AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Utrolig deilig å slippe alt dette fjåset, blir sjokkert når jeg leser tråder om hysteri for noen er "utestengt" av å feire med tragiske venninnegjenger. Frokoster med alkohol(champagne), pjuk! Hvem faen drikker alkohol til frokost? Dagsfylla som nordmenn driver med heletiden, tenk på hvor som må drikke pga det er 17.mai. Grunnloven følges heller ikke av staten, demokratiet er jo borte snart. Hva er dette å feire? Anonymkode: 55e71...77e 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Jeg gjør heller ingen sånne ytre feire-ting. Det er en vanlig dag for min del og jeg kan uansett være gled for at vi feirer det vi gjør på denne dagen, uten å måtte delta i koret der ute. En verdig feiring uten alkohol er ok, men hysteriet som mange praktiserer det liker jeg ikke. Anonymkode: 8326d...d2c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Det er jo frivillig så du gjør som du vil. Vi andre som vil feire koser oss med hva vi vil uten at vi bryr oss så mye om hva andre måtte mene. Anonymkode: 830f2...070 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Utrolig deilig å slippe alt dette fjåset, blir sjokkert når jeg leser tråder om hysteri for noen er "utestengt" av å feire med tragiske venninnegjenger. Frokoster med alkohol(champagne), pjuk! Hvem faen drikker alkohol til frokost? Dagsfylla som nordmenn driver med heletiden, tenk på hvor som må drikke pga det er 17.mai. Grunnloven følges heller ikke av staten, demokratiet er jo borte snart. Hva er dette å feire? Anonymkode: 55e71...77e Hva legger du i å slippe? Er det noen som har tvunget deg til å drikke champagne til frokost? Gjelder det kun de med tragiske venninner? Grunnloven følges ikke av staten, demokratiet er borte? Dette må du forklare. Man feirer 17. mai fordi det er norges nasjonaldag. Folk må få lov til å feire den slik de ønsker. De aller fleste feirer den i lag med andre mennesker, slik de selv ønsker. Anonymkode: 87549...0cf 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Jeg er snart 50 år og har enda til gode å drikke alkohol på 17. mai.. Det er jo ikke champagnefrokost og vestkantungdom som ligger i rennesteinen i Telemarskbunaden sin som er slik folk flest feirer 17. mai. Det som er unikt med Norges nasjonaldagsfeiring er at det er fokus på barna, at vi har barnetog i stedet for militærparade blant annet. Her er det feiring med barna på skolen, lunsj med familien før man ser det lokale russetoget og tusle litt i Storgata (er bare ei gate her vi bor) og snakke med kjentfolk før man tar kvelden. Det er slik vi feirer 17. mai, og så må alle få feire eller ikke feire slik de selv ønsker. Men syns det blir feil å si at "nordmenn driver med dagsfylla på 17. mai" for det er bare en liten prosentandel som gjør det. Anonymkode: 1a553...f04 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Utrolig deilig å slippe alt dette fjåset, blir sjokkert når jeg leser tråder om hysteri for noen er "utestengt" av å feire med tragiske venninnegjenger. Frokoster med alkohol(champagne), pjuk! Hvem faen drikker alkohol til frokost? Dagsfylla som nordmenn driver med heletiden, tenk på hvor som må drikke pga det er 17.mai. Grunnloven følges heller ikke av staten, demokratiet er jo borte snart. Hva er dette å feire? Anonymkode: 55e71...77e Er du anti-vaxxer og tror Covid er et hoax? Anonymkode: b8ba5...017 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 Feirer ikke 17. Mai jeg heller. Anonymkode: ce75b...78b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 17 mai handler om å markere norges grunnlovsdag. Men sånn egentlig så er det bare et påskudd for å ha det koselig med familie og venner. Pynte seg, spise god mat og ha fri fra jobb. 17 mai kommer akkurat når våren er i full anmarsj også. Endelig er vinteren bak oss og vi kan se framover mot sol og sommer. Det ligger i vår nordiske hedenske beinmarg å markere årstider. Jeg tror det er med på å gjøre 17 mai til en større dag enn det egentlig er. Ingen andre land feirer grunnlovsdagen sin så heftig som vi gjør i Norge. Samtidig er det veldig mange nordmenn som knapt vet historien bak dagen. 😛 Selv skal jeg rømme til skogs. Vi feirer dagen laaaangt borte fra andre mennesker. Kakao og matpakke. Ingen bunad. Ingen champagnefrokost. Fjellsko. Fred og ro. Anonymkode: c42ed...6af 2
GlutheaMaxima Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 Jeg syns vi er heldige som lever i et så godt land, og nasjonaldagen er en ypperlig anledning til å feire akkurat det. Mest av alt er det en god unnskyldning for å møte folk man liker, og ha en litt annerledes og (forhåpentligvis) koselig dag. Om man ikke vil feire, er det naturligvis også greit. Men skjønner virkelig ikke hvorfor mange klager på at andre vil feire. Det er forøvrig normalt å reagere negativt på «utestenging» fra vennegjenger uansett om det er 17. mai eller en hvilken som helst annen dag. Jeg må jobbe på 17. mai, men skulle gjerne tatt en liten champagnefrokost med mine «tragiske» venner. Uten «dagsfylla», forøvrig. 1 2
Lea Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 Jeg skal ikke feire 17.mai fordi har ingen å feire med. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 Nå er barna mine tenåringer, så vi er ferdig med å stresse i byen for å se på toget. Men vi feirer 17 Mai hjemme med god mat og kos. Det er min perfekte 17. Mai etter mange år med barn i korps. Tenåringene skal sikkert ut med venner etterhvert Anonymkode: f45ce...aa3 1
Entern Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 Lea skrev (20 minutter siden): Jeg skal ikke feire 17.mai fordi har ingen å feire med. Ja litt sånn her og. Skal spise mat med 17. Mai vibber (rekesmørbrød, iskrem osv) og se a Nadia på tv (foretrekker a Haddy da men).
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #13 Skrevet 16. mai 2022 Jeg feirer 17.mai, men på min måte. Skal ikke se på noen tog, har ikke barn eller andre jeg kjenner i toget. Men skal kose meg hjemme med musserende vin og god sjokolade med NRK 17.mai-feiring i bakgrunnen. Jeg trenger ikke være med noen eller se på tog for å feire 17.mai. Anonymkode: d970f...e1e 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #14 Skrevet 16. mai 2022 Synes folk syter for mye, hva er problemet med å være litt alene f.eks? Deilig det vel. Har vært alene mang en 17 mai, koser meg med god mat og sjampanje. Nå har jeg barn og må gå på skolen, det går greit, men er ikke min favorittaktivitet... Anonymkode: 877a8...b61 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #15 Skrevet 16. mai 2022 Har vært gjennom alle typer feiringer. Heftige sjampanjefrokoster da vi var unge, litt stressende feiringer med barn osv. Nå er barna voksne, og det er svært rolig feiring. Drar på skolens feiring hvis det er godt vær. Anonymkode: d2358...d96
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #16 Skrevet 16. mai 2022 Det må være opp til enhver om de vil feire, og hvordan. Etter mange år med barn og aktiviteter, bake kaker og andre ting som vi foreldre tok del i . Nå kan jeg gjøre som jeg vil, og da drar jeg til Sverige 17 mai. Anonymkode: 556eb...d86 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #17 Skrevet 16. mai 2022 Vi er aldri ute på «feiring» som i å se på tog eller menge oss med de lokale på samfunnshuset. Vi griller med svigers, mye hyggeligere 🙂 folk får da gjøre som de vil. Men hvorfor det er nødvendig å gjøre et stort nummer ut av at man ikke feirer skjønner jeg ikke. Anonymkode: e6885...a15
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #18 Skrevet 16. mai 2022 Jeg er 49 og skal skåle med champis fra i 12 tiden i morgen. Gleder meg Anonymkode: 3ff65...516 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #19 Skrevet 16. mai 2022 Skal ikke feire jeg heller. Lenge siden jeg har likt 17. mai. Og ser jo bare i Ukraina nå at vi kan aldri vite hvor lenge vi lever i fred og frihet. Så å feire 17. mai og si at vi i Norge er så frie viser bare hvor naive nordmenn egentlig er 🤮 Anonymkode: 9f699...831
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #20 Skrevet 16. mai 2022 I og med at Norges selvstendighet gikk i graven med EØS-avtalen, skjønner jeg heller ikke hvorfor man må feire akkurat 17. mai - dagen har ingen relevans lenger, akkurat som 1. mai. Er man så opptatt av å feire landets grunnlov og selvstendighet, burde man tenkt over dette før man sluttet seg til EØS. Anonymkode: f1730...ba1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå