vitaminer og mineraler er topp, til og med jern som jeg har slitt med tildigere. Det jeg sliter skikkelig med er at jeg aldri blir ordentlig mett uansett hvor mye jeg spiser, og det er skikkelig frustrerende spesielt fordi jeg trener mye og trenger masse energi. Jodnivået mitt rikker seg heller aldri over 1,1 uansett hvor mye fisk jeg spiser og tar anbefalt tilskudd ved siden av. Har dette en sammenheng med nivået på fritt t4? Blir kjempeglad for svar, for jeg kommer ingen vei med dette, og det begynner å bli frustrerende. Anonymkode: a512e...74a Dette er dog feil. Øker du medisinen vil tsh gå ned mot null. På ndt SKAL tsh være nede mot null. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa på facebook "Lavt stoffskifte - behandling med thyroid (ndt)" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 16. mai 2022 #6 Del Skrevet 16. mai 2022 Men må legge til, hvis du har noe å gå på med tsh og t3 kan du øke litt på levaksinen og da skal t4 og t3 gå opp, mens tsh vil gå ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Del Skrevet 16. mai 2022 Ugresset skrev (36 minutter siden): Dette er dog feil. Øker du medisinen vil tsh gå ned mot null. På ndt SKAL tsh være nede mot null. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa på facebook "Lavt stoffskifte - behandling med thyroid (ndt)" Dette ☝ Anonymkode: d83fb...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 16. mai 2022 #8 Del Skrevet 16. mai 2022 Ugresset skrev (40 minutter siden): Dette er dog feil. Øker du medisinen vil tsh gå ned mot null. På ndt SKAL tsh være nede mot null. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa på facebook "Lavt stoffskifte - behandling med thyroid (ndt)" Men mange sier øker og mener at den går opp mot null, vanlig på alle stoffskifteforum. Merkelig fenomen egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Del Skrevet 16. mai 2022 Ugresset skrev (1 time siden): Dette er dog feil. Øker du medisinen vil tsh gå ned mot null. På ndt SKAL tsh være nede mot null. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa på facebook "Lavt stoffskifte - behandling med thyroid (ndt)" Jeg ville heller dratt til spesialist. På Balderklinikken er de godt vant med kombinasjonsdosering og kan gi medisinske råd. Jeg har på kun Levaxin riktignok lyttet til råd på type Sonjas stoffskifteforum - ble like syk av å gå lett overdosert som fastlegens mening om at underdosert var fint. Løsningen for meg ble en middelvei. Anonymkode: 319bd...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Metabolisme er VANSKELIGE greier og KOMPLISERT. Ikke noe du kan gjøre med t4 uten å romstere for mye. Du kan be om henvisning til endokriniolog for å se om noe kan gjøres. Anonymkode: 0b3c9...7d8 Takk for tips. Ja, det er uten tvil komplisert. Anonymkode: a512e...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gå privat og hør der. Vi har noen veldig dyktige leger på stoffskifte i Norge som kan hjelpe deg. Anonymkode: d83fb...372 Bruker allerede Balderklinikken og har fått god hjelp. Var bare dette med om man kunne fått optimalisert det litt til. Ugresset skrev (5 timer siden): Dette er dog feil. Øker du medisinen vil tsh gå ned mot null. På ndt SKAL tsh være nede mot null. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa på facebook "Lavt stoffskifte - behandling med thyroid (ndt)" BobbySocks skrev (4 timer siden): Men mange sier øker og mener at den går opp mot null, vanlig på alle stoffskifteforum. Merkelig fenomen egentlig. Dette har dere selvfølgelig rett i. Har rotet med dette siden jeg fikk lavt stoffskifte. Anonymkode: a512e...74a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #12 Del Skrevet 16. mai 2022 Ugresset skrev (5 timer siden): Hva er tsh og t3 på da? Jeg har også lav t4(i nedre grenseområde, rundt 12), men øker jeg medisinen (armour) øker også t3 og den er allerede veldig bra(5,5). Øker jeg får jeg hjertebank. Tsh er der den skal være når man går på ndt, (0.01). Pga det jeg skriver over ble jeg henvist til endokrinolog for å få hjelp til å få økt t4. Han sa at så lenge tsh og t3 er fine så kan t4 være lav. Det var det jeg fikk beskjed om og jeg stoler på han siden han jobber med stoffskifteproblematikk. Det jeg nevner her gjelder ndt og folk som bruker kun levaksin trenger ikke svare, det fungerer ikke på samme måte da ndt inneholder t3 mens levaksin ikke gjør det. Men dette er jo veldig betryggende å høre. Er akkurat det samme legen min sier, men jeg har blitt litt i tvil siden jeg har lest så mange ganger at t4 bør være på over 15. Fritt t3 er 4.9 og tsh er på 0.37, så da har jeg kanskje ltt å gå på ennå hvis tsh bør være mot null, Har ligget mot null noen ganger, men går fort over grensen til hjertebank og innvendig stress. Er ikke alltid så lett å finne rette balansen. Anonymkode: a512e...74a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #13 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville heller dratt til spesialist. På Balderklinikken er de godt vant med kombinasjonsdosering og kan gi medisinske råd. Jeg har på kun Levaxin riktignok lyttet til råd på type Sonjas stoffskifteforum - ble like syk av å gå lett overdosert som fastlegens mening om at underdosert var fint. Løsningen for meg ble en middelvei. Anonymkode: 319bd...21d Bruker Balderklinikken allerede og har gjort det i mange år. Ja, overdosert er heller ikke bra, Har vært det noen ganger, og det er helt pyton. Anonymkode: a512e...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #14 Del Skrevet 16. mai 2022 Ugresset skrev (7 timer siden): Dette er dog feil. Øker du medisinen vil tsh gå ned mot null. På ndt SKAL tsh være nede mot null. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa på facebook "Lavt stoffskifte - behandling med thyroid (ndt)" Har du en kilde på det? Jeg vet det er en sannhet i Facebookgruppa for Ndt at tsh kan være 0 uten at det er skadelig, men har ikke sett forskning på det. Anonymkode: d4eff...343 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #15 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruker Balderklinikken allerede og har gjort det i mange år. Ja, overdosert er heller ikke bra, Har vært det noen ganger, og det er helt pyton. Anonymkode: a512e...74a Men hvordan er din følte form da? Det er hva du må gå etter - sammen med blodprøver selvsagt. Anonymkode: 319bd...21d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 16. mai 2022 #16 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du en kilde på det? Jeg vet det er en sannhet i Facebookgruppa for Ndt at tsh kan være 0 uten at det er skadelig, men har ikke sett forskning på det. Anonymkode: d4eff...343 For meg er det kilde nok at endokrinologen jeg gikk til, overlege, sa det. Men nei, tsh kan ikke være 0, den må være målbar. Det er forskjell på <0,01(ikke målbar) og 0,01. Ikke målbar er det viktig å unngå pga benskjørhet, og sikkert mer, men det var det jeg fikk beskjed om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #17 Del Skrevet 16. mai 2022 Har du noen symptomer på at stoffskiftet er lavt, da? Er du plaget på noe vis? Det er jo ikke noe vits å jage etter verdiene i seg selv. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om tallene hvis formen er fin, hvordan man har det ved ulike nivåer er jo veldig individuelt. Anonymkode: f51de...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #18 Del Skrevet 16. mai 2022 Ugresset skrev (23 minutter siden): For meg er det kilde nok at endokrinologen jeg gikk til, overlege, sa det. Men nei, tsh kan ikke være 0, den må være målbar. Det er forskjell på <0,01(ikke målbar) og 0,01. Ikke målbar er det viktig å unngå pga benskjørhet, og sikkert mer, men det var det jeg fikk beskjed om. Jeg har osteoporose. Fikk det pga Graves, høyt stoffskifte. Jeg går jevnlig til kontroll på sykehuset. Var bekymret da jeg gikk over til NDT, men revmatologisk avdeling bryr seg ikke om suprimert tsh eller om ft3 er øverst i referanseverdien. De ga meg beskjed om at ft4 ikke måtte bli større enn 20. Jeg har gått på NDT i 10 år og har faktisk blitt bedre av osteoporose. Anonymkode: 3f47d...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #19 Del Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 0.11): Har du noen symptomer på at stoffskiftet er lavt, da? Er du plaget på noe vis? Det er jo ikke noe vits å jage etter verdiene i seg selv. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om tallene hvis formen er fin, hvordan man har det ved ulike nivåer er jo veldig individuelt. Anonymkode: f51de...3be Har hatt litt hjertebank, til tider vondt i brystet. Svake negler. Er veldig mye sulten, det er slitsomt, spiser enorme mengder mat. Skal sies at hjertebanken har roet seg etter et legebesøk. Ellers er l formen grei. Enig i at man ikke skal henge seg altfor mye opp i verdier, blir bare litt usikker når det står mange steder at fritt t4 bær være høyere. Og så er det vanskelig å vite hvilke ting som kommer fra stoffskiftet og hva som hadde vært der hvis man ikke hadde hatt det. Blir fort at man kobler alt til at man har en kronisk sykdom. Trøtt f.eks, er en normaltilstand, mange som er det ofte, men jeg forbinder det med stoffskifte eller jodmangel siden jeg hadde sterk jodmangel for mange år siden. Men har hatt gode perioder hvor tsh har vært høyere enn det den er nå, så ja, verdiene forteller ikke alt. Får stole litt mer på meg selv. Takk for svar. Anonymkode: a512e...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #20 Del Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 16.5.2022 den 22.26): Men hvordan er din følte form da? Det er hva du må gå etter - sammen med blodprøver selvsagt. Anonymkode: 319bd...21d Formen er grei. Skjedd veldig mye det siste året, så er litt usikker på hvilke symptomer som kommer fra stoffskiftet og hva som skyldes litt stress i kroppen, selv om dette selvsagt påvirker hverandre. Blir ikke ordentlig mett, er vel det som plager meg mest i hverdagen selv om jeg spiser mye. Og så synes jeg det mangler litt overskudd på treninga selv nå som jeg har kjempefine jernverdier. Tror kanskje jeg vurderer formen litt for mye, får prøve å ha et litt mer avslappet forhold til det. Anonymkode: a512e...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå