AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Jeg nevnte i en familiemiddag at jeg hadde tenkt å ta på brudekjolen i kirka (skal gifte meg i Nidarosdomen), og de reagerte litt merkelig… mente det var veldig uvanlig å skifte til brudekjole i kirka, og at jeg måtte være klar når jeg kom dit og gjerne bli kjørt dit i limo, hest og vogn etc. Jeg synes det virker unødvendig stressende å skulle «gjøre en entre» på en dag når det er mer enn nok å tenke på. Greit nok at vi gjør en greie av å forlate kirka, men er det ikke vanlig at kirkene har omkledningsrom slik at man kan smyge seg inn (er jo tusenvis av turister rundt nidarosdomen hele tiden, kan ikke akkurat bare snike meg inn i brudekjolen😆). Hva gjorde dere, skiftet før eller etter dere ankom kirka? Anonymkode: 0f36a...b13
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Aldri hørt om en brud som skifter etter å ha kommet til kirken før… Anonymkode: 2478c...da3 13
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 Har helt ærlig aldri hørt om noen som har skiftet i kirka. Nå vet jeg ikke hvordan omkledningsmulighetene er i Nidarosdomen, men i min lokale kirke måtte du i så fall ha gjort det på et toalett. Eventuelt inne på prestens kontor, bak alteret. Jeg skiftet hjemme før jeg dro til kirka, men veldig mange skifter hos frisøren. Anonymkode: a38cd...909 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #4 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri hørt om en brud som skifter etter å ha kommet til kirken før… Anonymkode: 2478c...da3 Var akkurat sånn foreldrene mine reagerte 😛 men ifølge presten er det mulig å skifte i kirka da. Vet ikke om det er en merkelig ting å gjøre Anonymkode: 0f36a...b13
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 Da vil du jo ankomme samtidig som gjestene, noe som jo er uvanlig. Anonymkode: 54c67...6a9
Daria Skrevet 15. mai 2022 #6 Skrevet 15. mai 2022 Jeg kan ikke forestille meg noe mer stressende enn å skulle ta brudepyntingen i kirka. Ikke en gang i "min", som jeg kjenner godt og som er moderne arbeidskirke med gode fasiliteter, og hvertfall ikke et sted som Nidarosdomen. Det tar jo litt mer enn fem minutter å slenge på seg en brudekjole, det ville jeg foretrekke å gjøre i to og mak et sted med god plass, skikkelig lys og gode speil. Det vanlige er at bruden er den siste som ankommer, etter at alle gjestene har satt seg, så det er jo ikke snakk om å gjøre en entre sånn sett - man ser sjelden bruden før hun kommer opp kirkegulvet. 4
Leo Skrevet 15. mai 2022 #7 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg nevnte i en familiemiddag at jeg hadde tenkt å ta på brudekjolen i kirka (skal gifte meg i Nidarosdomen), og de reagerte litt merkelig… mente det var veldig uvanlig å skifte til brudekjole i kirka, og at jeg måtte være klar når jeg kom dit og gjerne bli kjørt dit i limo, hest og vogn etc. Jeg synes det virker unødvendig stressende å skulle «gjøre en entre» på en dag når det er mer enn nok å tenke på. Greit nok at vi gjør en greie av å forlate kirka, men er det ikke vanlig at kirkene har omkledningsrom slik at man kan smyge seg inn (er jo tusenvis av turister rundt nidarosdomen hele tiden, kan ikke akkurat bare snike meg inn i brudekjolen😆). Hva gjorde dere, skiftet før eller etter dere ankom kirka? Anonymkode: 0f36a...b13 Dette må jo være en spøk fra din side. Litt av "greia" med å gifte seg i kirken er jo nettopp å gjøre entre ved å gå opp midtgangen og det tror jeg du vet. Jeg skal ikke påstå at det aldri har skjedd at en brud har skiftet i kirken og sneket seg inn fra sidelinjen, men jeg vil hevde at det er meget spesielt.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #8 Skrevet 15. mai 2022 Leo skrev (5 minutter siden): Dette må jo være en spøk fra din side. Litt av "greia" med å gifte seg i kirken er jo nettopp å gjøre entre ved å gå opp midtgangen og det tror jeg du vet. Jeg skal ikke påstå at det aldri har skjedd at en brud har skiftet i kirken og sneket seg inn fra sidelinjen, men jeg vil hevde at det er meget spesielt. Ja, entreen opp kirkegulvet er jo greit, men tenker mer på logistikken med å komme seg til kirka, for min del virker det mindre stress å bare ha et rom i kirka hvor man kan ordne det siste (ferdig sminket og frisyre før man ankommer kirka selvfølgelig), sånn at man bare kan gå ut i kirkegangen og være klar til dørene åpnes 😛 Anonymkode: 0f36a...b13
Belima Skrevet 15. mai 2022 #9 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, entreen opp kirkegulvet er jo greit, men tenker mer på logistikken med å komme seg til kirka, for min del virker det mindre stress å bare ha et rom i kirka hvor man kan ordne det siste (ferdig sminket og frisyre før man ankommer kirka selvfølgelig), sånn at man bare kan gå ut i kirkegangen og være klar til dørene åpnes 😛 Anonymkode: 0f36a...b13 Da må du i hvertfall ha en kjole som du kan tråkke ned i, ikke tre over hodet! Uansett så vil jeg ikke anbefale å skifte i kirken, mye enklere å komme helt ferdig. Du risikerer at noe kan skje med kjolen, så står du der uten muligheter til å ordne kjolen. Skjedde meg da jeg giftet meg, kjolen ble tråkket på når jeg tok den på hos frisøren. Heldigvis så hadde vi tid nok til å reparere den før jeg reiste til kirken i bil. 3
TuridGifteklar Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 Hvis det er det du vil, så er det absolutt mulig å få til! Nidarosdomen har et slags omkledningsavlukke ved inngangen, og enda bedre forhold for slikt nede i kjelleren. (Men jeg er usikker på hvordan du eventuelt skulle kommet deg ned dit, og enda viktigere opp igjen usett av gjester og brud/gom) Hvis det er turister og følelsen av å bli beglodd du er bekymra for såååeee.... Ja. Da må du rømme landet. Alle vil se på deg hele dagen, du kommer til å få sååå mye oppmerksomhet. Allier deg heller med forlover(e) og sørg for at de kan dekke deg fra bilen og inn i Domen, resten av dagen må du bare lene deg tilbake og nyte oppmerksomheten fra venner og familie. Dessuten må du tenke på logistikken mtp. hår og make-up. Hva skal på først? Om du skal ha oppsatt hår kan du risikere å ødelegge frisyren om du i hui og hast skal hive på deg kjolen.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 Ville kledd på meg kjolen hos frisøren, er jo noe med å få sett seg selv med den på og sjekket at alt ser bra ut Da en venninne jeg var forlover for giftet seg, fikk vi et rom å oppholde oss på i kirken, men det var på det rommet der de eneste toalettene var også, så hun måtte inn i et kott og gjemme seg hver gang noen (og det var mange før seremonien!!) skulle på do, så sjekk at det er et rom dere får være alene på i så tilfelle! Og at det rommet har speil og godt lys. Forøvrig er jo turistene bare fremmede folk, så de sekundene det tar deg å gå inn i kirka tåler du nok? Bedre å ha kjolen på og vite at ikke frisyre/make up er gnidd utover fordi du kler på deg kjolen rett før seremonien Anonymkode: 3d2aa...429 1
Yoshi Skrevet 26. mai 2022 #12 Skrevet 26. mai 2022 Da jeg giftet meg første gang, gjorde jeg det. Men det var ikke en tradisjonell kirke og jeg kunne gå inn i et rom via en bakvei og ta kjolen på der. Kjolen kunne tråkkes nedi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå