AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Hvor ender barn med spesielle behov som er myndige, men som ikke kan ta vare på seg selv? Bor de i bolig eller hvordan fungerer dette? Anonymkode: ccbd2...364
Belima Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Her jeg bor, så er det bofellesskap med tilsyn som unge får. Hadde en nabo som hadde en sønn som var i den situasjonen at han ikke kunne bo hjemme mer, foreldrene orket ikke pga "oppførselen" hans. Var sykdommen som gjorde det så vanskelig for dem. Da han fylt 18 år, så snakket faren med kommunen og fikk all den hjelp de trengte. Så jeg regner med at det også er et system der du bor. Ta kontakt med kommunen, gjerne i god tid og hør hva de kan tilby. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 De får plass i bemannet bofellesskap etterhvert. Men det er ikke nødvendigvis ledig plass på 18 årsdagen. Mange bor hos foreldrene mye lenger. Jeg har jobbet på avlastningssenter for barn, og nå jobber jeg i bolig for voksne. Anonymkode: 1af34...00e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #4 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De får plass i bemannet bofellesskap etterhvert. Men det er ikke nødvendigvis ledig plass på 18 årsdagen. Mange bor hos foreldrene mye lenger. Jeg har jobbet på avlastningssenter for barn, og nå jobber jeg i bolig for voksne. Anonymkode: 1af34...00e Så man må søke om bemannet bofelleskap lenge før barnet blir myndig for å få plass? Ts Anonymkode: ccbd2...364
Blåjojo Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så man må søke om bemannet bofelleskap lenge før barnet blir myndig for å få plass? Ts Anonymkode: ccbd2...364 Det kan nok være en fordel å ta kontakt med kommunen i god tid ja. Er sjeldent sånn at de har leiligheter stående klar til enhver tid. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #6 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så man må søke om bemannet bofelleskap lenge før barnet blir myndig for å få plass? Ts Anonymkode: ccbd2...364 Hvis du har et barn som kommer til å ha behov for bemannet bolig, så er sikkert kommunen klar over det allerede? Ville drøftet med tjenestekontoret, tatt det opp på ansvarsgruppemøte osv. Og ja, det er lurt å være tidlig ute. I noen kommuner er det ventelister. Kommunen er heller ikke lovpålagt å stille med bolig (dessverre). Anonymkode: ff500...9c7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #7 Skrevet 15. mai 2022 I vår kommune var det stor mangel på boliger med døgnbemanning så foreldre til en gruppe unge voksne gikk sammen om å bygge leiligheter som bofellesskap. Anonymkode: 0d022...4d4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I vår kommune var det stor mangel på boliger med døgnbemanning så foreldre til en gruppe unge voksne gikk sammen om å bygge leiligheter som bofellesskap. Anonymkode: 0d022...4d4 Og ansatte folk selv? Dette må være usedvanlig ressurssterke foreldre. Anonymkode: 670a7...23e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Og ansatte folk selv? Dette må være usedvanlig ressurssterke foreldre. Anonymkode: 670a7...23e Ikke meg du spør, men det samme skjedde i kommunen jeg jobber. Kommunen ansatte folk og gir tjenester i hjemmet. Det ble bygget personalbase også. Anonymkode: 1af34...00e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så man må søke om bemannet bofelleskap lenge før barnet blir myndig for å få plass? Ts Anonymkode: ccbd2...364 Søk tidlig ja! Det kan ta flere år å få plass, dessverre. Sikkert endel variasjoner fra kommune til kommune. Anonymkode: 1af34...00e
tussi84 Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 det finnes som regel omsorgsboliger i kommunene/bofellesskap. En del blir derimot boende hos foreldrene sine i mange år om ikke hele livet, da enkelte faller mellom to stoler. For frisk til å få tilbud om den type bolig, men for syk til å kunne ha det ansvaret det innebærer å leie noe/kjøpe noe selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå