Gå til innhold

Hvorfor er vi opptatt av gamle bygninger og gjenstander?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Var nylig i Roma. Skulle se på Colosseum. Leste meg opp på forhånd. Da jeg sto der, så var jeg litt skuffet. Jeg trodde jeg skulle få noe mer følelse av å stå der. Men jeg følte ingenting. Gikk bort å tok på den, men nei. Det er bare en bygning, for meg. 

Jeg skjønner jo greia med bygningen og historien bak. Jeg skjønner den er viktig og forteller en sann historie. Men så begynte jeg å tenke mer og mer på det.

Den følelsen jeg lette etter er den samme jeg kan få om jeg drar tilbake til hjem byen min. Det er fordi jeg assosierer det med mine minner. 

Jeg har jo ikke noe med Roma eller Italia å gjøre. Eller noe assosiasjoner med landet. Det er en del av historien, men det virker så fjernt. 

Mens jeg tok en runde rundt Colosseum begynte jeg å tenke mer på det. Hvorfor er vi så opptatte av gamle ting? Jo eldre, jo mer spesielt er det. Men vi mennesker i på denne kloden er jo bare et blunk i universet. Egentlig så er ikke Colosseum gammelt.

Det vi syntes er spesielt med gjenstander som vi syntes er gammelt, er jo bare at det ikke har endret form. Og vi blir helt opphengt i det. 

Atomer og celler endrer form, og på en måte så er både bakken/steinene jeg går på utenfor Colosseum og jeg like gamle. På en måte er Colosseum like gammelt som meg. Jeg har bare endret form. Colosseum har stått stille. Og derfor er det så spesielt for menneskeheten. 

Hva er deres tanker rundt dette?

Anonymkode: 9f9da...638

Tja. I har fremdeles noe å lære av de gamle filosofene. Da er det hendig og nyttig å se hvordan de levde 

Anonymkode: 85a7b...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for brukerangrep,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...