AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Mistenker min mor misliker meg sterkt. Vi går rett og slett ikke særlig godt overens og krangler lett. Forsøker å unngå hverandre, men møtes innimellom for høflighetens og barnebarnas skyld. Syns det er svært sårt og vondt å føle på at min egen mor ikke liker meg. Men ‘trøster’ meg med at hun ikke er enkel å ha med å gjøre for noen. Og jeg går greit overens med de fleste sånn ellers. Hun har ingen ordentlige venner eller nær familie og hun kommer også ofte i konflikt med min bror. Men han takler henne bedre og har lettere for å ignorere den usmakelige oppførselen hennes til tider, Hun liker ham også,tydelig godt. Han er omtrent det eneste menneske hun tilbringer tid sammen med innimellom. Nå har min mor og jeg hatt konflikt igjen og hun vil ikke se meg eller snakke med meg. Møte med henne og barnebarna ifm 17-mai blir avlyst og vi må si til ungene at hun er syk. Nå sitter jeg her nokså trist og tankene flyr. Kan rett og slett denne forakten mot meg gjøre at hun vil gjøre meg mest mulig arveløs? Jeg vet hun ikke kan gjøre meg 100% arveløs men kan hun skrive i testamentet at hun vil at min bror skal arve 2/3 feks? Det er bare min bror og jeg i familien vår. Min far døde for over 10 år siden og vi arvet aldri noe etter ham selv om han hadde mye penger. Hun sitter med alt. Jeg er ikke svært opptatt av penger. Klarer meg. Men er lurer likevel. Hadde føltes ufattelig vondt om det skjedde. Greit å være forberedt på en måte. Min bror har feks fått en del forskudd på arv allerede for rundt 10 år siden pga han slet økonomisk. Da var det aldri noe snakk om at jeg skulle få tilsvarende. Fordi jeg greide meg ok. Noen som vet litt rundt disse tingene eller har kjennskap til lignende erfaringer? Anonymkode: a3f71...12e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Du har krav på pliktdelsarv, som i dag utgjør ca 1,6 millioner. Utover dette kan hun fordele pengene sine slik hun vil Anonymkode: 3a6c5...e25 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Kan det holdes hemmelig hva hver av partene mottar? Altså mottar vi feks arven i hvert vårt konfidensielle brev eller får begge søskenene tilgang til å lese hele testamentet? Altså ville hun kunne holde det skjult for meg at hun skjevfordeler? Anonymkode: a3f71...12e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan det holdes hemmelig hva hver av partene mottar? Altså mottar vi feks arven i hvert vårt konfidensielle brev eller får begge søskenene tilgang til å lese hele testamentet? Altså ville hun kunne holde det skjult for meg at hun skjevfordeler? Anonymkode: a3f71...12e Tenker du legger merke til det om du mottar 1.6 mill. Da har du kun fått pliktarven. Anonymkode: ede30...27b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker du legger merke til det om du mottar 1.6 mill. Da har du kun fått pliktarven. Anonymkode: ede30...27b Det forutsetter jo at mor faktisk har midler nok til at dette er pliktdelsarven. Anonymkode: d364b...dd3 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 Normalt kan man gi vekk alt man eier til et barn så lenge man lever. Men hvis din mor sitter i uskiftet bo har hun ikke lov til å gi vekk store gaver. Du har krav på din del av farsarven i tillegg til 1/3 av arven fra mor. Anonymkode: bcaca...a5d 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det forutsetter jo at mor faktisk har midler nok til at dette er pliktdelsarven. Anonymkode: d364b...dd3 Tror du misforstår. Pliktdelsarv kan også sees på som et maksimalbeløp. Dvs etter at mor er død, så skal hvert barn ha likt, opptil dette beløpet. Hva mor gjør i levende live derimot, er helt opp til henne. Hun kan gi alt til duehjelperne om hun ønsker. TS: du har krav på arven din fra din far, og kan kreve denne delen skiftet og fordelt. Det er kun morsarven din mor kan råde over. Anonymkode: b956b...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tror du misforstår. Pliktdelsarv kan også sees på som et maksimalbeløp. Dvs etter at mor er død, så skal hvert barn ha likt, opptil dette beløpet. Hva mor gjør i levende live derimot, er helt opp til henne. Hun kan gi alt til duehjelperne om hun ønsker. TS: du har krav på arven din fra din far, og kan kreve denne delen skiftet og fordelt. Det er kun morsarven din mor kan råde over. Anonymkode: b956b...7c6 Jeg vet ikke hva du mener jeg misforstår? Det er jo ikke som om man får 1,6 mill uansett. Man får det som er igjen av foreldrene - hvis mor sitter med 1 mill når hun dør, er det det som skal fordeles. Poenget mitt var at om TS får 500’ (gitt at moren har 1 mill), så kan ikke TS vite om dette er 50 % eller 1/3 Anonymkode: d364b...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 16.5.2022 den 2.50): Kan det holdes hemmelig hva hver av partene mottar? Altså mottar vi feks arven i hvert vårt konfidensielle brev eller får begge søskenene tilgang til å lese hele testamentet? Altså ville hun kunne holde det skjult for meg at hun skjevfordeler? Anonymkode: a3f71...12e Nei det kan ikke holdes hemmelig, når deres mor en dag dør, så må det utstedes skifteattest for privat skifte f.eks. Da kan du enten gi din bror fuillmakt til å ordne med dødsbo eller han gir deg fullmakt, men du skal ha innsyn i alt av konti, eiendommer og alt av verdi uansett om du skulle kun motta pliktdelsarven Anonymkode: 4353d...603 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 Du har kun rett til pliktarv på 1,5G, om hun har midler når hun er borte. Det betyr hun kan gjøre deg arveløse ved å gi bort alt hun eier som gave mens hun lever. Anonymkode: e0972...d07 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du har kun rett til pliktarv på 1,5G, om hun har midler når hun er borte. Det betyr hun kan gjøre deg arveløse ved å gi bort alt hun eier som gave mens hun lever. Anonymkode: e0972...d07 Jeg kjenner faktisk ett tilfelle, som gjorde noe sånn: Hun valgte å selge leiligheten sin, bilen sin, alt av møbler, og så videre. Deretter gav hun bort absolutt ALT sammen til veldedighet. Da hadde hun visst mindre 1 000 kroner igjen på kontoene sine, pluss kanskje noe klær eller annet småtteri. Anonymkode: 2c7c3...8a4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #12 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg kjenner faktisk ett tilfelle, som gjorde noe sånn: Hun valgte å selge leiligheten sin, bilen sin, alt av møbler, og så videre. Deretter gav hun bort absolutt ALT sammen til veldedighet. Da hadde hun visst mindre 1 000 kroner igjen på kontoene sine, pluss kanskje noe klær eller annet småtteri. Anonymkode: 2c7c3...8a4 Hadde hun barn . ? Da må foreldre å barn ha ett dårlig forhold . Anonymkode: ce3e8...b83
Kelsier Skrevet 18. mai 2022 #13 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Det er ikke riktig at du kun har krav på pliktdelsarv, dersom din mor sitter i uskifte etter din far, med mindre det ble testamentert slik før din far gikk bort. Dersom det ikke ble det, så har du full rett på farsarven, og så kan mor kun begrense din andel av hennes del av boet til pliktdelsarven. Dersom det foreligger et testamente, så har du rett på innsyn i dette etter hennes bortgang, så noe slikt kan ikke gjøres skjult for deg. Foreligger det ikke noe testamente, så arver du halvparten av det som er igjen uansett. Hun står heller ikke fritt til å gi bort større summer ettersom hun sitter i utskiftet bo. Dette er imidlertid ofte vanskelig å oppdage eller angripe rettslig, men det er en regel der. Anbefaler for øvrig ikke å stole for mye på svar man får på arvespørsmål her på KG, det er veldig mange som uttaler seg uten tilstrekkelig kunnskap. Endret 18. mai 2022 av Kelsier 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #14 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hadde hun barn . ? Da må foreldre å barn ha ett dårlig forhold . Anonymkode: ce3e8...b83 hvis barna for eksempel har blitt narkomane eller alkoholikere. eller barna ønsker å leve som folk på Luksusfellen, men uten å faktisk betale for seg. enkelte foreldre ønsker selvfølgelig å finne på enkelte "forholdsregler" da... Anonymkode: 2c7c3...8a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå