AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Jeg drikker sikkert minst 3 liter om dagen nå, det kan da ikke være bra å drikke så mye? Men jeg er veldig tørst, på den måten at jeg må ha drikke.. Det går mest i cola zero, sukkerfri saft, litt juice og litt vann. Dette har tatt seg opp de siste månedene. Ellers er kosten den samme, så jeg spiser ikke noe, feks mye sterk mat, som tilsier at jeg skal bli så tørst. Anonymkode: d4b0a...eba
malifika Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg drikker sikkert minst 3 liter om dagen nå, det kan da ikke være bra å drikke så mye? Men jeg er veldig tørst, på den måten at jeg må ha drikke.. Det går mest i cola zero, sukkerfri saft, litt juice og litt vann. Dette har tatt seg opp de siste månedene. Ellers er kosten den samme, så jeg spiser ikke noe, feks mye sterk mat, som tilsier at jeg skal bli så tørst. Anonymkode: d4b0a...eba Sjekk langtids blodsukkeret ditt. Tørste er et av de første og mest vanlige tegnene på diabetes. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 Sjekk deg for diabetes. https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/symptomer/ Anonymkode: 365b2...e05
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 Ts her. Jeg har innimellom målt blodsukkeret mitt, for gøy, da min mor har diabetes 2, men de gangene har det vært fint. Altså, det er snakk om 2-3 ganger. Målte det nå, og da var det 6,1, og det er jo innafor.. Kan langtidsmåling vise noe annet? Anonymkode: d4b0a...eba
Ugresset Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Jeg har innimellom målt blodsukkeret mitt, for gøy, da min mor har diabetes 2, men de gangene har det vært fint. Altså, det er snakk om 2-3 ganger. Målte det nå, og da var det 6,1, og det er jo innafor.. Kan langtidsmåling vise noe annet? Anonymkode: d4b0a...eba Ja, det kan det, men lite sannsynlig. Hvor lenge siden er det du spiste sist? Siden det nå er 6,1? Har du begynt på nye medisiner? Har du endret kostholdet, begynt å spise mer/mindre av noe? Tenker da spesielt på mat med mye salt, ikke nødvendigvis sterkt som du nevner. Har du begynt å trene/trene annerledes? Dette kan eventuelt ha innvirkning på væskebalansen i kroppen og dermed gjøre deg tørst. Er fargen på urinen lys eller mørk? Det vil gi svar på om du drikker nok i forhold til hva kroppen trenger. Har du diabetes vil urinen lukte søtt og være lys på fargen. Uansett, økt tørste over tid bør sjekkes av legen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 Ugresset skrev (1 minutt siden): Ja, det kan det, men lite sannsynlig. Hvor lenge siden er det du spiste sist? Siden det nå er 6,1? Har du begynt på nye medisiner? Har du endret kostholdet, begynt å spise mer/mindre av noe? Tenker da spesielt på mat med mye salt, ikke nødvendigvis sterkt som du nevner. Har du begynt å trene/trene annerledes? Dette kan eventuelt ha innvirkning på væskebalansen i kroppen og dermed gjøre deg tørst. Er fargen på urinen lys eller mørk? Det vil gi svar på om du drikker nok i forhold til hva kroppen trenger. Har du diabetes vil urinen lukte søtt og være lys på fargen. Uansett, økt tørste over tid bør sjekkes av legen. Jeg spiste i 9tiden, så det er jo noen timer siden. Jeg har ikke merket at det lukter søtt av urinen, men den er ganske lys, men det kommer gjerne av at jeg drikker så mye? Jeg skal til legen på onsdag, for noe annet, men jeg kan jo nevne det. Takker for svar, i natten!🙏 Anonymkode: d4b0a...eba
Ugresset Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 Tviler på det er diabetes du har da, men like greit å få det sjekket. Legen kan sikkert ta noen andre prøver også for å utelukke sykdom. Ved stort væskeinntak skal jo urinen være lys, det betyr at du ikke er dehydrert og at kroppen får den væsken den skal ha. Men for mye er heller ikke bra da det gjør at du mister mye elektrolytter og mineraler. Men så lenge den ikke lukter søtt eller har en rar farge så er det forhåpentligvis ikke noe galt,. Men snakk med legen til onsdag
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 3 liter er ikke så mye. I tillegg drikker du masse brus som inneholder koffein og er dehydrerende attpåtil god smak som gjør at du har lyst på mer. Hvis du slutter med den så ser du nok at du ikke drikker 3 liter vann til dagen. Anonymkode: 7b189...8d3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg spiste i 9tiden, så det er jo noen timer siden. Jeg har ikke merket at det lukter søtt av urinen, men den er ganske lys, men det kommer gjerne av at jeg drikker så mye? Jeg skal til legen på onsdag, for noe annet, men jeg kan jo nevne det. Takker for svar, i natten!🙏 Anonymkode: d4b0a...eba Jeg har diabetes type 2 og har aldri merket at det lukter søtt av urinen. Har heller ikke fått beskjed fra legen at jeg har hatt sukker i urin før jeg startet på en medisin som gjorde at jeg fikk mer sukker i urin. Høyt inntak av væske gjør urinen lysere. Tørste er veldig vanlig symptom på diabetes og siden du har det i familien, så tenker jeg at du bør få målt langtidsblodsukker hos legen. Men det kan selvsagt være andre grunner til tørste. Feks hvis en har mye diaré. Nyrer. Nevn det for legen din, så tar nok han de nødvendige blodprøver av deg. Lykke til! Anonymkode: 31891...b55
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 Jeg blir ekstra tørst av cola zero, sukkerfri saft og juice. Spesielt sukkerfri saft. Er du like tørst hvis du bare drikker vann? Anonymkode: ede3d...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 Bytt ut brusen med vann Anonymkode: f3e38...23f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #13 Skrevet 16. mai 2022 Jeg trodde at jeg hadde diabetes fordi jeg var tørst hele tida. Dette pågikk i årevis. Viste seg at jeg hadde Sjøgrens. Tørre slimhinner i munn og svelg, i begynnelsen kjentes det som tørste. Anonymkode: d9b1a...e5f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå