Gå til innhold

Økonomitips

Anbefalte innlegg

Gjest Delilah
Skrevet

Hva er dine beste tips for en slunken lummebok?.. :ler:

Store og små tips taes i mot med takk. Kanskje det er flere som har tynn lommebok og som kunne trenge noen smarte idèer.

Jeg kan jo begynne med noen jeg:

- Slår av all varmen i leiligheten når jeg går på jobb om morgenen. Har litt på varmekablene på badet. Det er det eneste.

- Kan låne videofilmer på biblioteket. Mange av de er ganske nye også!

Hm...kommer ikke på noe mer i farta, men det er jo mye man kan gjøre da.... :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff jeg elsker å bruke penger. Kunne vel også trengt noen tips, det er litt slunkent i pengeboka ja. (Men jeg får lønn imårra...*juble*) :wink:

Gjest Delilah
Skrevet

Heldiggrisen du som får lønn i morgen :D

Jeg må nok vente noen uker til...*sukk*...!

Skrevet

FIN tråd!

Jeg har nettopp smadret bilen til samboet.. Blir dyrt det ja.. *snuuuuufs* :cry:

Kom med flere gode råd for en tynn lommebok.

Mitt må være: Sparepærer lønner seg ikke. Vanlige lyspærer gi fra seg varme, det gjør ikke sparepærene. Derfor vil det lønne seg å bruke vanlige ettersom de varmer opp rommene. Hvis ikke ender du opp med å bruke engergi til oppvarming av rom + strøm til sparepæren. Dette fortalte en smart naturfaglærer meg en gang:D Slikt man ikke tenker over..

Skrevet

Mitt beste tips er å handle inn mat på tilbud, og heller hamstre middager i fryseren. Vi har blitt veldig flinke til dette, og man får masse billige middager.

Lurt er det også å være flink til å skru av alle lys på dagen eller når man ikke er i rommet, slik at det ikke står konstant på.

Vask ikke halvfulle vaskemaskiner. Samle heller opp slik at man vasker fulle maskiner.

Og hva med å gå eller sykle istedenfor å ta bil/buss dit man skal?

Skrevet

Sant nok, Jordbær, men sparepærer lønner seg ute, eller i rom der ingen oppholder seg, som boder, vaskerom etc.

Det beste sparetipset for meg, er gå aldri i butikken på tom mage. Da havner det en masse ting i korga, som du egentlig hverken trenger eller har godt av.

Å handle inn i stort lønner seg og, da slipper en unna med færre besøk i butikken, og færre impulskjøp.

Eller vil det alltid være en fordel å sette opp et budsjett, dette har jeg, dette må betales, og dette kan jeg bruke. Summer ALLE utgifter du vet om i løpet av året. Strøm, telefon, veiavgift, forsikring, abonnementer osv osv. Del denne summen på 12, og sett av dette beløpet på en egen konto vær måned. Da vil du få en nokså jevn økonomi, uten de store opp- og nedturene. Det gjelder å være strukturert, og sette av HELE beløpet VÆR måned, og ikke låne av denne kontoen..

Men jeg har erfart at i privat økonomi er det langt mellom teori og praksis.

Lykke til

Skrevet

He he! Trenger sånne tips sjøl jeg, så jeg snekrer sammen en liste med de jeg har fra før, sånn at dere får vite de også:

- Skrive handleliste og planlegge middager for en hel uke i gangen. Da unngår du alle de små impuls-kjøpene; de tømmer lommeboka før du får sagt kake.

- Prøve å kun handle klær og kosmetikk når en virkelig trenger det, og ikke som trøst eller undeholdning for å føle seg bedre. Jeg har funnet ut at det lønner seg mer med en varm dusj enn å betale 200-400 kr av og til for å bli i godt humør :roll:

- Uansett hvor mye du tjener, avtal med deg selv å spare 10% av lønna di (etter skatt) hver eneste måned. Sett de inn på en konto uten visa-kort. Klarer du å gjennomføre dette, har du til "krisetilfeller" og uforutsette dårlige tider.

- Hvis du reiser mye med kollektivtrafikk, kjøp månedskort eller lignende istedenfor å kjøpe billetter hver dag. Det lønner seg etter 11-13 reiser.

- Spre utgiftene til jul/bursdag utover hele kalenderåret; begynn gjerne rett over nyttår med å se etter julegaver og bursdagsgaver til neste år.

- Finn ut hvor mange aviser/magasiner du abbonerer på og spør deg selv om du kan unnvære noen av dem. Ofte er ingen av de livsnødvendige...

- Rydd jevnlig i kjøleskap og matskap og se hva du egentlig har. Så slipper du å kjøpe dobbelt opp av noe.

- Kjøp hovedmengden av klær på salg; vi har januar-salg, sommersalg, høstsalg og vintersalg... (Jeg gjør ikke dette, men hvis man har VELDIG dårlig råd..)

- BRUK OPP de parfymene og kremene og den sminken du allerede har. Ikke kjøp nye hver mnd av nysgjerrighet. Jenter kan spare en del på dette tipset!! (Unntaket er mascara som må byttes hver 3. mnd)

- Ikke kjøp nips og ubrukelige, dyre pyntegjenstander.

- Kjøp møbler, hyller, kjøkkenutstyr og alt av mindre utstyr til husholdningen på f.eks IKEA.

- Det koster mindre å sende et brev enn å prate i telefonen en time.

Jeg kommer nok med flere om en stund... Må tenke litt mer!

Klem fra

Skrevet

Hamstring er lurt ja, og økonomisk, men krever faktisk en sterk økonomi.

Det er dyrt å være fattig, for da kan man ikke handle på tilbud og fylle fryseren. Men lapskausblandinger til en tier er mye billigere enn å kjøpe grønnsaker å kutte selv i hvert fall!

Når det gjelder å gå og sykle, helt klart.

Men i Oslo er det såpass dyrt å kjøre kollektivt, at for meg lønner det seg å kjøre til sentrum og betale for parkering, fremfor å ta offentlig kommunikasjon! Og jeg bor i et kollektivtrafikk-knutepunkt... så der har du regnestykket vs. sosial samvittighet.

Vi har også begynt å se på pålegg og sånn. Man trenger ikke å kjøpe kokt skinke (som jeg personlig ikke synes smaker noe som helst) men kan skjære opp kjøttpudding til pålegg. Fiskepudding og epler kan også skjæres opp og brukes til pålegg.

Eggesalat? Majones og kokt egg i biter, krydder og litt sylteagurk. Vips!

En boks pillete reker holder til en billion bokser med rekesalat. Brunost er også veldig billig pålegg. Syltetøy - på Rimi har de stooore bokser med syltetøy til en tier. Holder i lang tid. (jeg vet det ikke er gourmet marmelade jadda, men det er billig og smaker godt) Pølser er ikke lenger fattigmannskost! Dritdyrt faktisk - og noe ikke så mange tenker på.

Men på Rimi har de frossenørret - en stor familiemiddag til en tredve-lapp.

Dopapir? Skal du ha silkepapir i baken, eller greit nok dopapir. Prisforskjellen er massiv.

Jeg tror mange har mye å hente på å bare være bevisst. Vite hva ting koster og så sammenligen og ha en mening om hvor mye du vil ha for pengene.

Når det gjelder underholdning, er alle statlige institusjoner som de offentlige muséene, Nasjonalgalleriet etc. gratis. Og som regel er det lenge siden man har vært der...

Skrevet

Ser at det er loppemarked tid nå. Hvis du har lyst på nye bøker kan du alltids finne noen der. Samt med møbler og diverse.

Om du bor i Oslo, bør du bytte telefon selskap. Hos UPS kan du ringe gratis til andre som har UPC abbonement. Det er bare en oppstartavgit på 48 øre. Dette tjener man mange pener på. Oppfordre også den du ringer mest til, til også å bytte telefonselskap. :blunke:

Skrevet

- Kjøp møbler, hyller, kjøkkenutstyr og alt av mindre utstyr til husholdningen på f.eks IKEA.

Vinga da! Det der er jug og å utsette folk for unødige lidelser. Hjelper ikke om den hyllen koster halve prisen på IKEA, når mellomlegget og tre ganger det havner i kurven "når man likevel er der"....

*grrrr* klarer ikke la være å snope på IKEA. Vi skal faktisk ha en hylle der ute, men jeg drar ikke, tar ikke sjansen, og mannen min blir så amper, at det tar vi heller ikke sjansen på, og livet ER fullverdig, også uten den hyllen...

Rekk opp hånden i været den som klarer å IKKE ta med noe uplanlagt når der er på IKEA! Og ja, den store serviettpakken til bare 10,- og "tenk 10 glass for en hundrings" teller også...

Hmm... nei, der ser man, tenkte meg det...

:hoho:

Klem fra hun uten selvbeherskelse men med stor tro på at andre også er sånn...

Skrevet

Nå nå kjære Tusenfryd, det handler om selvbeherskelse og å VITE hvor mye man skal bruke der og da! Selv om jeg ofte tabber selv, så prøver jeg å kun kjøpe det jeg MÅ ha, og det jeg kom for. (Ofte samme ting, hehehehe)

En ting til!! Ha alltid en liste over billig-butikker (med adresse) i lomma/veska! Skriv gjerne på hva de selger også. Har du ikke mange ganger fått tips fra noen om at "det selger de veldig billig der-og-der!!"- og så glemmer du det like fort etterpå.

Begynn å skrive ned sånne tips!

Også nyttig med en oppdatert liste over hvor de har salg, og når :blunke:

Sjekk alle matreklamer du får i posten, om det er noe du trenger som er på tilbud den uka. Kanskje du får kjøpt fisk for flere uker fremover til under hundrelappen f.eks!

Skrevet
Mitt må være: Sparepærer lønner seg ikke. Vanlige lyspærer gi fra seg varme, det gjør ikke sparepærene. Derfor vil det lønne seg å bruke vanlige ettersom de varmer opp rommene. Hvis ikke ender du opp med å bruke engergi til oppvarming av rom + strøm til sparepæren. Dette fortalte en smart naturfaglærer meg en gang:D Slikt man ikke tenker over..

Eller: Bruk sparepærer til utelys, kjeller, bod og andre rom som ikke skal varmes opp!

Gjest Delilah
Skrevet

Så mange fine tips dere har alle sammen :P ...Takker og bukker!

Er enig i at det er veldig viktig å være litt bevisst selv. Tror man kan spare mange penger på det. Kom på et tips til jeg...

Nå har det seg sånn at jeg fant ut at jeg har brukt uhorvelig (*ler*) mye penger på blader den siste tiden. Elsker å kikke i blader som Elle, Det Nye, Henne, KK osv. Men det blir jo noen kroner hvis man kjøper de fleste av disse hver måned fant jeg ut.. Hvis man har ekstremt dårlig råd, bør man vel strengt tatt la være å kjøpe blader (ihvertfall for en stund) - og heller lese en god bok. Men hvis man ikke kan klare seg uten så kan man kanskje alliere seg med ei venninne slik at du kjøper f.eks. Elle og hun Det Nye. Så kan dere bytte etterpå...

Er ellers flink med lys. (Takk pappa! Det lærte jeg hjemme fra jeg var liten). Slår av alle lys når jeg ikke er hjemme, og har stort sett bare lys på i det rommet jeg oppholder meg.

Ellers så traff dette virkelig spikeren på hodet :hoho:

Skrevet
Nå har det seg sånn at jeg fant ut at jeg har brukt uhorvelig (*ler*) mye penger på blader den siste tiden. Elsker å kikke i blader som Elle, Det Nye, Henne, KK osv. Men det blir jo noen kroner hvis man kjøper de fleste av disse hver måned fant jeg ut.. Hvis man har ekstremt dårlig råd, bør man vel strengt tatt la være å kjøpe blader (ihvertfall for en stund) - og heller lese en god bok. Men hvis man ikke kan klare seg uten så kan man kanskje alliere seg med ei venninne slik at du kjøper f.eks. Elle og hun Det Nye. Så kan dere bytte etterpå...

Disse bladene har de på nesten hver kaffesjappe i Oslo. Og en stor kaffelatte til 35,- kan suttes på i tre magasiner. Minst!

:hoho:

Skrevet

Jeg abbonerer på Det Nye. Hvis de har det på kaffesjappene i Oslo, så skal jeg jammen si opp abbonementet mitt fra neste år og trille barnevogn ned til sentrum og lese der! Med puppen i friluft så junior også får seg noe å drikke på :ler: Takk for tipset Tusenfryd!! Husker ikke hva det abbonementet koster, det var mellom 300-500. En pen sum å spare, det!

Åh! Enda et tips som jeg har benyttet meg av en del!! Dere vet de tilbudene som bokklubber og videoklubber har av og til? Få 5 bøker for kr 0,- (Porto på ca 50 kr da, men uansett... BILLIG!!) mot å bli medlem der i et år? Hvis man er flink til å avbestille alle bøkene så kan man melde seg ut etter et år, og vips så har man skaffet seg 5 jule/bursdagsgaver til en slikk og ingenting!!

Skrevet
Nå nå kjære Tusenfryd, det handler om selvbeherskelse og å VITE hvor mye man skal bruke der og da! Selv om jeg ofte tabber selv, så prøver jeg å kun kjøpe det jeg MÅ ha, og det jeg kom for. (Ofte samme ting, hehehehe)

Vet jeg vel - du, snuppa det er jo akkurat det jeg sier.

Og jadda - jeg har handleliste - klart jeg har det! Det handler ikke om det.

Det er det andre - det som er så kjekt, så billig, sååå lekkert (de blir utsolgt snart)... blæh!

Handleliste, du - det er som å beskytte seg mot overfall med en plastpose som du skal trekke over hodet på den som kaster seg over deg bakfra - sannsynlig at det holder? Neeeepe...

Vet hva jeg skal bruke ja - det vet jeg vel - det er det andre, skjønner du...

Nei, er man blakk kan man ikke gå noe sted, har man dårlig med penger, skal man holde seg unna de stedene man går blakk ut fra.

Ellers må man spise den nye lekre "må ha"-puten med poteter til middag...

Skrevet
Jeg abbonerer på Det Nye. Hvis de har det på kaffesjappene i Oslo, så skal jeg jammen si opp abbonementet mitt fra neste år og trille barnevogn ned til sentrum og lese der! Med puppen i friluft så junior også får seg noe å drikke på  :ler: Takk for tipset Tusenfryd!! Husker ikke hva det abbonementet koster, det var mellom 300-500. En pen sum å spare, det!

Nåja, ta det nå ikke for god fisk - jeg kan være lykkelig med ei lefse fra i sommer jeg vettu - så hvis du må ha det siste av det hotteste - sprøs det om tante har forlovet seg litt... og det er jo alltid noen som leser det akkurat du skal ha.

Men - jeg har da stadig sånne gleder fordi jeg ikke er kresen...

Og koser meg ofte en laaang da på café med en bok også.

Biblioteket er en alle tiders hit.

Skrevet

Det som er kluet er å bruke mindre en man tjener!

- Og det er heller ikke jeg flink til.

Det er alltid noe som man må ha/betale regninger osv.

Bli med alle sammen å sette av 500 kr hver måned eller noe, så sparer vi i lag til ett eller annet som vi ønsker oss?

Ok, jeg ønsker meg digitalt kamera med minimum 3.3 mil pixsler og minimum 3 x zoom. Ca 4000 kr.

Altså da har jeg det etter8 mnd!!

*GLEDE*

Gjest Delilah
Skrevet

Ikke dumt det du foreslår der Vilja; om å spare ca. 500 kr. til noe en ønsker seg. Som regel kan man jo klare å spare den summen hver mnd. Ok. Jeg skal virkelig prøve fra neste måned av...akkurat nå så er jeg så på etterskudd at selv 500,- er vanskelig. Men fra neste mnd. blir det halv skatt (des.lønn - vi får lønn siste dagen i mnd. så da blir det helt i slutten av nov.) da skal jeg gjøre akkurat det du foreslår...

Egentlig så har jeg allerede opprettet en egen konto for noe jeg sparer til som jeg ønsker meg så veldig...Jeg har så lyst på en bunad skjønner du! Og det er jo som kjent ikke så billig :ler: Noen syns kanskje det bare er tull å bruke penger på sånt (et "klesplagg"), men jeg syns det er noe mer enn et klesplagg, egentlig. Dessuten hadde jeg da spart mye satt opp i mot alle de gangene man kjøper seg nytt anntrekk til både 17.mai, barnedåp, konfirmasjon, bryllupp, jubileum osv, osv...så det er kanskje verdt det? Bør jo også spare til mer "fornuftige" ting som leilighet osv. også, jeg vet det.. :ler: Prøver å gjøre det også!

Kanskje vi her på KG kan muntre hverandre litt opp i "spareprosessen"!? Det er alltid litt lettere når man kan få litt gode råd og oppmuntring :)

Uansett; Takk alle sammen for mange gode råd og tips!

Er sånn "midt på treet" kanskje når det gjelder økonomi. Flink til mye, men skeier ut litt for mye noen ganger... Har ikke alltid dårlig råd, men er i en "down" periode nå, og da får man jo gjerne litt panikk! Huff, håper jeg ikke høres ut som en som bare er opptatt av penger... for jeg vet at til syvende og sist er det beste i livet gratis :ler: (sier det selv om det høres ut som en klisje!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...