Gå til innhold

Dagens dumme: Fantasidraktene får bunaden min til å føles kjip

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er superteit, og går derfor her og som anonym:

De nærmeste venninnene jeg skal feire 17. mai med har alle kjøpt enten de fineste og mest flatterende festdraktene, eller laget fantasidrakter som ser smashing ut. Og jeg syns det er flott og elsker egentlig tanken bak.

Men så sitter jeg her i min dumskap og forfengelighet, og innser at jeg i min arvebunad vil se lite annet en traust ut mot de strålende silkestoffene i flatterende farger og lette stoff som ikke skjuler midjen i fold etter fold med ullstoff. Og føler meg plutselig ikke fin i bunad lenger, siden alle har det - bare i mer flatterende utgaver.

D e t  e r  s å  s y k t  t e i t, men må bare skrive det siden jeg ikke akkurat kan si det høyt. Og lurer på om andre har tenkt i samme baner? 

Hadde jeg hatt samvittighet til å la arvegodset henge i skapet hadde jeg kjøpt meg en mer glamorøs bunad jeg også, men vet hvor mye det betyr for bestemor at jeg bruker den…

Anonymkode: 9bf7f...4f1

• Liker 5
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekte bunad er stas i mine øyne. Selv om festdrakter også er fine så er jo det koe spesielt med den gammeldagse «originalen» den har litt mer kultur i seg

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å sammenlikne festdrakt og bunad er som å sammenlikne billige bling-smykker med diamanter. Billig bling er fint det, men diamanter er mye mer klassisk og holder for alltid.

Anonymkode: 22c3b...e3c

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje du overtenker det litt. Kan det stemme? Så smashing og flatterende blir ikke en festdrakt i forhold til bunad, tenker jeg. Du er sikkert flott i bunaden din! Hvilken bunad har du?  

Anonymkode: d38ad...4d4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror kanskje du overtenker det litt. Kan det stemme? Så smashing og flatterende blir ikke en festdrakt i forhold til bunad, tenker jeg. Du er sikkert flott i bunaden din! Hvilken bunad har du?  

Anonymkode: d38ad...4d4

Om det er lov å si så er det flere flotte bunader men jammen er det noen trauste mindre fine også. Ville garantert ikke brukt penger på en stygg bunad pga slektskap men gått for en som var fin. Dem som graver dypt nok i stamtreet finner tilhørighet til halve landet. 

Anonymkode: 4bc73...911

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Åh, du er da søt. Jeg er enig med deg! Jeg har arvet en nydelig bunad selv, men ønsker meg en fin Eva Lie festdrakt. Sier selvfølgelig ikke dette høyt, og det må ikke du heller. Vi får kose oss i bunadene våre, og kjøpe festdrakt når den vi har arvet av ikke lenger er her.... 

Anonymkode: dc0af...a85

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Om det er lov å si så er det flere flotte bunader men jammen er det noen trauste mindre fine også. Ville garantert ikke brukt penger på en stygg bunad pga slektskap men gått for en som var fin. Dem som graver dypt nok i stamtreet finner tilhørighet til halve landet. 

Enig!

Anonymkode: b0479...e11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Sunnhordlandsbunad, og har egentlig alltid vært fornøyd med den. Men den er sydd for å legges ut, så den gir ikke mye fasong selv med belte, og det blir «mye» med bringeduk m.m. sammenlignet med de nye, elegante draktene 😔

TS

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner tankegangen din, men har det ikke slik selv.
Jeg har bodd mange år i utlandet, og der trodde de innfødte at det var karneval på den Norske Sjømannskirke den 17. mai hvert år. Nå er jeg enig. Har mistet min nasjonalromantikk overfor bunader. 

Anonymkode: 032ee...a03

• Nyttig 2
Gjest Lucius
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er lov å si så er det flere flotte bunader men jammen er det noen trauste mindre fine også. Ville garantert ikke brukt penger på en stygg bunad pga slektskap men gått for en som var fin. 

Har aldri sett en stygg bunad. Derimot ser jeg en overflod av de populære bunadene som «alle har». Dét er traust og mindre fint. Faktisk usigelig kjedelig. 

Gjest Lucius
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

og der trodde de innfødte at det var karneval på den Norske Sjømannskirke den 17. mai hvert år. 

Og hvordan gjorde de selv det på deres nasjonaldag, kom slik de var? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lucius said:

Og hvordan gjorde de selv det på deres nasjonaldag, kom slik de var? 

Tror ca 50% ikke vet når den er. Går på jobb og skole som normalt. 

AnonymBruker
Skrevet
Lucius skrev (4 minutter siden):

Har aldri sett en stygg bunad. Derimot ser jeg en overflod av de populære bunadene som «alle har». Dét er traust og mindre fint. Faktisk usigelig kjedelig. 

Hvilke bunader er de populære og mindre fine mener du?

Anonymkode: d8036...af5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker meg også en fantasibunad🙈 Synes de er så vakre! Jeg elsker farger og de fine silkeskjortene og silkeskjerfene. Men de koster en liten formue, akkurat som en bunad. Så jeg kan ikke kjøpe en uten at jeg vinner i Lotto. Bunaden jeg har får duge, selv om jeg synes den er svart og trist i forhold (Sunnmørsbunad).

Anonymkode: 50191...d18

• Liker 1
Skrevet

Har tenkt litt av de samme tankene, mange av fantasidraktene er så fine! 

Men så kommer jeg jo på at den bunaden jeg har ikke er den jeg synes er norges fineste, men jeg valgte den jo likevel fordi det er den familien min og slekta også har. Det er en ære å få bære den, og jeg er skikkelig stolt når jeg viser den frem. Ikke bare fordi den er fin, men også på grunn av all historien og tilhørigheten som sitter i stykket med tøy. Det er også så stas å møte andre med samme bunad som meg! Alt dette hadde jeg gått glipp av hadde jeg gått for en fantasidrakt (eller valgt bunad etter hvilken jeg synes var finest). 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår faktisk hva du mener, og det var litt overraskende i mine øyne at "fantastidraktene" på få år ble så aksepterte og populære blant "de kule". For få år siden handlet jo alt om "bunadspoliti", men nå er det stas å finne på noe helt nytt selv. Og det er jo kult, men det blir ikke det samme. Ville heller trodd vikingdrakter skulle ta av som alternativt 17.-maiplagg, håper ikke vi får se sexy-bunaden eller allværs-bunaden eller noe sånt framover, da kan det faktisk bli noe litt "ødelagt" og komisk over det sånn som den der tyske oktoberfest-drakten som selges i karnevalsbutikker. Jeg tenker at fantastidrakter og bunader er to forskjellige "statements", den første handler mer om å signalisere at man er miljøvennlig, kreativ og ressurssterk i form av ikke penger men TID til sy, den andre handler om familierøtter, stabilitet og tradisjoner og kanskje også litt at man har råd til å ha et så dyrt plagg i familien. (ja jeg har studert sosiologi😅).

Anonymkode: 5abb4...024

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner tankegangen din, men har det ikke slik selv.
Jeg har bodd mange år i utlandet, og der trodde de innfødte at det var karneval på den Norske Sjømannskirke den 17. mai hvert år. Nå er jeg enig. Har mistet min nasjonalromantikk overfor bunader. 

Haha. Ja til pass for oss. Hva gjør vel vi med folkedrakter fra Tyrol? Vi bruker dem som karnevalskostymer på oktoberfest. I Tyskland og Østerrike så er jo dette det samme som vår bunad. Vi kombinerer den tilogmed med lyshåret parykk m fletter. Egentlig skikkelig rasistisk og krenkende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er superteit, og går derfor her og som anonym:

De nærmeste venninnene jeg skal feire 17. mai med har alle kjøpt enten de fineste og mest flatterende festdraktene, eller laget fantasidrakter som ser smashing ut. Og jeg syns det er flott og elsker egentlig tanken bak.

Men så sitter jeg her i min dumskap og forfengelighet, og innser at jeg i min arvebunad vil se lite annet en traust ut mot de strålende silkestoffene i flatterende farger og lette stoff som ikke skjuler midjen i fold etter fold med ullstoff. Og føler meg plutselig ikke fin i bunad lenger, siden alle har det - bare i mer flatterende utgaver.

D e t  e r  s å  s y k t  t e i t, men må bare skrive det siden jeg ikke akkurat kan si det høyt. Og lurer på om andre har tenkt i samme baner? 

Hadde jeg hatt samvittighet til å la arvegodset henge i skapet hadde jeg kjøpt meg en mer glamorøs bunad jeg også, men vet hvor mye det betyr for bestemor at jeg bruker den…

Finnes ikke noe mer flatterende enn en bunad med gode tradisjoner. Og den verdien ditt plagg har kan ikke erstattes av såkalt flatterende fantasi drakter. Så vær stolt av bunaden din du, og tradisjonen du bærer med deg. Gammeldags og traust er du iallefall ikke 

Anonymkode: e8ffe...acb

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg forstår faktisk hva du mener, og det var litt overraskende i mine øyne at "fantastidraktene" på få år ble så aksepterte og populære blant "de kule". For få år siden handlet jo alt om "bunadspoliti", men nå er det stas å finne på noe helt nytt selv. Og det er jo kult, men det blir ikke det samme. Ville heller trodd vikingdrakter skulle ta av som alternativt 17.-maiplagg, håper ikke vi får se sexy-bunaden eller allværs-bunaden eller noe sånt framover, da kan det faktisk bli noe litt "ødelagt" og komisk over det sånn som den der tyske oktoberfest-drakten som selges i karnevalsbutikker. Jeg tenker at fantastidrakter og bunader er to forskjellige "statements", den første handler mer om å signalisere at man er miljøvennlig, kreativ og ressurssterk i form av ikke penger men TID til sy, den andre handler om familierøtter, stabilitet og tradisjoner og kanskje også litt at man har råd til å ha et så dyrt plagg i familien. (ja jeg har studert sosiologi😅).

Anonymkode: 5abb4...024

Jeg tenker bunad politiet er en av grunnene til at at mange har valgt å gå for fest drakter. Siden bunadspolitiet pirker på alt. Også hvem som har rett til å gå med plagget. Da er det tryggere å safere å velge festdrakt. Eneste bunadspolitiet kan angripe der er at de ødelegger bunad tradisjonen. 

Mamma sydde sammen bunader og la de ut og tok de inn. Selv om hun i mange år hadde holdt på med dette og kunne det hun holdt på med. Kom det så mye nye regler iht bunad produksjon etterhvert,  at det nermest bør umulig å lage de. Feks kom krav om å ta et kurs pr bunad på 15.000kr hver gang en skulle sys. Og da blir kravene så urimelig, at den bunaden feks er mer eller mindre dødd ut. Det ble iallefall uaktuelt for mor å bruke tid på kurs i en travel bunad produksjons tid. Så er egentlig ikke så overasket over at fest drakter har tatt over

Anonymkode: e8ffe...acb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bunad passer perfekt i år!!! 

Gleder meg sååå mye til å gå med den. Akkurat passe stor for den. 🥹🥹🥹

Anonymkode: 2e820...1ab

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...