Gå til innhold

Hund med "konsentrasjonsvankser"..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en skjønn liten papillon på 10 mnd. Og han stueren, det vil si.. Han sier i fra når han må ut, og siden vi har hage, hender det bare vi bare slipper han ut der. Problemt er at når han kommer ut blir han helt oppslukt av alt annet enn å gå på do.. Han løper rundt, leker og snuser på ting. Når vi da går inn, og jeg er helt sikker på at han har fått gjort fra seg, pleier han ofte å bæsje inne. Og da sier han ikke fra at han må ut igjen.. Dette er ganske slitsomt, og vi begynner å bli ganske oppgitte. Noen som har vært borti noe lignende? I såfall, hvordan løste dere problemet? Og er dette noe han evt kommer til å vokse av seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp, vi har en phalene tispe -samme som papillon, men med hengeører-, hun er snart to år og har fortsatt uhell inne. hun glemmer rett og slett å si ifra!

i fjor var hun hos min mor mens vi var på ferie, da løp hun inn og ut fritt, døra der sto oppe hele dagen, men likevel tissa hun inne...

vi kan leke inne, og plutselig setter hun seg ned og tisser foran meg. hun blir veldig skamfull og går til utgangsdøra med en gang, for hun vet at det egentlig skal gjøres ute...

så, har dessverre ingen tips, kanskje disse bikkjene bare er sånn? ;)

Skrevet
så, har dessverre ingen tips, kanskje disse bikkjene bare er sånn? ;)

Ja, kanskje det.. Jeg håper alikevel at dette er noe som går over.. For det er jo litt håpløst..

Skrevet

Trekker denn litt opp igjen. Ingen andre som har synspunkter?

Skrevet

Hvor lenge lar du henne leke ute, da?

Det virker som om du rett og slett bare må la henne være ute så lenge at hun roer seg litt, og dermed får gjort fra seg mens hun er ute.

Skrevet

Eventuelt så kan du gå tur med henne i bånd når hun skal "på do".

Skrevet

vår valp på 3 måneder gjør fra seg både inne og ute. men i det siste så har han begynt å gå mot døren når han skal ut og gjøre noe. iallefall noen ganger ;-)

Skrevet

Løsningen på at hunden ikke husker å gjøre fra seg ute, men gjør det inne når dere slipper ham inn igjen - bli med ut som alle andre hundeeiere og forsikre dere om at han går på do.

Det er ingen andre løsninger på det, dessverre.

Dere må faktisk opp av soffa'n.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet
Løsningen på at hunden ikke husker å gjøre fra seg ute, men gjør det inne når dere slipper ham inn igjen - bli med ut som alle andre hundeeiere og forsikre dere om at han går på do.

Helt sant, følg med på bikja di nåe den er ute, så vet du om den har vært på do eller ikke.... Uansett uansvarlig å slippe ut bikja alene, det skal være folk til stede....

Skrevet

Vi er da med han ut! Men han løper rundt i hagen på egenhånd. Jeg sitter på verandaen, dere kan da ikke mene at jeg skal fotfølge hunden? Krype under busker osv??? Og det med tid, vi er ofte ute i en halvtime, og lengere tid enn det har jeg ikke tid til å burke om morgenen!

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Ok,da misforstod jeg :)

hva med å ha ham i langline, så kommer han ikke til under busker o.l ?

Skrevet

Det hadde kanskje vært en mulighet.. Uansett, takk for alle synspunkter.. Vi løser det helt sikkert på et vis.. Dessuten håper jeg han roer seg litt ned, når han blir eldre.. :)

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Håper det fikser seg, og han roer seg sikkert med alderen :) det hendcer jeg også må stå ute med mintejenta på 8 mnd i en halv time før hun går på do... Det er jo så mye annet spennende som skjer ;)

Gjest Fruktfat
Skrevet

min hund går kun i bånd da vi har en liten hund og stor trafikkert vei. like fullt skjer det inne innimellom.

Skrevet

Trikset kan være å få en fast "do plass" til hunden. Finn gjerne ut hvor hunden vanligvis liker å sette seg ned, eller velg et passe sted i hagen. La gjerne en hundebæsj eller to ligge der, i alle fall i begynnelsen. Når dere går ut med hunden har dere den først i bånd. Ta den med bort til plassen, og stå rolig der og vent til hunden får gjort fra seg. Når det skjer slipper dere den løs så den før løpe rundt og kose seg. I begynnelsen vil det nok ta litt tid (start i helga eller en ferie), men etterhvert forbinder hunden plassen med å gå på do, og den vil gjøre det så snart den kommer dit. Det har fungert på alle våre hunder, så det er i alle fall verd et forsøk. Bare ikke lag plassen midt i gangfeltet, sånn at dere risikerer å tråkke i hundebæsj hele tida ;).

Skrevet

Takk for et veldig godt tips Fakse. Det skal vi virkelig prøve! Takker for alle andre forslag også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...