Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner på jobb igjen i morgen etter 10  mnd perm. Jobber på et sykehus i helse sør / øst. Hvordan går man frem mtp ammefri? Er det et skjema man må fylle ut? Må man til helsesykepleier for å få dokumentasjon for ar man ammer?

Anonymkode: eaa75...1f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begynner på jobb igjen i morgen etter 10  mnd perm. Jobber på et sykehus i helse sør / øst. Hvordan går man frem mtp ammefri? Er det et skjema man må fylle ut? Må man til helsesykepleier for å få dokumentasjon for ar man ammer?

Tror du må ha dokument fra helsesøster også levere til sjefen.

Anonymkode: a235b...d91

AnonymBruker
Skrevet

Ja tror det er litt ulikt sted til sted , noen som har erfaring med å jobbe på de store sykehusene (Ullevål etc..) trenger man attest? Kan alltids skaffe det men hadde jo spart tid hvis man slapp..

Skrevet

Sjekk hva som står i personalhåndboken. Du skal ha rett på 1time, men mange har rett på 2 timer grunnet tariffavtale. 

Du er egentlig litt sent ute med å be om ammefri. Behovet for ammefri vil selvsagt kunne variere fremover. Men de fleste arbeidsgivere vil nok ønske å vite om behovet tidligere enn samme dag en er tilbake etter permisjon. Hvertfall når du jobber innenfor helse (kan selvsagt hende du jobber med noe mer administrativt eller annet hvor det er mer fleksibelt). Uansett så skal du kunne ta ammefri når det er behov for deg og barnet, arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for det og du skal ikke trenge å tilpasse det behovet etter når det passer arbeidsgiver best. Men det er fair å informere om behovet i litt bedre tid.

Attest/dokumentasjon på at du fortsatt ammer trenger du ikke før barnet er over ett år. Amming og pumping likestilles. Har du ikke vært mange timer fra barnet før så bør du gjerne legge inn en pumping/amming midt på dagen hvis du har planer om å opprettholde produksjonen. Jeg fikk flere ganger tendens til brystbetennelse og tilstoppede melkeganger da permisjonen var over og jeg ikke fikk tømt brystene ofte nok. Så jeg måtte legge inn litt pumping første tiden etter endt permisjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror du må ha dokument fra helsesøster også levere til sjefen.

Anonymkode: a235b...d91

Ingen dokumentasjon før etter 1 år

Anonymkode: c69e5...ef5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja tror det er litt ulikt sted til sted , noen som har erfaring med å jobbe på de store sykehusene (Ullevål etc..) trenger man attest? Kan alltids skaffe det men hadde jo spart tid hvis man slapp..

Men gurimalla. for en tafatthet. Hvorfor har du ikke avklart dette med arbeidsgiver i god tid?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette tenker du på først timer før du skal begynne på jobb?

Hvem tenker du skal jobbe overtid eller skal det være underbemannet når du plutselig forsvinner i timer fra og med første dag? Eller er du egentlig overfødig?

Slikt må avklares tidliger! Det at du har krav på noe betyr ikke at du ikke har litt ansvar selv for å gjøre det smidigst mulig for alle parter.

Anonymkode: 4de53...ac0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De kan kreve dokumentasjon på at du ammer, men mitt inntrykk er at de fleste ikke gjør det 😛 jeg jobber i en privat bedrift og snakket bare med HR-avdelingen, har ikke fyllt ut noe skjema. Fikk spørsmål om når på dagen jeg ønsket ammetimen sånn at de kunne tilpasse vaktskjemaet :) 

Anonymkode: f4f79...15f

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du som? Kontor, renhold, lege? Hadde satt pris på å vite dette i god tid før oppstart. Vertfall ikke samme dag. Tror ikke du kan belage deg på å få fri fra turnusjobb sånn på sparket? Om du jobber turnus er jo det en skikkelig kabal, og det bør leder få mulighet til å ordne først. 

Anonymkode: 81513...9e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De kan kreve dokumentasjon på at du ammer, men mitt inntrykk er at de fleste ikke gjør det 😛 jeg jobber i en privat bedrift og snakket bare med HR-avdelingen, har ikke fyllt ut noe skjema. Fikk spørsmål om når på dagen jeg ønsket ammetimen sånn at de kunne tilpasse vaktskjemaet :) 

Anonymkode: f4f79...15f

Nei, bare etter første året. Ammefri er en rettighet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...