Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen min slo opp for noen år siden i sommer. Vi har et barn i lag og et godt forhold. Jeg slet med personlige problemer som var en del av grunnen til av vi slo opp, i tillegg til at vi begge hadde mistet følelsene for hverandre. Jeg har aldri kommet over henne, og jeg har i dag veldig sterke følelser for henne. Jeg elsker henne mer enn noe annet, så mye at tanken på at hennes følelser ikke er gjensidig gjør vondt. Hun sier at hun skulle ønske hun hadde følelser for meg men hun får det ikke til. Og det forstår jeg. 

Er det noe jeg kan gjøre for å bringe følelsene tilbake eller for at hun kan få noe interesse for meg?

Vi tilbringer mye tid i lag når jeg er hjemme og vi har det fint i lag men jeg kan ikke nøye meg med å være vennen hennes resten av livet. Da tar jeg sakte men sikkert knekken på meg selv. 

Trenger virkelig hjelp. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er svaret enkelt, nei du kan ikke gjøre noe med det. Hvis hun ikke føler det hun trenger for å være sammen med deg så må du sette pris på at hun er ærlig og sier det rett ut til deg slik at du vet åssen ståa er.

Her må du jobbe deg bort fra det å slippe løs følelsene dine hver gang du ser henne, du må videre og rette fokus og energi på de tingene du kan påvirke og velge selv😉

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar. Ikke det svaret jeg ønsket men sikkert det jeg trenger 😅 Jeg forstår at hun ikke kan trylle frem følelser, men er det noe jeg kan gjøre for å endre hennes syn på meg? 

Skrevet
John McClane skrev (15 minutter siden):

Her er svaret enkelt, nei du kan ikke gjøre noe med det. Hvis hun ikke føler det hun trenger for å være sammen med deg så må du sette pris på at hun er ærlig og sier det rett ut til deg slik at du vet åssen ståa er.

Her må du jobbe deg bort fra det å slippe løs følelsene dine hver gang du ser henne, du må videre og rette fokus og energi på de tingene du kan påvirke og velge selv😉

Takk for svar. Ikke det svaret jeg ønsket men sikkert det jeg trenger 😅 Jeg forstår at hun ikke kan trylle frem følelser, men er det noe jeg kan gjøre for å endre hennes syn på meg

Skrevet
Maskinist skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Ikke det svaret jeg ønsket men sikkert det jeg trenger 😅 Jeg forstår at hun ikke kan trylle frem følelser, men er det noe jeg kan gjøre for å endre hennes syn på meg

Vet du, det beste er å vise henne at du respekterer hennes følelser og ærlighet samt hennes vennskap. Vis at du er voksen nok til å ta deg av deres barn og deg selv og at du ikke ligger med alt du kommer over men vis at du klarer å være alene slik at hun ser at du snakker sant og ikke er desperat.

Så vis at du har karakter, selvtillit og integritet og først av alt er en god far!

Elsk deg selv, hvis ikke du gjør det vil ingen kvinne kunne finne en grunn heller.....

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
John McClane skrev (10 minutter siden):

Vet du, det beste er å vise henne at du respekterer hennes følelser og ærlighet samt hennes vennskap. Vis at du er voksen nok til å ta deg av deres barn og deg selv og at du ikke ligger med alt du kommer over men vis at du klarer å være alene slik at hun ser at du snakker sant og ikke er desperat.

Så vis at du har karakter, selvtillit og integritet og først av alt er en god far!

Elsk deg selv, hvis ikke du gjør det vil ingen kvinne kunne finne en grunn heller.....

Takk! Det var et svar jeg trengte! Og jeg trengte å høre det fra noen andre enn familie og venner. 

Jeg er ute på båt nå men når jeg kommer hjem så vet jeg ikke om hun trenger hjelp eller ikke. Når hun har datteren vår så har jeg pleid å være hos de og hjelpe til med mat og pass slik at hun kan trene eller gå tur. Ofte så sover jeg der me de. Rekner med jeg burde slutte med det? Vil egentlig ikke slutte å hjelpe henne men vil heller ikke at hun skal ta meg for gitt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Maskinist skrev (32 minutter siden):

Takk! Det var et svar jeg trengte! Og jeg trengte å høre det fra noen andre enn familie og venner. 

Jeg er ute på båt nå men når jeg kommer hjem så vet jeg ikke om hun trenger hjelp eller ikke. Når hun har datteren vår så har jeg pleid å være hos de og hjelpe til med mat og pass slik at hun kan trene eller gå tur. Ofte så sover jeg der me de. Rekner med jeg burde slutte med det? Vil egentlig ikke slutte å hjelpe henne men vil heller ikke at hun skal ta meg for gitt. 

Vel, det dreier seg om hårfin balanse her og det er vanskelig å finne den rette troverdige holdningen så lenge du egentlig ligger flat etter henne. Jeg vil anbefale deg å konsentrere deg om din datter og prøve å sakte fjerne den forutsigbare versjonen av deg som hun nå kjenner veldig godt. Hun vet nok veldig godt at du overnatter osv fordi du vil være nær henne fordi du er forelsket. Så ja, slutt med overnattinger så fremt  det ikke er andre grunner for det. Fortsett å være blid og hjelpsom men ta sakte men sikkert tilbake litt tid til deg selv på en troverdig måte. Det er ingen vits å gjøre det hvis din eks skjønner at du bare spiller og prøver å gjøre deg interessant, hun må tro på det. Vis at selvtilliten vokser sakte men sikkert, vis at du ikke trenger andre jenter, da er du mann og det er noe kvinner finner sexy. Derfor gjør dette litt sakte over tid for da er det troverdig, så må du slutte å hoppe når hun sier hopp, ikke ligge flat. Vis at nå er det du og din datter som er i fokus, du må ta ansvar for deg og henne ellers kan du ikke være en god far. Men ikke si dette til din eks, bare endre litt og litt og spør hun så må du svare at du respekterer hennes valg og at du derfor må fokusere på datter/deg og ellers venner etc selv om du bryr deg og er din eks gode venn. 

Skjønner? Bare spørre om du lurer på noe mer, bare hyggelig det

• Liker 6
Skrevet
John McClane skrev (12 minutter siden):

Vel, det dreier seg om hårfin balanse her og det er vanskelig å finne den rette troverdige holdningen så lenge du egentlig ligger flat etter henne. Jeg vil anbefale deg å konsentrere deg om din datter og prøve å sakte fjerne den forutsigbare versjonen av deg som hun nå kjenner veldig godt. Hun vet nok veldig godt at du overnatter osv fordi du vil være nær henne fordi du er forelsket. Så ja, slutt med overnattinger så fremt  det ikke er andre grunner for det. Fortsett å være blid og hjelpsom men ta sakte men sikkert tilbake litt tid til deg selv på en troverdig måte. Det er ingen vits å gjøre det hvis din eks skjønner at du bare spiller og prøver å gjøre deg interessant, hun må tro på det. Vis at selvtilliten vokser sakte men sikkert, vis at du ikke trenger andre jenter, da er du mann og det er noe kvinner finner sexy. Derfor gjør dette litt sakte over tid for da er det troverdig, så må du slutte å hoppe når hun sier hopp, ikke ligge flat. Vis at nå er det du og din datter som er i fokus, du må ta ansvar for deg og henne ellers kan du ikke være en god far. Men ikke si dette til din eks, bare endre litt og litt og spør hun så må du svare at du respekterer hennes valg og at du derfor må fokusere på datter/deg og ellers venner etc selv om du bryr deg og er din eks gode venn. 

Tusen hjertelig takk for disse rådene! Dette trengte jeg sårt. Du treffer spikeren på hodet med alt du skriver. Jeg har kjent på det selv men jeg har ikke forstått det slik som jeg gjør når. Jeg håper bare jeg greier å følge tipsene dine når jeg kommer hjem. Jeg kjenner meg selv så godt at om hun vil at jeg skal være med henne (hun liker ikke å være alene) så sier jeg naturligvis ja. Men jeg kommer jo ingen vei med det. Jeg skal i hvertfall prøve å følge rådene dine. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du fortalt dette til henne? Kan jo tenkes at hun deler samme følelser for deg men at noen må ta initiativ? i alle fall kan det føre til at hun begynner å tenke i de baner. Si at du fortsatt elsker henne og at du er villig til å vente på henne om hun trenger tid. dersom dere er gode venner og er mye sammen og har et barn er det mange grunner til at det kan løse seg...

Anonymkode: dc9f5...836

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å tilbring tid med henne.  

Få deg en jobb på land så du kan ha mye samvær med barnet ditt hos deg. 

Skaff deg et liv utenom jobb og henne. 

Anonymkode: bb3c9...444

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du fortalt dette til henne? Kan jo tenkes at hun deler samme følelser for deg men at noen må ta initiativ? i alle fall kan det føre til at hun begynner å tenke i de baner. Si at du fortsatt elsker henne og at du er villig til å vente på henne om hun trenger tid. dersom dere er gode venner og er mye sammen og har et barn er det mange grunner til at det kan løse seg...

Anonymkode: dc9f5...836

Hun vet det godt. Jeg er ikke redd for å fortelle henne hva jeg føler for henne. Hun skulle ønske ting var annerledes, at hennes følelser var gjensidige. Da hadde alt vært lettere. Men så lenge hun ikke føler det samme så blir det ikke rett. Og det er jeg helt enig i. Jeg vil ikke være i lag med noen som ikke elsker meg like mye som jeg elsker hun. Jeg er villig til å vente, det har jeg gjort en stund og det kommer jeg til å gjøre fremover. Det som er tungt med det er at jeg sliter med overtenking (er redd for at hun skal finne noen andre) og da blir jeg mer opptatt av hva som skjer i hennes liv enn i mitt. Da blir det jo og til at jeg sikkert blir innpåsliten og ikke lar henne finne ut av ting. Om jeg bare kunne sluppet taket litt så hadde ting blitt bedre både for henne og meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Slutt å tilbring tid med henne.  

Få deg en jobb på land så du kan ha mye samvær med barnet ditt hos deg. 

Skaff deg et liv utenom jobb og henne. 

Anonymkode: bb3c9...444

Er på siste turen for sesongen nå, så da er jeg i land resten av året. Kommer nok til å prioritere meg og datteren vår når jeg er hjemme igjen. Har og et hus jeg skal pusse opp så da blir jeg nok opptatt med det. 

• Nyttig 2
Skrevet
John McClane skrev (13 timer siden):

Maskinist skrev (13 timer siden):

Tusen hjertelig takk for disse rådene! Dette trengte jeg sårt. Du treffer spikeren på hodet med alt du skriver. Jeg har kjent på det selv men jeg har ikke forstått det slik som jeg gjør når. Jeg håper bare jeg greier å følge tipsene dine når jeg kommer hjem. Jeg kjenner meg selv så godt at om hun vil at jeg skal være med henne (hun liker ikke å være alene) så sier jeg naturligvis ja. Men jeg kommer jo ingen vei med det. Jeg skal i hvertfall prøve å følge rådene dine. 

Kjære Maskinist og John MacClane

Samtalen mellom de to er noko av det mest ekte, rørande og fine eg har lese på KG nokon gong! 

JA til fleire menneske (av alle kjønn) som dykk! 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
Maskinist skrev (15 timer siden):

Jeg og eksen min slo opp for noen år siden i sommer. Vi har et barn i lag og et godt forhold. Jeg slet med personlige problemer som var en del av grunnen til av vi slo opp, i tillegg til at vi begge hadde mistet følelsene for hverandre. Jeg har aldri kommet over henne, og jeg har i dag veldig sterke følelser for henne. Jeg elsker henne mer enn noe annet, så mye at tanken på at hennes følelser ikke er gjensidig gjør vondt. Hun sier at hun skulle ønske hun hadde følelser for meg men hun får det ikke til. Og det forstår jeg. 

Er det noe jeg kan gjøre for å bringe følelsene tilbake eller for at hun kan få noe interesse for meg?

Vi tilbringer mye tid i lag når jeg er hjemme og vi har det fint i lag men jeg kan ikke nøye meg med å være vennen hennes resten av livet. Da tar jeg sakte men sikkert knekken på meg selv. 

Trenger virkelig hjelp. 

Vel,for at vi skal hjelpe deg ,så må du være ærlig her inne på HVA de personlige problemene du hadde som bidro til bruddet . ? 

Hva var de ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinist skrev (14 timer siden):

Takk for svar. Ikke det svaret jeg ønsket men sikkert det jeg trenger 😅 Jeg forstår at hun ikke kan trylle frem følelser, men er det noe jeg kan gjøre for å endre hennes syn på meg? 

Nei, dessverre... jeg er lei for det, vet hvordan du har det. Alt du kan gjøre er å leve livet ditt for deg selv, som best du kan, gå videre. 

Anonymkode: 616a9...96e

AnonymBruker
Skrevet
Maskinist skrev (13 timer siden):

Du kan i allefall ikke være der for henne når og fordi hun trenger det, da er dere på en måte viklet inn i ett halvveis forhold som ikke går noe sted fordi det er greit som det er, for henne. Hun får hjelp når hun trenger og hun vet hun har deg fordi du elsker henne. Det er en emosjonell trygghet hun ikke trenger å ha, dere må begge bli selvstendige her. Du har fått helt strålende råd over her, ta tilbake deg selv, fokuser på datteren og ikke vær så tilgjengelig for henne. Sakte og sikkert tilbake i egen energi. 

• Hjerte 2
Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)
Maskinist skrev (14 timer siden):

Vil egentlig ikke slutte å hjelpe henne men vil heller ikke at hun skal ta meg for gitt. 

Det tror jeg allerede hun gjør. Det virker som hun vet akkurat hvor hun har deg, i sin hule lomme, kanskje mer enn noengang før. Det tror jeg er problemet ditt. For du har egentlig gitt henne en god grunn for å ikke knytte seg opp mot deg igjen, ettersom hun ser gevinsten hun har ved å ikke gjøre det. Hun har alt å tape på det faktisk.

At du stiller opp og holder deg nær henne slik du gjør vedlikeholder og forsterker også dine følelser ovenfor henne.

Tror du må sette mer grenser både ovenfor deg selv og ikke minst henne, samt distansere deg litt. Ikke på en brå og brutal måte, men ved å si mer nei, ved å ikke bruke tid på henne og hennes behov og ved å slutte å tilby deg, samtidig som distanseringen skjer med godt mot og godt humør i den beste versjonen av deg selv med fokus på barnets premisser.

"Du vet ikke hva du har før du har mistet det", er det noe som heter. Det har du opplevd og lider stor sorg for, nå er det hennes tur til å oppleve det samme. Distansering tror jeg er din eneste måte å få henne tilbake på. Ironisk nok. Men kanskje sørger distanseringen for at du kommer over henne også. En multiløsning på situasjonen, altså.

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet
Maskinist skrev (31 minutter siden):

Hun vet det godt. Jeg er ikke redd for å fortelle henne hva jeg føler for henne. Hun skulle ønske ting var annerledes, at hennes følelser var gjensidige. Da hadde alt vært lettere. Men så lenge hun ikke føler det samme så blir det ikke rett. Og det er jeg helt enig i. Jeg vil ikke være i lag med noen som ikke elsker meg like mye som jeg elsker hun. Jeg er villig til å vente, det har jeg gjort en stund og det kommer jeg til å gjøre fremover. Det som er tungt med det er at jeg sliter med overtenking (er redd for at hun skal finne noen andre) og da blir jeg mer opptatt av hva som skjer i hennes liv enn i mitt. Da blir det jo og til at jeg sikkert blir innpåsliten og ikke lar henne finne ut av ting. Om jeg bare kunne sluppet taket litt så hadde ting blitt bedre både for henne og meg. 

Jeg vet det er vanskelig men du kan ikke vente på henne. Du må gå videre som i at du må slippe dette og bare la det fare. Blir det dere så blir det dere, men venter du så kan du faktisk risikere å vente i årevis forgjeves. Klarer du å slutte å prøve å kontrollere det og slippe det, og bygge ditt eget liv, så kanskje setter det tanker og refleksjoner i kok hos henne. Slik det er nå slipper hun å egentlig ta noe stilling til noe, for du er jo der uansett, og venter. 

Skrevet
Havspeil skrev (22 minutter siden):

Vel,for at vi skal hjelpe deg ,så må du være ærlig her inne på HVA de personlige problemene du hadde som bidro til bruddet . ? 

Hva var de ? 

Jeg hadde det ikke godt med meg selv. Var bekymret for økonomien vår, (jeg gikk på skole og hun var gravid) jeg hadde gått opp 20 kg på et år så jeg hadde lav selvtillit, vi gjorde mindre romantiske ting i lag noe som jeg følte på, det var rett og slett lite tak i meg. Jeg slet og med en langvarig depresjon som kom fra denne perioden. At jeg var deprimert visste hverken hun eller jeg fordi den kom over lengre tid. Jeg fant ut at jeg hadde vært deprimert i fjor når jeg gikk til psykolog. Da hadde det gått så langt at jeg ikke ville leve lenger. Jeg er bedre nå, men kan ha noen tunge dager i ny og ne. Jeg har det hvertfall fint når jeg er med eksen og barnet vårt. Da er jeg virkelig lykkelig og jeg er positiv og engasjert hele tiden når jeg er rundt henne. 

Jeg var ikke på en god plass i livet når vi slo opp og jeg skjønner at hun ikke ville være med meg. Jeg var skikkelig kjip og hun fortjente bedre. I dag så føler jeg at vi har det fantastisk i lag og jeg er storm forelsket. Men det er den ene tingen som mangler fra hennes side for at det skal bli oss, sier hun hvertfall selv. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei, dessverre... jeg er lei for det, vet hvordan du har det. Alt du kan gjøre er å leve livet ditt for deg selv, som best du kan, gå videre. 

Jeg begynner å innse at det er det jeg må gjøre. Selv om det er helt motsatt av det jeg virkelig vil. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...