Gå til innhold

Føder man typisk tidligere i andre (og tredje/fjerde/femte…) svangerskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet? Erfaringer? Hørt noe fra jordmor / helsepersonell om dette? Finnes det noe forskning på området? 

Anonymkode: 5333f...112

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte en uke over termin med første. 3 dager før termin med 2., og ei uke før med 3.  vet ikke om det er forska på 🤷‍♀️

Anonymkode: 8d4d0...c41

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men da jeg fikk nr 2 virka det som at det var sannsynlig at det ble omtrent som sist(men raskere fødsel når den først starta).  
min andre kom litt tidligere enn første (7dager før termin isteden for 3), men der følge jeg hele veien at termin var satt for seint..

Anonymkode: 49038...f70

Skrevet

Jeg gikk generelt sett lengre og lengre over termin. Nr. 8 kom 18 dager over termin. Med minsta maste de om igangsetting helt fra termindato og jeg ga til slutt etter for maset 5 dager over termin og ble da satt i gang.

Skrevet

Det er flest førstegangsfødende som føder over termin. Da må du huske på at "termin" defineres som fra uke 37 til uke 42. Det er bare gravide selv som er veldig opptatte av selve termindatoen på 40+3, men man er ikke på overtid når man er i uke 40+4. Det tyder på at flergangsfødende føder tidligere enn førstegangsfødende, men man føder ikke tidligere for hvert svangerskap. 

Selv fødte jeg 39+2 med nr 1, ble igangsatt 40+2 med nr 2 (så aner ikke hvor lenge han ville vært inne i magen om han fikk velge selv, men uansett brukte han minst en uke mer enn førstemann) og igangsatt 39+2 med nr 3 (så igjen vet jeg ikke når hun ville kommet ut selv, men siden det er svært usannsynlig at det ville vært på igangsettelsesdagen betyr det at både andre og tredje svangerskap varte lenger enn det første). 

Skrevet

Mine to er begge igangsatt i uke 38. Men jeg var vesentlig mer moden med nr 1. Da tok de bare vannet for å sette det igang. Med nr 2 måtte det mer til. Og jeg husker jeg ble sykt skuffa, for trodde jeg kom til å være like moden da også 😂

AnonymBruker
Skrevet

Født 3 barn, alle på termindato. 🙈

Anonymkode: fe2bd...5ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte fire dager før termin med første og tre dager over termin med andre, så det stemmer ikke for meg i alle fall 🤷

Anonymkode: b3a0d...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn, de 2 første kom på termindagen og siste kom 3 måneder for tidlig. Sånn sett stemte det jo, men tror ikke egentlig nummer 3 var del av en "trend" mot tidligere fødsler. 

Anonymkode: 3d2c6...e73

AnonymBruker
Skrevet

Første kom i uke 41+3. 4kg.

Neste i uke 37 (dagen etter permisjonsstart 🤪, ingenting var klart hjemme, jeg skulle jo ikke få baby før om en måned..😂). Var 4kg, så helt ferdig (og fryktelig godt den ikke skulle ligge å fete seg opp en måned til!😂).

Nr 3 ble satt i gang i uke 39 pga sykdom hos meg. Vil tro den hadde ligget inne ei uke eller to til basert på størrelsen, var over 1kg mindre enn søskena. 

Anonymkode: aaa13...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Nei, fødte 4 dager før termin med begge

Anonymkode: 85bdc...70e

Skrevet

Første her kom 4 uker før, andre 1 uke før og tredje 1 dag før termin, så jeg går mot statistikken i så fall🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...