AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Del Skrevet 15. mai 2022 Jeg er på utkikk etter et lite hus. Sett på leiligheter også, pga at jeg ikke vil ha noe stort. Eneboliger er gjerne for store, og leiligheter ligger i så tett bebyggelse, noe jeg ikke liker særlig. Men så har jeg sett på fritidsboliger. Der finner jeg et par moderne hytter, passe størrelse, mellom 50 og 70 kvm, innlagt vann og strøm. Er det lov å bo i, er spørsmålet mitt? Kan jeg ha postadressen min der f.eks? Hvis ikke, kan jeg bo der, og bruke postboks f.eks? Noen som vet dette? Anonymkode: 0ea13...3fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mariama Skrevet 15. mai 2022 #2 Del Skrevet 15. mai 2022 Du må sjekke med kommunen din om den er regulert som helårsbolig, og hva som gjelder. Jeg er ikke veldig kjent med disse reglene, men fant dette øverst i Google-søket: https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/tomteregulering/hytta-som-helarsbolig Det er i hvert fall ikke rett frem, du må sjekke litt rundt før du bestemmer deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Del Skrevet 15. mai 2022 Tror ikke du kan bo der hele året men du kan nok motta post der for en periode. Anonymkode: 8fc99...1a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Del Skrevet 16. mai 2022 En kan ikke ha bostedsadresse i en eiendom regulert til fritidsbolig. Så sjekk reguleringsstatusen og hør med kommunen om mulighet til å omregulere Anonymkode: 71485...d36 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Del Skrevet 16. mai 2022 Antar den må være godt isolert før evt omregulering. Interessant tråd, da jeg har tenkt på hytte selv som helårsbolig. Når 50% av inntekt går til bokostnader blir jeg litt trist hehe🥴 Men når man både er mye syk og lite handy kan en hytte bli utfordrende🙈 måtte vært en moderne hytte og de er ofte dyrere enn en liten 2R😏 Anonymkode: 24175...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Del Skrevet 16. mai 2022 Nei, det er ikke lov til å bo på hytta i utgangspunktet. Den må omreguleres til bolig først. Anonymkode: e7d14...d1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 16. mai 2022 #7 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, det er ikke lov til å bo på hytta i utgangspunktet. Den må omreguleres til bolig først. Anonymkode: e7d14...d1e Finnes måter og sno seg unna regelverket. Bare å undersøke litt så går det greit 🙂🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippokrates Skrevet 16. mai 2022 #8 Del Skrevet 16. mai 2022 (endret) Innlegget er redigert bort, ettersom det jeg skrev er litt i gråsona. Du må søke bruksendring på hytta. Forhør deg med kommunen du bor på FØR du kjøper hytta, isåfall. I de fleste saker er dette en formalitet, men hytta må innfri krav oppmot byggtekniske forskrifter for å bli klassifisert som bolig. Endret 16. mai 2022 av Hippokrates Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Del Skrevet 16. mai 2022 Smeltemann skrev (5 minutter siden): Finnes måter og sno seg unna regelverket. Bare å undersøke litt så går det greit 🙂🙂 Nei, så lenge man ikke har annen bolig hvor man oppholder seg mer enn halve tiden i løpet av et år så er det ikke lov å bo på hytta. Trådstarter vil kjøpe hytte i stedet for hus/leilighet. Anonymkode: e7d14...d1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Del Skrevet 16. mai 2022 Cylon skrev (6 minutter siden): Innlegget er redigert bort, ettersom det jeg skrev er litt i gråsona. Men det finnes måter å løse det på uten å søke bruksendring, såfremt noen vilkår er oppfylt rundt eierskapet, uten at det bryter noen lover. Likevel er det en fordel å søke bruksendring på hytta. Forhør deg med kommunen du bor på FØR du kjøper hytta, isåfall. Hvilke måter kan man løse det på da? Anonymkode: e7d14...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Del Skrevet 16. mai 2022 Det er mulig, men vanskelig. De er som oftest registrert som fritidsbolig. Og da er det ikke lov å ha permanent adresse der. Det er mulig og eie en hytte og søke om å gjøre det til et fast bopel, men kommunen kan lett si nei. Det er da kjipt om man har kjøpt hytta. Og man vet ikke hvilket svar man får av kommunen før man har søkt. Og man må eie eiendommen før man søker. Det er noen områder i kommuner som er fast satt til å være fritidsområder. Så noen kommuner kan gi deg et «nei» svar på forhånd. Men man kan aldri få et «ja» svar på forhånd. Om du tenker du skal bo der bare over en kort periode, kan du ha adresse hos noen du kjenner. Det finnes også postboks, men det kan komplisere andre ting i systemet som krever at du har et fast bopel. Har du adresse hos f eks foreldre/venner og bor på en hytte, så er det i gråsonen og det kan gå veldig ille om kommunen finner ut av det. Et annet alternativ (om du ser etter et fast sted å bo lenge) er heller å kjøpe en tomt og bestille et mindre ferdig hus. Men sjekk også da med kommunen før du kjøper tomta, for det kan være allerede bestemt hvordan hus skal se ut i det nabolaget. Ift til stil, høyde, bredde osv. Det er ikke overalt at et mikrohus ville blitt godkjent, og kjipt å måtte rive det igjen. Men det finnes små hus som kanskje er små nok for deg, men som også faller innenfor kommunens planer for området Et annet alternativ er å leie et rom et sted super billig. Da kan du ha adresse der og bo på en hytte. Igjen så er dette i gråsoner ift loven, det er egentlig ulovlig. For at det skal bli lovlig, så må du oppholde deg minst 6 måneder på stedet du har adresse. Kunne det vært noe? Nå vet ikke jeg om du er et sommer eller vinter menneske, men kanskje leie en super billig leilighet du bor i på vinteren, kjøpe en billig sommer hytte du oppholder deg på sommeren? Du kan jo også ta deg helgeturer dit på vinteren også, for hytta må jo ha vedlikehold og måke snø av taket 🤓 Eller gjøre det omvendt, kjøpe en sommerhytte som du leier ut på sommeren (da tjener du fett på det), leie en leilighet på sommeren som du bor i da, og oppholde deg selv på hytta mye på vinteren, selv om det kan være litt kaldt 😅 men da har du masse penger til ved pga tidligere leieinntekter fra sommerhalvåret Anonymkode: 3ccef...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #12 Del Skrevet 16. mai 2022 Dersom hytten er godkjent som hytte, er det den ikke godkjent til helårsbolig. Ser at flere snakker om å omregulering, men her blandes en del begreper. Det du da ønsker, er å bruksendre fra fritidsbolig til bolig. Gjør deg oppmerksom på at teknisk forskrift slår inn for hele bygget og at oppgraderingen kan bli svært kostbar. I tillegg er det ikke gitt at du får tillatelse med mindre reguleringsplanen eller kommuneplanen sier at området er ment for helårsbolig - det er desverre ofte ikke når det gjelder fritidsboliger. Typisk er LNF formål som i utgangspunktet betyr at det ikke er lov til noe... Det er altså ikke så mye rimeligere å kjøpe en fritidsbolig for å gjøre den om til helårsbolig.. Anonymkode: 94125...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #13 Del Skrevet 16. mai 2022 (endret) Cylon skrev (På 16.5.2022 den 19.39): Innlegget er redigert bort, ettersom det jeg skrev er litt i gråsona. Du må søke bruksendring på hytta. Forhør deg med kommunen du bor på FØR du kjøper hytta, isåfall. I de fleste saker er dette en formalitet, men hytta må innfri krav oppmot byggtekniske forskrifter for å bli klassifisert som bolig. Man kan ikke være så mye man vil på hytta, men mindre enn 6 måneder i løpet av et år. Anonymkode: e7d14...d1e Endret tekst i sitatboks i samsvar med endring av innlegget som er sitert. Perelandra, mod. Endret 18. mai 2022 av Perelandra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippokrates Skrevet 16. mai 2022 #14 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke måter kan man løse det på da? Anonymkode: e7d14...d1e Bare glem det jeg først skrev. Det var en slags forherligelse av lovverket, og det er ikke lov å skrive på KG. Så har redigert innlegget - igjen .... 🥴 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan ikke være så mye man vil på hytta, men mindre enn 6 måneder i løpet av et år. Anonymkode: e7d14...d1e Ah, så "bra" at du var raskt ute med å sitere det jeg modererte bort egentlig sporenstreks 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #15 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke være så mye man vil på hytta, men mindre enn 6 måneder i løpet av et år. Anonymkode: e7d14...d1e Dette er riktig! Anonymkode: 3ccef...177 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #16 Del Skrevet 16. mai 2022 Cylon skrev (2 minutter siden): Bare glem det jeg først skrev. Det var en slags forherligelse av lovverket, og det er ikke lov å skrive på KG. Så har redigert innlegget - igjen .... 🥴 Ah, så "bra" at du var raskt ute med å sitere det jeg modererte bort egentlig sporenstreks 🙈 Beklager, jeg har tydeligvis sittet med to faner og trodd jeg svarte to forskjellige innlegg. Beklager! Får ikke slettet heller… moderatoooor? Anonymkode: e7d14...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 16. mai 2022 #17 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, så lenge man ikke har annen bolig hvor man oppholder seg mer enn halve tiden i løpet av et år så er det ikke lov å bo på hytta. Trådstarter vil kjøpe hytte i stedet for hus/leilighet. Anonymkode: e7d14...d1e Det er ikke relevant. En må ikke eie en bolig for og kjøpe hytte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #18 Del Skrevet 16. mai 2022 Smeltemann skrev (2 minutter siden): Det er ikke relevant. En må ikke eie en bolig for og kjøpe hytte. Med «ha bolig» mener jeg eie, leie eller bo fast et sted - og oppholde seg her mer enn 6 måneder i løpet av et år. Anonymkode: e7d14...d1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippokrates Skrevet 16. mai 2022 #19 Del Skrevet 16. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Beklager, jeg har tydeligvis sittet med to faner og trodd jeg svarte to forskjellige innlegg. Beklager! Får ikke slettet heller… moderatoooor? Anonymkode: e7d14...d1e Har rapportert innlegget ditt, men begrunnet det i min feil. 🙈 Så vi får se hva som skjer. Men ja, iht. lovverket må en hytte være regulert som helårsbolig for å bo der mer enn 6 måneder i året, og hytta må tilfredsstille byggtekniske forskrifter for å bli godkjent som helårsbolig. Samt at det må være "åpen vei" opp mot hytta. Jeg antar at de fleste nyere hyttene i dag tilfredsstiller byggtekniske forskrifter uansett, så det er vel ofte snakk om formaliteter, selv om kommunene kan være svært rigide på slikt. Så det må nok gjøres, ja. Og jeg antar at en slik søknad også koster en del. Kommunene jobber ikke akkurat gratis. Endret 16. mai 2022 av Hippokrates Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #20 Del Skrevet 16. mai 2022 Cylon skrev (1 minutt siden): Har rapportert innlegget ditt, men begrunnet det i min feil. 🙈 Så vi får se hva som skjer. Men ja, iht. lovverket må en hytte være regulert som helårsbolig for å bo der mer enn 6 måneder i året, og hytta må tilfredsstille byggtekniske forskrifter for å bli godkjent som helårsbolig. Jeg antar at de fleste nyere hyttene i dag tilfredsstiller byggtekniske forskrifter uansett, så det er vel ofte snakk om formaliteter. Men det må nok gjøres, ja. Og jeg antar at en slik søknad også koster en del. Kommunene jobber ikke akkurat gratis. Problemet er at veldig ofte vil kommunene si nei til å bruksendre fra fritidsbolig til bolig, fordi hytter ofte ligger i områder regulert til fritid. Det er vanskelig for kommunen å godkjenne dette for noen få. Anonymkode: e7d14...d1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå