AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Vurderer å skifte felt og utdanne meg til elektriker. Men så slår det meg at jeg vet jo så lite om hvordan hverdagen blir. Vet jo at ingen arbeidsplass er lik selv om det er samme yrke, men fortell det du kan. Er så redd for å miste det sosiale. At jeg reiser hjemmefra, får oppdrag online og møter ingen kollegaer. Så kan du kanskje også fortelle om det er vanlig med et "kontor" som man starter dagen ved? Eller om det er like vanlig å jobbe i team som alene? Føles det styrete å reise rundt til nye steder hele tiden? (Hadde folk kunnet ta med oppdragene til meg istedenfor hadde jeg ikke vært i tvil 😂. Vil jo helst jobbe og ikke bruke tid på å farte rundt) Selve jobben er gøy, jeg lurer igrunn mest på alt rundt 😅 Anonymkode: 26547...12b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 *Opp* Var nok litt for sent da jeg først postet 😅 TS Anonymkode: 26547...12b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Jeg har jobbet som elektriker Der jeg var møtte man somregel opp på kontoret/lageret på morgenen og fikk utdelt hvilke jobber vi skulle på, eller møttes for å hente utstyr osv om vi var på prosjekter som varte over flere dager. En elektrikerbedrift har oftest flere serviceområder som service (hjemme hos folk, fikse ting/oppgradere), næringsbygg, industri og skip. Om man er på et nytt næringsbygg som feks en skole, sykehus eller kontorbygning så møter man gjerne direkte der om morgenen. Jobben i seg selv er veldig varierende, alt fra feks bygge kabelgater, trekke kabel/rør, legge varmekabel, feilsøke, koble og planlegge. Du kommer ikke til å jobbe alene fra starten av, du er alltid sammen med noen og lærer mye av de du jobber med. Er man på prosjekter jobber man også sammen både med kollegaer å andre disipliner som feks tømrer, rørlegger osv så tror ikke du skal frykte for at du blir gående alene Anonymkode: 95b56...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Kjenner mest til skipselektrinere, og de jobber 1:1 rotasjon (antall dager jobbet = antall dager fri). Ingen fare for manglende sosialisering!😄. De bytter på å jobbe i maskin og hotell, og bytter på å være på tilkalling om natten. Et nært familiemedlem jobber som elektriker på anlegg. De pendler og bor på brakke 5 dager i uken. Lange dager, men godt betalt. Anonymkode: c084f...c2f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 2 år i lære, hatet det. 🤣Var helt jævlig, slutta rett før fagbrevet, studerte videre. Var bare ikke min ting, + arbeidsmiljøet var litt ødelagt og jobben var tøff. Men det er meg da, folk er annerledes, kjenner folk som fortsatt jobber med det og de har gjort det i mange år og de trives veldig godt. Prøv det, før du bestemmer deg, så finner du ut om det er noe for deg. 😊 Anonymkode: 06e30...5e8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 2 år i lære, hatet det. 🤣Var helt jævlig, slutta rett før fagbrevet, studerte videre. Var bare ikke min ting, + arbeidsmiljøet var litt ødelagt og jobben var tøff. Men det er meg da, folk er annerledes, kjenner folk som fortsatt jobber med det og de har gjort det i mange år og de trives veldig godt. Prøv det, før du bestemmer deg, så finner du ut om det er noe for deg. 😊 Anonymkode: 06e30...5e8 Eg jobba båda service og industrianlegg. Anonymkode: 06e30...5e8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eg jobba båda service og industrianlegg. Anonymkode: 06e30...5e8 Og hverdagen var som regel oppmøte på kontoret, henting av utstyr fra lagret, er man service så drar man ut på oppdrag til kunder, anlegg er somregel på en byggeplass eller den delen. Arbeidet kan være alt ifra feilsøking, reparering til riving mye annerledes. Kommer an på oppdrag og proskjektet🤷♂️ Anonymkode: 06e30...5e8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 Takk for svar alle sammen. At det er et felles oppmøtested er faktisk utrolig viktig, så det var godt å høre. Skal tenke serøst på det 😃 TS Anonymkode: 26547...12b
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 9.15): Takk for svar alle sammen. At det er et felles oppmøtested er faktisk utrolig viktig, så det var godt å høre. Skal tenke serøst på det 😃 TS Anonymkode: 26547...12b Endte du opp med det? For er samme båten selv!! 😄 Anonymkode: e8155...22a 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:50 #10 Skrevet tirsdag kl 10:50 Er ikke elektriker selv (er ingeniør som jobber med prosjekter for kunder i industrien), men jobber mye med elektrikere i industrien. Og en "elektriker" kan jobbe med enormt mye forskjellig. Fra huselektrikere, til de som bare installerer ladebokser, til elektrikere som jobber på kommunale og private bygg, til elektrikere i industrien som jobber på maskiner og produksjonsutstyr, til tavlebyggere, til skipselektrikere, osv. Og jobber du innen et område kan du ofte ha nesten ingen kompetanse innenfor et annet siden det er så forskjellig. F.eks når vi leier inn lokale elektrikere som vanligvis jobber med huselektro til et prosjekt i industrien kommer det fram mye rare feil på grunn av manglende kunnskap og erfaring innen industri. Anonymkode: 745f8...050
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:47 #11 Skrevet tirsdag kl 11:47 Jeg er spesialsykepleier som faktisk har fått en utrolig lyst til å bli elektriker! Men jeg kan ingenting om det, vet ikke engang om det er mulig for meg å bli det? Jeg har vel ikke rett på noe voksenopplæring eller noe. Hvordan er veien for en på snart 40 som vil bytte yrkesvei? Anonymkode: 944a8...9b6 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:12 #12 Skrevet tirsdag kl 12:12 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er spesialsykepleier som faktisk har fått en utrolig lyst til å bli elektriker! Men jeg kan ingenting om det, vet ikke engang om det er mulig for meg å bli det? Jeg har vel ikke rett på noe voksenopplæring eller noe. Hvordan er veien for en på snart 40 som vil bytte yrkesvei? Anonymkode: 944a8...9b6 Har ikke peiling på hvordan man gjør dette, men er du sikker på at du har økonomi og motivasjon til å gjøre noe slik i en så høy alder? Du må jo da leve uten lønn mens du tar grunnutdanningen, og med lite lønn mens du er lærlig, også starter du med null i ansinitet og dermed ganske lav lønn etter det. Kan nok være mange arbeidsgivere som er skeptisk til å ansette en så gammel person uten erfaring også, eller gi lærlingplass til en for den saks skyld. Anonymkode: 745f8...050
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:53 #13 Skrevet tirsdag kl 19:53 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er spesialsykepleier som faktisk har fått en utrolig lyst til å bli elektriker! Men jeg kan ingenting om det, vet ikke engang om det er mulig for meg å bli det? Jeg har vel ikke rett på noe voksenopplæring eller noe. Hvordan er veien for en på snart 40 som vil bytte yrkesvei? Anonymkode: 944a8...9b6 Hvorfor vil du bli det, om du ikke kan noe som helst om det? Ble bare litt nysgjerrig. Det er ikke en vanskelig utdanning, men det er ofte en praktisk jobb som kanskje ikke er for alle. Men, som noen er inne på, det er en enorm bredde på hva man kan jobbe med som elektriker, fra å være på et stort nybygg i et par år, nordsjøarbeider, til huselektriker som er innom flere kunder daglig. Anonymkode: f392b...7fb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:30 #14 Skrevet onsdag kl 19:30 AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 13.47): Jeg er spesialsykepleier som faktisk har fått en utrolig lyst til å bli elektriker! Men jeg kan ingenting om det, vet ikke engang om det er mulig for meg å bli det? Jeg har vel ikke rett på noe voksenopplæring eller noe. Hvordan er veien for en på snart 40 som vil bytte yrkesvei? Anonymkode: 944a8...9b6 En kompis ble voksenlærling som rørlegger, det er mulighet for det som elektriker også. Du må finne en lærebedrift. Sjekk fylkeskommunen sine sider. Anonymkode: 9af7e...ad1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå