AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Hei, jeg skal ta historie eksamen om en uke og lurte på hvor viktig det var å kunne nøyaktige årstall og spesifikke navn, ikke bare stillingen deres, for å nå topp karakter. F.eks. Holder det med å si danskekongen om det er klart hvilke år det er snakk om eller er det nødvendig med navn. Lurer også på om alle tiders historie boken går grundig nok gjennom historien eller om det er ment å lese videre på internett (eller høre mer fra lærer) for å kunne nå toppkarakter. Har ikke hatt historie med lærer så føler meg litt uforberedt på hva jeg må kunne. Anonymkode: 91c2c...3c3
Michaelhe Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei, jeg skal ta historie eksamen om en uke og lurte på hvor viktig det var å kunne nøyaktige årstall og spesifikke navn, ikke bare stillingen deres, for å nå topp karakter. F.eks. Holder det med å si danskekongen om det er klart hvilke år det er snakk om eller er det nødvendig med navn. Lurer også på om alle tiders historie boken går grundig nok gjennom historien eller om det er ment å lese videre på internett (eller høre mer fra lærer) for å kunne nå toppkarakter. Har ikke hatt historie med lærer så føler meg litt uforberedt på hva jeg må kunne. Anonymkode: 91c2c...3c3 Historien er grenseløs. Så det vesentlig er at fokuserer din innsats på de områdene som læreboken og læreren har gitt deg. Det er lett å lese det man interesserer seg for i stedet for det læreren har sagt du bør lese. På vgs handler mye om å reprodusere lærebokas sklidring av årsakssammenhenger. Et annet moment som kommer fort til å bli viktig er hvordan setter opp din besvarelse. Punkt en er ihvertfall å lese oppgaveteksten ord for ord, og være vanvittig grundig med å svare på alt du blir spurt om. Du kan også bli bedt om å tolke kilder ved hjelp av de begreper metodekapitlet ditt har introdusert. Hvis du ikke blir bedt om det, så er det greit å vise i alle besvarelser at du vet hva metodebegrepene betyr og at kan bruke dem naturlig i din argumentasjon. "Levning" vs "beretning" er en gammel gjenganger, Endret 15. mai 2022 av Michaelhe 1 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, jeg skal ta historie eksamen om en uke og lurte på hvor viktig det var å kunne nøyaktige årstall og spesifikke navn, ikke bare stillingen deres, for å nå topp karakter. F.eks. Holder det med å si danskekongen om det er klart hvilke år det er snakk om eller er det nødvendig med navn. Lurer også på om alle tiders historie boken går grundig nok gjennom historien eller om det er ment å lese videre på internett (eller høre mer fra lærer) for å kunne nå toppkarakter. Har ikke hatt historie med lærer så føler meg litt uforberedt på hva jeg må kunne. Anonymkode: 91c2c...3c3 Alle tiders historie er mer enn grundig nok, om du husker alt fra den kan du mye mer enn sensor. Viktige årstall og navn må du selvsagt kunne, tror ikke sensorer er spesielt interessert i danske konger, men om du får om 2 vk. Burde du inkludere at Churchill var statsminister i england, nygaardsvold i Norge etc (om det er relevant for oppgaven). Samt når krigen startet, når den var over, når Norge ble involvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå