AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Hun er utrolig intelligent, og presterer så bra i ting hun gjør, men ikke når det gjelder sosiale anledninger. Der mangler hun sosiale antenner elns. Hadde et vors her om dagen, også kom vi alle inn på rusreformen, og hun sa høyt at «jeg liker ikke forslaget til den nye rusreformen. Den gjør sånn at narkiser tror at det er samfunnets feil at er prøver narkotika og blir narkiser etterpå. Det er deres egen feil». Vi kan alle være enige om at det er greit å være uenig om rusreformen, men det sitter ganske mange i det rommet der som enten har foreldre, eller selv har slitt med rusproblem (alkohol og narkotika). Dette sa hun høyt, og alle ble sjokka av det unntatt henne. Hun brydde seg ikke stort. Hvordan kan jeg si i fra¿? Uten at vi blir uvenner. Er jo glad i henne Anonymkode: 90de5...723
Gjest QL2yBCGXlW Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 Er faktisk enig med henne. Folk har opplevd mye vondt pga narkotika også, og hun kan være en av dem. Det kan ikke du vite. Du kan ikke vite hvorfor hun sa det. Jeg personlig forstår meg på henne fullt ut
anonymbruker2312 Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Ja, man kan forstå henne, kanskje hun selv har opplevd noe som gjorde at hun fikk lyst til å si det hun sa. Men - jeg er enig med TS her. Man må klare å passe på litt i alle fall i sosiale sammenhenger, spesielt med det man sier. Men et spørsmål: er hun slik ofte? Eller skjer det i ny og ne? Om hun oppfører seg slik ofte, så tror jeg nok du bør ta en prat med henne. Helt rolig og ikke med en streng tone - da kommer hun til å forstå. Det handler ikke ofte om hva man sier, men hvordan man sier det.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Forklar henne på en ordentlig måte hvorfor det er taktløst av henne. Forklar at det sitter folk der som gjerne har slitt med det samme, eller har noen nære og kjære som gjøre det, og at hun derfor bør ordlegge seg på en mer respektfull og forståelsesfull måte når hun ytrer en så bastant mening i plenum. Ellers så er det jo et fint tidspunkt å ta en samtale om det når hun faktisk kom med den lite empatiske kommentaren. Anonymkode: e3adb...47c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Men hun har jo rett. Det er deres egen feil, man kan ikke skylde på andre. Jeg røkte sigaretter i mange år i min ungdom. Det var min egen feil, samfunnet tvang meg ikke selv om 'de kule' skulle røyke. Men selvsagt litt sosialt uintelligent å buse ut med sånt på fest. Det er jeg helt enig i. Men det er nettopp derfor man ikke diskuterer politikk på fest hvor man ikke kjenner alle parter veldig godt. Folk vil ofte være uenige og på hver sin side av en sak, og med alkohol innabors, så forsvinner gjerne filtret. Anonymkode: 92b92...706 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: (...) men det sitter ganske mange i det rommet der som enten har foreldre, eller selv har slitt med rusproblem (alkohol og narkotika). Dette sa hun høyt, og alle ble sjokka av det unntatt henne. Hun brydde seg ikke stort. Hvordan kan jeg si i fra¿? Uten at vi blir uvenner. Er jo glad i henne Anonymkode: 90de5...723 Mulig hun er intelligent helt generelt, men hun har i hvert fall ikke satt seg inn i hva rusreformen går ut på. Ikke sikkert hun vil høre på deg. Men folk kan jo selv avgjøre om de synes hun er en person de gidder henge med fremover. Hvis ikke, så kan de la være å invitere henne. Anonymkode: 02d85...0b2 1
BobbySocks Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 Hun må da få ha sin egen mening OG få si den høyt. Regner med dere andre sa deres mening høyt og. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 Hun er ikke uten filter, hun er bare uenig med dere og sier noe høyt som de fleste tenker, men som ikke er akseptabelt å si. Jeg er for øvrig helt enig med venninnen din, møter regelmessig rusmisbrukere via jobb, og det er alle andre sin skyld at de ruser seg, alle andre sin skyld at de begynte med rus, alle andre sin skyld at de ikke slutter, samfunnet skylder dem ditt og datt. Skylder på alt og alle for det som har gått galt, tar niks, null og nada ansvar selv. Anonymkode: f9ab5...a15 3 2
Whistler Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 Vorspiel med sensur? Rusreformen er en offentlig sak. Uten filter er når venninna di ser at de sokkene dine ser ut som en levning fra boerkrigen, og jakka di hadde tatt seg langt bedre ut med seks liter vann i hver lomme. Ikke når man diskuterer sak. 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hun er utrolig intelligent, og presterer så bra i ting hun gjør, men ikke når det gjelder sosiale anledninger. Der mangler hun sosiale antenner elns. Hadde et vors her om dagen, også kom vi alle inn på rusreformen, og hun sa høyt at «jeg liker ikke forslaget til den nye rusreformen. Den gjør sånn at narkiser tror at det er samfunnets feil at er prøver narkotika og blir narkiser etterpå. Det er deres egen feil». Vi kan alle være enige om at det er greit å være uenig om rusreformen, men det sitter ganske mange i det rommet der som enten har foreldre, eller selv har slitt med rusproblem (alkohol og narkotika). Dette sa hun høyt, og alle ble sjokka av det unntatt henne. Hun brydde seg ikke stort. Hvordan kan jeg si i fra¿? Uten at vi blir uvenner. Er jo glad i henne Anonymkode: 90de5...723 Du har misforstått på alle nivåer, så undres litt på hvordan det står til med ditt intellekt. Og så lurer jeg på hvilket miljø du er i hvor enten foreldrene, eller barna sliter med rusproblem og narkotika. Anonymkode: fdcbb...cde 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hun er utrolig intelligent, og presterer så bra i ting hun gjør, men ikke når det gjelder sosiale anledninger. Der mangler hun sosiale antenner elns. Hadde et vors her om dagen, også kom vi alle inn på rusreformen, og hun sa høyt at «jeg liker ikke forslaget til den nye rusreformen. Den gjør sånn at narkiser tror at det er samfunnets feil at er prøver narkotika og blir narkiser etterpå. Det er deres egen feil». Vi kan alle være enige om at det er greit å være uenig om rusreformen, men det sitter ganske mange i det rommet der som enten har foreldre, eller selv har slitt med rusproblem (alkohol og narkotika). Dette sa hun høyt, og alle ble sjokka av det unntatt henne. Hun brydde seg ikke stort. Hvordan kan jeg si i fra¿? Uten at vi blir uvenner. Er jo glad i henne Anonymkode: 90de5...723 Syns hun er kul som er ærlig? Anonymkode: f3137...b89 2
Gjest theTitanic Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hun er utrolig intelligent, og presterer så bra i ting hun gjør, men ikke når det gjelder sosiale anledninger. Der mangler hun sosiale antenner elns. Hadde et vors her om dagen, også kom vi alle inn på rusreformen, og hun sa høyt at «jeg liker ikke forslaget til den nye rusreformen. Den gjør sånn at narkiser tror at det er samfunnets feil at er prøver narkotika og blir narkiser etterpå. Det er deres egen feil». Vi kan alle være enige om at det er greit å være uenig om rusreformen, men det sitter ganske mange i det rommet der som enten har foreldre, eller selv har slitt med rusproblem (alkohol og narkotika). Dette sa hun høyt, og alle ble sjokka av det unntatt henne. Hun brydde seg ikke stort. Hvordan kan jeg si i fra¿? Uten at vi blir uvenner. Er jo glad i henne Anonymkode: 90de5...723 Forsåvidt enig med venninnen din. I dag skal alt unnskyldes og alle skal få aksept for sine dårlige valg.. skjønner ikke hvordan folk skal bli friske av å unnskylde avhengighetene sine hver eneste dag. Vi ser det samme med sterkt overvektige og røykere. Uvanene normaliseres og forherliges med at man er bra som man er. Som Sanna Saromaa skrev: det er ikke det estetiske eller hva andre syntes som er problemet. Problemet er å forherlige en livsstil som ødelegger helsen og fører til sykdom og tidlig død. Venninnen din kunne droppet ordet narkis og heller sagt rusmisbrukere. Ingen grunn til å være nedlatende. Rusmisbrukere er mennesker de også og det er årsaker til at valg blir gjort. Likevel er alle ansvarlige for sine valg og enda mer ansvarlige for hver dag de fortsetter å gjøre dem. Det er en mulighet til å endre sine valg hver eneste dag. Å ikke velge er også et valg man tar.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #13 Skrevet 16. mai 2022 Hun sa sin mening, og det har hun sin fulle rett til. Anonymkode: 22c75...c81 1
Carrot Skrevet 16. mai 2022 #14 Skrevet 16. mai 2022 VErden er på vei å bli hårsår, folk takler ikke at andre har en annen mening og blir krenket - jeg syns menneker som ikke lar seg begrense av dette og som våger si det de tenker er et friskt pust i en slik verden så jeg heier på henne... 1 1
Entern Skrevet 16. mai 2022 #15 Skrevet 16. mai 2022 Venninna høres oppegående og klok ut og har for øvrig helt rett 👍 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå